Nu har vi nästan bestämt oss
vi är fortfarande väldigt veliga, pappa och jag, men vi har bestämt oss för att vår hund, Nikita, ska få bli mamma. Hon är bordercollie/schäfer/rottweiler. vi funderar på att pappan skulle vara sheltie eller blandras med sheltie. vill inte ha bordercollie som pappa för då blir det för mycket border collie i valparna
det här är ingen tråd då jag vill att det ska diskuteras för och nackdelar med blandrasavel, för vi har bestämt oss och är fullt medvetna och chanserna och riskerna, precis som med all annan avel. däremot vill vi gärna ha tips på vad för hund som skulle kunna passa, och om ni kanske har en hanne själva att föreslå.
/hennum och Nikita
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Har du kollat på vovve.net? Det brukar finnas en del hanar som man kan "låna". Sen är det ju ganska mycket blandisar där, finns ju ett "annonstorg".. :)
Schäfer och rottis kan ju bli en alldeles för "aggressiv" blandning, jag menar då att det kan slå över och hunden kan bli aggressiv. Nu är det ingenting jag vet 110% säkert. Men om du hittar någon, försök ta en blandning med bara schäfer i eller bara rottis i. Alltså inte dom två raserna tillsammans igen.
Men det är du som väljer.

nä, det ska inte vara med varken schäfer eller rottis, för då blir hannen större än nicki och det vill jag inte. dessutom så vill vi inte ha mer av dom raserna heller, valparna blir för stora och så blir de korthåriga.
vi vill att valparna ska vara lite mindre än vår hund, och med längre päls. det är väl vad vi är ute efter. och så ska det gärna vara en hanne med vallningsras i sig, eftersom hon redan har det. finns det fler raser än sheltie som passar in på det?
och det var inte vi som valde vilka raser hon skulle vara, vi fick henne när hon var två år. :)
tack för tipset om vovve.net :D ska kollas upp.
Även om du tar en långhårig och mindre hund så kan valparna bli korthåriga och större :)
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

jo, men det borde ju bli större chans att hundarna blir mindre om pappan är liten. är pappan stor så vore det konstigt om valparna blev mindre än en bordercollie? men jag kanske tänker helt fel.
Jag vet inte vilka chanser som är störst. Vilken ras eller vilka, som slår igenom mest är ju omöjligt att säga. Och ofta varierar det mellan valparna i kullen också.

jo, men nu tänker vi så iaf, och om det inte går att veta så får man väl gå efter vad man tycker verkar troligast och vettigast. finns ju inget mer än så att göra ^^ så om du inte har något förslag på vad för ras som skulle kunna passa så är väl diskussionen onödig. jag ville ha tips och förslag, inte diskutera genetik. :)
Svarade bara på dina frågor i inlägg #4. Var du inte intresserad av mitt svar skulle du väl inte ställt dem
Två vakthundar i mamman + vallhund och så vill ni para den med sheltie *vallhund* dessutom en liten.. Varför ej ta en som passar eran storleksmässigt? varför ha en 4:de hund i hunden. Blir lite jobbigt sedan för köparen fundera varför hunden gör si eller så tänka den hunden är så, hund 2 så osv.
Må säga jag ej ens gillar ha vallhund blandat med bruks/vakthund. Men det är min åsikt.
Ska man hålla på med blandras avel så kan man väl tänka på vad för hundar man anv så de ska passa karaktärsmässigt samt storleksmässigt.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

eros: ursäkta :P jag är lite trött och sur på att jag inte hittar telefonnumret till jordbruksverket. så ja lät det gå ut över dej. 
Mymlan: border collie är väl vallhund. och hon är mycket mer i stil med bordercollie än rottweiler eller schäfer. och vad jag har förstått så ska sheltie oxå vara vallhund. skälet till att vi inte vill ha mer bordercollie är att dom kräver så otroligt mycket. dessutom så har jag gört att pappan inte ska vara större än mamman för då kan det bli problem vid födseln om ungarna är för stora? och vi vill inte ha mer vakt i henne så vi vill inte ha rottis eller schäfer. men detta har jag redan förklarat i en tidigare kommentar tror jag.
vi tänker låta henne bli mamma, men vi vill hitta bästa möjliga pappan. och vi kan inte hjälpa att hon är den blandningen hon är, vi har förövrigt aldrig haft problem med att hon är blandning mellan vallhund och vakthund. hon är lättlärd och rent allmänt väldigt lätt att ha och göra med, funkar bra med vem som helst, vilket många hundar inte gör. :P
varför tror du att jag skriver här? jo, jag och pappa vill göra ett så vettigt val av pappa som möjligt. hade vi inte försökt göra det hela på ett bra sätt så hade jag aldrig skrivit hit. :) vad har du för tips då, förutom sheltie, BC, schäfer eller rottweiler?
#9 Border är vallhund likaså sheltie så ni spär på med mer vall..
Vad tycker du om denna blandning jag såg en annons på blocket för nått år sedan: Borzoi & Dobermann
Nästa annons: Leonberger & Pekinese
Schäfer & Tax
Tycker du detta är lämplig parning? första defenitivt ingen nybörjar hund. Den andra skulle jag låtit tagit abortspruta på tiken.
Anv ngn hund eran har i sig än blanda in en 4: de hund om ni måste avla på tiken.
Jag tror att du/ni borde fokusera mer på psyket på rasen ni vill blanda med än på utseende. Det måste ju passa med det som redan finns i blandningen. Jag är absolut inte emot blandrasavel men man måste ha mycket kunskap om de raser man blandar med. Du borde nog läsa in dig på schäfer, rottweiler och bordercollie hur dom är i psyket och Sen läsa in dig på den ras du funderar på att blanda in. Du har en väldigt fin blandis och jag hoppas att du hittar nåt som passar. Tänk också på att tikens anlag är mer dominanta än hanens. Därför är det inte säkert att pälsen blir som du har tänkt dig.
Jag försöker absolut inte att få dig att inte para din hund, jag tycker bara att du ska kolla upp väldigt noga vad som kan tänkas passa så att det inte blir problem sen. Lycka till!

Håller med ovanstående. Läs på mer om raserna i er hund, samt träffa hanar av dessa raser och de ni funderar på. Försök hitta en hane som är lik er tik i sättet.
Oavsett vad det blir för ras på hanen, se till att båda har höfter kollade. Hanen bör även vara väldigt lugn och trygg, då Nikita är skotträdd.
Läs vidare en massa böcker, det finns en hel del bra, som är nya. Det känns mycket tryggare att ha lite teoretiska kunskaper innan. Det är en hel del att tänka på redan innan parningen, så böcker redan långt innan löp är bra.
En fadder som är uppfödare är oxå guld värt. Samt ev en veterinär för koll när bästa dag för parning är, ultraljud/röntgen samt om något går fel under valpning och tiden efter.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

#11 Nu blev jag verkligen nyfiken, jag har läst ganska mycket genetik i min utbildning MEN ALDRIG någon gång hört att tikens anlag skulle påverka valparna starkare än hanens. Visst tiken påverkar valparna mer genom att vara den som matar och uppfostrar dom men själva anlagen har ju inte med detta att göra. Har jag missförstått dig eller har du skrivit fel. Annars får du gärna förklara dig.

Putt!
#13 Jag vet ju nu inte om det stämmer till 100%, men det är vad jag har fått höra av diverse uppfödare när jag har pratat om att jag vill ha en ganska liten trefärgad (svart,brun,vit) hane när jag ska para min tik nu i vinter för att det ska vara större chans att hundarna inte blir för stora (min hund är alldeles för stor för utställning) och för att vi helst vill ha en trefärgad valp att behålla själv. Senast fick jag höra det av min egen uppfödare. Och det verkar stämma om man t.ex. tittar på min sheltie och hennes syskon. Dom är alla skuggad sobel som sin mamma (mamman var dessutom ganska stor), medans pappan pappan var liten och trefärgad.
*jösses*
Jag gillar ju inte blandrasavel - på detta sätt och javisst jag kunde ge sjutton i att svara men inte gör jag det *s*
Ska ni nu promt para tiken ta då BC som hon redan har i sig och som är den mindre - storleksmässigt av alla hennes 3 raser.
Blanda för guds skull inte in en 4:de ras i valparna…
för både shelti och BC är vallhund så ni får mera vallningsanlag i valparna! Hur gammal är tiken? Hur många löp har hon haft, har ni någon historik på henne alls då det gäller sjukdomar osv.?
Hur är efterfrågan på dessa blandrasvalpar, får ni dom sålda till bra hem - aktiva hem med tanke på raserna? Sånt måste man också ha i tanken innan man parar, annars kan man bli sittandes med ett gäng valpar som man till slut ger bort och som hamnar i fel händer…
Hur är tiken mentalt, kolla igenom olika hanar hur dom är mentalt, funkar dom ihop med andra hundar, hur beteer dom sig med människor osv. Sen ska ju alla valpar besiktas, vaccineras, reggas, avmaskas osv.
Ursch, jag gillar inte sånt här…Allt för ofta har man fått hjälpa en sådan stackars krake sen som hamnat galet och inte mår bra…*huvaligen*
Och för informations skull:
DET ÄR ALDRIG HUNDENS FEL - VI HAR ETT STRIKT DJURÄGARANSVAR I SVERIGE…Så man kan aldrig skylla på hunden, utan det är ägarna det hänger på, alltid!
#16 Håller med bara för de väljer en annan vallhund så ökar de bara på vallinstinkten och då kan de lika gärna ta en BC än blanda in en fjärde hund.

#15 Vad hade dom för argument.. Kan definitivt inte stämma!

jadå, vi har en del personer som är intresserade redan.
och skälet till att vi vill ha en till hund med vallning i sig är ju för att det ska bli mer harmoniskt. men vi vill inte ha BC eftersom de är så otroligt intensiva, utan en vallningsras som är aningen lugnare, vad jag har förstått så finns det inte många raser som är så intensiva som bordercollie.
utseendet är ju förstås bara önskemål. hur hundarna blir sen vet man ju aldrig, det är ju blandrasavel. men om vi tar en pappa som har lång päls så blir ju såklart sannolikheten större att ungarna oxå får det, som jag skrivit 2 ggr redan :P
och självklart parar vi inte med vilken pappa som helst. den ska ju vara frisk och utan ledproblem och grejer och en samlad hund. vi tänker nog lite längre än vad vissa av er verkar tro. ni behöver inte oroa er, inte för det här fallet iaf. för vi tänker inte slarva.
men det var bra med tipset om att läsa böcker, när jag är uppe i norrland igen ska ja låna böcker på bibblan o läsa.
nikita ska fylla 5 år i januari. hur många gånger hon löpt vet jag inte, eftersom vi fick henne när hon var två. men hon löpte nog rätt snart då. vi fick henne nån gång på hösten, så löpte hon första gången på våren. men hon kan ju ha löpt innan dess oxå. hon har inte haft sjukdomar vad vi vet, inga ledproblem eller sånna saker. allt är utan anmärkning på det där försäkringsgrejset där det har varit någon veterinärkoll. som gjordes innan vi fick henne. att hon är lite orolig ibland beror på men från misshandel innan vi fick henne, och är inget hon har i generna, för enligt henne som hade nicki först så var hon väldigt orädd och lätt på alla sätt och vis. så detta har kommit efter misshandeln, och inlärda grejer ärvs ju inte.
innan vi bestämmer mer så ska vi se till att träffa eller åtminstonde få foto o info om syskon, mamma och pappa. och den eventuella pappan till hennes ungar ska ju såklart oxå gås igenom noga.
det här blev långt, men jag hoppas att ni läser så jag slipper upprepa mig.
Du får precis samma råd som om du haft en renrasig hund. Skälet till att folk engagerar sig är för att det finns så många hundar utan hem och i dåliga hem. Och folk som föder upp utan att tänka längre än näsan räcker.
Att hunden är frisk enligt veterinärintyget betyder inte att hon inte kan ha höftproblem. Det krävs röntgen för att avgöra det. Dessutom tittar man även på föräldrar och anda släktingar. Sedan vet jag inte vilka sjukdomar som finns inom raserna i henne, men dessa bör hon ju också testas för om hon inte redan är det.
"Inlärda beteenden" som du kallar det, smittar inte genetiskt, men kan överföras till valparna från tiken under deras första månader med henne.
Vad har hon fått för beteende av misshandeln? Detta beteende ärvs ju såklart inte genetiskt, men valparna kan juh ta efter samma beteende som sin mor när dom sedan har fötts.
Lycka till!
Håller med ovanstående skribenter, men om du nu vill ha in en fjärde ras, varför inte en långhårig Collie?
Uppfödaren till mina hundar och andra seriösa uppfödare jag känner, anser att det är lite sent att ta första kullen valpar på en femårig tik. Risken för komplikationer är mycket större då. Men det är ju upp till er ! Tycker inte heller att ni ska blanda in ytterligare en ras om ni nu absolut ska ha valpar efter henne !