Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 6285 ggr
serendipityy
0

Metacam för katt till hund?

Hej! Undrar kort och gott om man kan ge metacam för katt till hund?

Gronstedt
0

Metacam är metacam, så länge det till katt har samma styrka som den som veterinären ordinerat för hunden kan du ge det.

serendipityy
0

#1 Tack för snabbt svar. Det ska vara samma styrka, skönt om man kan bli av med den öppnade innan den går ut :)

Gronstedt
0

Ja, det är konstigt att kurer och tablettkartor aldrig går jämnt ut 🙂.

[AnimeV4]
0

Glöm ej att FASS har en djurdel! http://www.fass.se/LIF/startpage?userType=1

Lona
3

Nej!!! Beror på vilken Metacam det är, det finns för katt, för hund och för katt + hund. Även om det är samma styrka på den verksamma substansen (vilket det inte är) så är det inte samma hjälpämnen. Nu kommer jag inte ihåg om det är Metacam för hund som inte får ges till katt eller om det är tvärtom (står i Fass vet), men fråga veterinär eller farmaceut först! När det gäller receptbelagda läkemedel eller läkemedel som är avsedda för en viss djurart (inklusive människa) så fråga ALLTID veterinär eller farmaceut innan ni ger till "fel" djur eller undrar över dosering! Lita aldrig på vad ni läser på sociala medier när det gäller dessa saker, det förekommer totalt felaktiga uppgifter som kan bli livshotande om man följer dem.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Gronstedt
2

#5: Det är katt som inte bör ges metacam för hund (citat från FASS nedan).

Försiktighet
Undvik användande på dehydrerade, h­ypovolemiska eller hypotensiva djur eftersom det finns en möjlig risk för njurtoxicitet. Detta läkemedel är till hund och skall inte användas till katt, då det inte är lämpligt till denna djurart. Till katt bör användas Metacam 0,5 mg/ml oral suspension för katt.

Men du har fullkomligt rätt i att man inte ska tro vad man läser på sociala medier och jag är en idiot som borde hålla truten när jag inte vet vad jag talar om. Jag trodde att jag hade koll, men mina erfarenheter är uppenbarligen inte tillämpliga i det här fallet . TS, jag kan bara be om ursäkt, även om mitt fel är oursäktligt.

hemul
1

En utterligare fara är att den som söker kanske inte är så ambitiös. Om två år kanske en kattägare hittar den här tråden och läser bara de första inläggen. Rätt vanligt att man slutar läsa när man fått svaret (eller tror sig ha fått det). Kanske kan en moderator lägga in en brasklapp i #1?