Rallylydnad!
Har anmält mig o vovven till vår första rallylydnadstävling..hehe (ångrar mig redan) haha. Nu vill jag ha lite tips från er! Jag vet ju att man inte får ha godis eller en leksak synlig inne på plan. Men brukar ni "gegga" in händerna i godis? Jag har en hund som bara blir taggad om man har godis med sig nänligen…
Nej, jag brukar absolut inte "gegga in" händerna i godis. Istället tränar jag så ordentligt hemma att hundarna klarar sådant som är svårare än det som kommer på tävling. Det gör att de inte behöver prestera på max för att klara tävlingen helt ok.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
#1 okej:) Har försökt träna utan godis men de är lika omöjligt som att lära sig flyga. Envis liten krabat. Han börjar bli äldre och tycker han vet bäst själv. Kanske hjälper att leka med han innan man går in så han är lite taggad :)
Jag brukar ge köttebullar innan, och det kletar ju av sig ändå på fingrarna så det luktar.. det hjälper min hund i alla fall som oxå är nybörjare att behålla fokuset inne på banan :) Tänk oxå på koppellängden, det är så himla lätt att man får avdrag för sträckt koppel.
#3 ah smart!! Jag är helt ny inom det här så de ska bli spännande o se hur de går..vissa skyltar är ju lite krångliga:p Juste koppellängden, tack för att du påminde mig :)
Fast det handlar inte om att hunden "är envis", en hund lär sig det du lärde den och du har alltså inte (än så länge) lärt honom att jobba utan synlig belöning. Det är inte bara att plocka bort belöningen och hoppas på det bästa, du måste medvetet jobba med det i små steg. Givetvis enklare att lära in från början med ung hund men inte på något sätt omöjligt. Det som ska "tagga" hunden är primärt inte det du gör inför programmet, utan belöningshistoriken - att allt är väl inlärt och belönat så många gånger att hunden är motiverad för uppgiften. Sedan är det givetvis bra att ha ritualer inför man går in på plan, men ritualer kan aldrig ersätta grundlig träning.
Testat att inte ge honom mat o sedan gå en längre bana? Nä du är klar så får hunden godis :) hunden måste jobba längre för en godisbit.
Hur man taggar upp sin hund innan man går in på banan är olika för hund och hund och vissa hundar behöver varvas ned och tömmas på energi. Min dvärg lämnar jag till exempel och tar bara ut innan start och den stora måste värmas upp. Vissa går runt och gör enklare övningar o där får hunden en godbit, vissa leker. Vissa sätter hunden ned osv osv osv
Men det bästa tycker jag är faktiskt bara ut och tävla och få erfarenhet. När du går ut och tävlar får du väldigt svart och vitt vad som är bra och vad som är dåligt. Har min hund tillräckligt med motivation genom banan för att bli godkänd eller har den det inte? Vad kan du träna mer på nästa gång? Är det något annat du kan göra innan du går in?
#1 hur har du tränat? :) Kan tänka mig att det kan hjälpa ts mycket framåt du då också (?) har väl ganska envisa hundar om jag inte minns fel.
#6 Sant att tävling är ett bra kvitto på vad som fungerar eller inte! Samtidigt skulle jag vara försiktig att ge mig ut med en hund som inte var färdig (färdig betyder inte att den kan sätta 100 p, utan att den är redo att gå en hel bana i tävlingsmiljö). Upplever hunden tävlingen som förvirrande och frustrerande så har du startat med att ge den negativa associationer… Och rent träningsmässigt skulle jag starta mycket enklare än att köra helt program utan godis. Är hunden ovan utan är det bättre att tagga den lite på en godisbit, stoppa den i fickan och be hunden göra en enda sak innan du tar fram och belönar överdådigt! Sedan, när hunden snarast blir glad av att godiset stoppas undan, så begär man gradvis allt mer.
Jag tänker att risken om du luktar mycket godis från händerna är att hunden kommer lägga alldeles för mycket fokus där om den blir frustrerad och inte får någon godbit- när den inte är van att jobba utan belöning. Försök träna i stället på att hunden ska kunna gå en bana utan belöning, men detta får man göra i små steg. Börja med att tagga hunden ordentligt på en godis eller leksak och sätt sedan undan den. Gör ett moment med hunden, så fort den gör det du ber den om blir det superbelöning. Sedan gör du två skyltar innan belöning, sedan tre osv. Det är inget som kommer av sig själv utan något man behöver träna på och det kan ta tid 🙂 Träna korta stunder varje dag, det räcker med 5 minuter per gång så hunden inte tröttnar.
Lycka till!
Vi tränar först i små steg o så får han godis och sen utökar vi och tillslut får han inge godis förens "banan" är slut. Jag gjorde ju det misstaget när han var valp och tränade inte kontaktövningar osv. Han är inte en sån hund som gör vad som helst, han är väldigt självständig. Ville mest åka på en tävling för att känna på hur de känns.
Har en annan fråga, min hund är ju inte direkt den snabbaste när de gäller tex lägganden..gör det något om hunden inte lägger sig direkt vid skylten? Jag kan behöva säga ligg några gånger innan han gör de :p
Jag tycker att det låter som du behöver träna mer överlag, både pga att din hund inte verkar ha uthålligheten utan godis och dessutom det du skrev i #10, att hunden inte lägger sig när du säger kommandot.
Och nej, jag hade inte kletat händerna med godis, jag tränar tills min hund kan det utan att vara mutad av godiskladdiga händer och istället vet att belöning kommer i massor efter hunden gjort rätt.
Du får dessutom inte röra hunden, så om hunden rör din hand (för att komma åt godiskletet) så antar jag att ni får avdrag eller blir diskade (vet dock inte till 100). Någon som kan fylla i?
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
#11 Hmm är inte hundra procent säker men tror det är att man inte medvetet får röra vid hunden? Vet att man kan bli diskad då. Men frågan är om det mer handlar om avdrag om hunden råkar röra vid dig.. Får kika på reglerna :) Men sedan tänker jag att man kan ju träna på att tävla oxå, för det är ju nyttigt bara som miljöträning i början. Så var det i alla fall för min hund. Sedan om allt inte blir perfekt, det gör ju inte så mycket. Då vet man vad man ska träna mer på tills nästa gång :) När är tävlingen TS?
#12 ah så kanske det är… hmmm
Jo absolut, men verkar som hunden inte ens kan det hemma. Träningstävlingar ät mycket bättre tycker jag, om miljöträning är enda syftet.
Jag har inte sagt ngt om att röra hunden? Han kan alla skyltar han gör bara dom lite långsamt vilket jag antar inte gör ngt? Och ja han blir mer taggad med godis men det GÅR utan godis men då blir han segare. Och jag menar liksom inte att man ska bada händerna i blodpudding. Jag menade mer att man kankse hade gett godis innan så man luktar tex köttbullar osv. Jag är inte ute efter titlar och att vi ska få 100 poäng jag gör se för att jag tycker de är lärorik och att de ska bli kul! Han har alltid haft svårt för lägganden pga spondylos. Min fråga innan var om de är okej att jag pekar i Marken och säger ligg. Ibland kan jag behöva säga det några gången innan han gör det. Har en envis, självständig polarhund som inte är den enklaste och träna. Tävlingen är i maj.
Jag tror inte det gör någonting om hunden inte lägger sig på en gång, däremot får den inte sätta sig innan den lägger sig 🙂 Det står nog i reglerna om du kikar på brukshundklubbens hemsida!
Jag menade iom att du skrev att du måste säga kommandot flera gånger, att han kanske inte kan det tillräckligt bra.
#15 Tack! De var de jag var ute efter :) Jo men de vet jag att hunden inte får sätta sig ner först om skylten är tex "ligg" Har kollat en del på bk hemsida men hittade inte just de om hunden måste lägga sig direkt :) Tack så mycket 😊
#16 han kan ligg men som jag skrev innan så har han lite ont i ryggen så han vill helst inte lägga sig så fort, så han är lite seg med det. Men han kan ligg :p
Klart du ska tävla! Ingenting behöver vara perfekt, ut och kör! Om du brukar ha doft av godis på händerna när du tränar så ha det på tävling också, gör tävlingen så lik träning som det bara går. Ha roligt och lycka till!
#19 Tack! Vad glad jag blir, alltid skönt o få lite pepp! :) Vi har tränat länge men nu vågade jag anmäla oss till en tävling för att vi vill ha kul ihop. Allt kan inte vara perfekt, det är just läggandet jag har problem med men det är ju inte hela världen om han inte lägger sig direkt. Vissa dagar har han mer ont. Förr innan spondylosen bröt ut så var han mycket snabbare med läggandet. Tack igen för peppen! :)
Kör på! Jag spontananmälde mig och min hund till två starter utan att egentligen "vara klara" - det resulterade i två godkända rundor. Kan vi så kan ni!
I rallyn får du prata, tjoa och mana på hunden som du vill, överdriva rörelser och hjälpa hunden ner i ligg genom att själv böja dig och peka på marken eller annat sätt - bara du inte rör hunden. Tänk på att hunden måste ligga kvar när du reser upp ryggen igen, stanna i den positionen i någon sekund så domaren ser att hunden ligger kvar - annars är de risk för minus. Samma vid stå-skylten 😃
/ Sofia
TeamBlackShelties på Instagram
#20 Jag hoppas att din hund får medicin och fysioterapi för sin spondylos! Om hunden lägger sig långsamt pga smärta är det givetvis inte ok att träna och tävla i moment som orsakar smärta. Då får du antingen avstå de skyltarna eller strunta i att tävla. Antiinflammatoriska medel har karenstid för tävlande.
Jag hade inte tränat det med en hund som får ont. Min collie har OCD och ED grad 2 i armbågarna, vi avstår från moment/övningar som jag vet kan vara smärtsamma/störa honom. Det är inte schysst mot hunden att låta dem göra saker som gör ont, hunden kanske försöker säga till genom att inte vilja lägga sig, eller vara långsammare i lägganden.
Mina planer för min collie skrotades helt iom hans hälsa, skitsynd och jag var helt förstörd, men tyvärr händer sånt. Nu har jag en till hund att träna i det som min första inte klarar av.
Jag har också en godisälskare och debuterade för några veckor sen, jag gnuggade inte in händerna eftersom min hund bara hoppar efter mina händer då och inte fokuserar. Pratade däremot mycket och berömde med rösten på samma sätt som jag gör på träning när jag också plockar upp godis 🙂
Jag tycker inte att du ska träna och träna och träna på att gå banor utan godis, utan snarare att du de sista träningarna nu innan tävlingen ska tänka på att inte vara så förutsägbar. Variera när och hur belöningen kommer, ibland går ni 5 skyltar innan belöning och så fortsätter ni, plötsligt får hunden godis vid 2 skyltar i rad, sen går ni 3 skyltar och sen avbryter och belönar med världens fest. Ja du fattar, variera träningen och belöningsfrekvensen. Om du nöter och nöter banor finns risken(enligt min erfarenhet) att hunden lessnar och tappar motivationen på banan(beror väl dock mycket på vad du har för hund). Är du däremot oförutsägbar och belönar lite närsom så taggar hunden till och fokuserar då den vet att den måste vara beredd och "med" eftersom belöningen kan komma närsom(min erfarenhet somsagt).
Mina tips på tävlingen är att andas och se det som en träning. Se domarens kommentarer som saker ni kan öva på till nästa gång och inte saker ni gjort fel. I vårt fall fick vi mycket förarfel och nos, jag gör/gjorde visst samma förarfel vid nästan varje sväng, men jag har gått hem och tränat på det och dessutom listat ut varför jag gör som jag gör och hur jag ska undvika det 🙂
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
#22 #23 Han får medicin och träning och de har blivit mycket mycket bättre! Och min hundfys tycker jag ska fortsätta träna som jag gör. Var hos hundfys nu i veckan och anledningen till att han la sig långsamt var inte pga spondylosen utan en lätt låsning i ryggen som nu är fixad. Så nu är han mkt piggare :)
#24 Tack för dina tips! Ska tänka på detta. Är ganska ny inom sporten så de är vår första tävling så man är ju lite osäker haha ;)