Hur funkar dagmatte/husse?
Hej! Jag ska plugga i höst och de finns risk att jag kommer behöva en dagmatte/husse. Hur funkar det? Lämnar jag vovven hemma hos hen och hämtar sen? Får personen en hemnyckel och går ut med vovven x antal ggr under dan? Berätta hur ni gör! Och hur mycket kostar det vanligtvis? Jag kommer ju vara "fattig student" som man säger ;) Hur vågar man lämna ifrån sig sin älskling till någon främmande? Tänk om något händer? Vem står för eventuella vet kostnader tex?
Det beror helt på vad du och dagmatten/hussen kommer överens om. Man kan göra på många olika sätt beroende på vad just du behöver och vad som funkar för dagmatte/husse.
Jag är själv dagmatte. Jag hämtar hunden på morgonen utanför ägarens arbete (30 minuters promenad hemifrån mig). Sen har jag hunden hos mig under dagen, och ägaren kommer och hämtar hunden hos mig efter jobbet. Vissa dagar tränar vi, vissa dagar gör vi inget alls osv.
Vi har kommit överens om 50 kr per gång, och alla eventuella kostnader som ex vet, kloklippning (som vi gör på djuraffären), foder osv står ägaren för. Jag köper leksaker och godis/tuggben för att jag själv vill det. Summan kom vi fram till efter att ha jämfört vad hunddagis och pensionat här omkring kostar.
Jag tror att man måste gå mycket på känsla om man lämnar hunden till en främmande. Att man pratat ordentligt om att man har samma träningssätt, uppfostring osv så att man känner sig bekväm med det. Kolla referenser om det finns. Och en ärlig och öppen kommunikation om något inte känns rätt.
Det beror lite på vad man kommer överens om.
När jag har varit dagmatte/rastare har det var lite olika. Ibland har jag kommit hem till dom jag ska rasta hunden åt och hämtat den för en långpromenad mellan en viss tid. Ibland har jag åkt dit och varit där ett par timmar på dagen samt gått en längre promenad. Ibland har jag fått hunden lämnad till mig på morgonen och hämtad på kvällen :)
Dom flesta som jag varit rastare åt har jag åkt hem till hunden och hämtat den för en långpromis mitt på dagen.
Dom som jag rastade åt fick bestämma priset, fick vanligtvis 75-100/per gång. (Ägarna stod för ev. veterinäravgifter om det skulle hända något)
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Som de andra sagt, så beror det på. Jag har varit dagmatte till tre hundar. Till två av ägarna hade jag nyckel och hämtade hunden på morgonen, sedan hämtade ägarna hos mig på eftermiddagen. Min tredje daghund hämtade och lämnade ägaren i princip alltid. Jag har tagit 90 kr/dag eller 1500/månad för "heltid".
Är ett par år sedan jag var dagmatte nu. Fick 100/dag. Det var de som föreslog det, de hade batalt det förut, och efter att ha kollat runt och fått klart för mig att det var ganska standard accepterade jag det. Matte hämtade och lämnade, nån enstaka gång lämnade jag, men det var för att jag ville det, vovven och jag kanske var ute på landet eller nåt och jag insåg att det skulle bli stressigt att hinna hem.
Personligen skulle jag inte vilja gå hem till någon och rasta flera gånger per dag eller hämta och lämna. Blir ju mycket mera jobb och då känns en hundring på tok för lite. Jo, om det vore en grannhund skulle det ju funka. Hade jag bil kanske, men då blir det ju bensinkostnad också som jag nog skulle vilja ha ersättning för.
Tack för svar! Det borde väl gå att hitta någon i sthlm? Var ska jag leta förutom lappar i området typ? ^^