Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 2263 ggr
Joyous
0

Ni som ger Bravecto

och som har hundar som hamnar på gränsen mellan två viktklasser. Hur tänker ni här? Ger ni den högre dosen eller den lägre? Humla pendlar mellan 20,5 och 21 kg. Enligt doseringstabellen ska hon alltså ha 1000 mg (20-40 kg). Tidigare har hon fått 500 mg (10-20 kg). I min värld känns det lite konstigt att öka dosen med 500 mg bara för att hon nu väger 0,5 - 1 kg mer. Det känns lite olustigt att ge henne samma dos som en hund på närmare 40 kg. Samtidigt vill jag ju ha en bra effekt. Det lutar åt att ge henne samma dos som tidigare år (500 mg) men är ändå nyfiken på att höra hur ni tänker :)

Sugar Mist
0

Jag hade hört med veterinär för säkerhetsskull

-

JoannaLi
3

Jag hade gett den lägre dosen. 

Iom att den fungerat tidigare för er, så tror jag absolut inte att ett kilo gör någon skillnad. Och gör den det, så tja, då vet du ju att du kan ge 500 mg till utan att det gör någon skada, eftersom att det är den dos hon "ska" ha! :)

hemul
3

Går inte tabletterna att dela på? Typ 1 1/4 av den lägre styrkan låter väl lämpligt, om det går. Står det ingen dos/kg i FASS? Fråga vet!

hemul
2

Av tabellen på http://www.fass.se/LIF/product?4&userType=1&nplId=20130105000033&docType=32 framgår att de beräknar 25 mg/kg hund.

Det står: "Tuggtabletten ska inte brytas eller delas. För hundar som väger över 56 kg ska en kombination av två tabletter användas, som närmast motsvarar kroppsvikten."

Om du är rädd att det ska bli för lite med den gamla styrken borde du alltså kunna ge henne en 500 mg och en 125 mg. Det är ju ivf bättre än en 1000 mg.

Maleficum
0

Vår labbe fick den för 10-20 kg både förra och förrförra sommaren (hon väger mellan 22,5 och 23 kg). För henne räckte det med en tablett/säsong (har dock inte varit lika fästingsamlande som de andra hundarna vi har på landet).

Kan ju också meddela att anledningen till att de inte ska delas är för de inte kan garantera en jämn fördelning av de verksamma ämnena i tabletten så en hund måste ha en hel tablett (man kan ju såklart dela och ge i småbitar på en gång om hunden har svårt att få i sig en hel tablett) och ska helst ges i samband med mat.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Joyous
1

Tack för alla svar och särskilt tack till Hemul som tänkte några steg längre än min söndagshjärna! Vi kör på 125 + 500, då får hon vad hon behöver + lite till och matte kan känna sig lugn (lugnare).