Tåskada på böjsena
Jag var hos veterinären på ReDog i fredags med min malinois hane som är 3 år gammal då han börjat uppvisa tecken på smärta i höger baktass. Det visade sig vid undersökning att han har skadat böjsenorna på tå 3 och 4 på höger baktass. Veterinären sa att det var en relativt vanlig skada om man har en sporthund, tävlingshund och i mitt fall tjänstehund. Rehabiliteringen av denna skada kommer nu att bestå av att han skall ha benmanschetter på båda bakbenen (ej med vikter), skyddskor i bak, gå på metacam i 20 dagar samt att han ev. skall behandlas med laser på en rehabklinik.
Är det någon annan som har erfarenhet av denna typ av skada och vill dela med sig lite om den samt hur rehabiliteringen/återhämntningen såg ut för eran hund?
Min hade en skada på bakbenen som kröp genom ryggen ner till frambenen och framtassarna. Där gick smärtan ner i framtårna, som han hade fått början till pålagringar på (problem med, inte enbart, men inkl. böjsenorna).
(Jag gick till Therése Asplund på SoS-tassar, kan man ju kanske nämna.)
Så, vi tog helt enkelt tag i grundproblemet. Enbart stretching i någon månad, till 90% av bakbenen, men en övning där jag stretchade bogen/frambenen. Efter två veckor var hans hälta borta och han ömmade inte längre i tårna.
Sen efter de första månaderna (jag minns inte hur länge det var), så fick vi komma på återbesök och fick mer/intensivare stretching + backträning för att bygga upp de skadade musklerna.
Totalt har hans rehabilitering tagit 1½ år, men det är för att jag inte orkat hålla igång hela tiden (pga min hälsa), men gjort så mycket jag kunnat. Hade min kropp pallat att göra allt hade skadan tagit 10-12 månader att läka ut helt (dvs grundskadan + alla följdproblem), och då hade han en ganska grov skada. Men hältan/stelheten i kroppen försvann på två veckor.
Med tanke på att det är redogs standarddiagnos på hundar så lär du hitta massor om du googlar…
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Jag är nyfiken på hur diagnosen ställdes. Hur böjdes tårna när det gjorde ont? Hur hjälper manchetter för problematik för böjsenor?
Jag var på redog pga min malinois hane's ena ben/tass. Har varit där 2gånger och dom är fortfarande osäkra på vad det beror på, ingen röntgen och inge ultraljud har gjorts och dom vet inte om han reagerar ifrån tassen eller handleden.
Jag hade åkt och kollat hos någon anna veterinär, Vilket jag förmodligen kommer göra om det här blir värre, även om det bara gäller röntgen/ultraljud, trodde redog hade mycket att erbjuda men har bara blivit besviken och förvirrad över de två besöken jag varit på, Speciellt det senaste då det enda jag kan minnas var att dom sa att jag kanske ska avliva min pojke om han fortfarande har "problem" efter röntgen, ultraljud och ortoped. (problemet är att han ibland lyfte rupp tassen och piper till, inte vill stödja förns jag värmt den och sedan går normalt, detta sker inte varje vecka eller konstant och har bara hänt när det är kallt ute)..
#4 Det är inte bara köldkramp han får då? Jag får värma tassar nästan varje promenad när det är kallt ute, men vår vovve är väldigt frusen av sig. 🙂
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
#4 Jenmjau, det finns troligtvis mycket kvar att kolla, din hund har inte blivit ordentligt genomgången. Pm:a mig gärna (eller Shangrila eller JoannaLi här i tråden kanske också ställer upp, vi har fått hjälp av samma med våra hundar när det såg mörkt ut) om du vill ha tips. Tacksamt om det "bara" skulle vara köldkramp, men har du en annan magkänsla brukar det ofta stämma.
//Lina
#5 Nej det har även skett inomhus när det varit kallt ute. Ingen verkar veta vad det beror på, Och nu har inget skett på över 2 veckor om jag minns rätt, Och det har ändå varit rätt kallt.
#6 Tack så mycket, Jag hoppas att det "bara" är något som försvinner men jag är inte helt säker och veterinärerna ha rinte gjort mig säkrare :(
Jag har beslutat att jag kommer att avvakta nu över helgen och en bit in på nästa vecka och blir han inte bättre i sin hälta så kommer jag att gå till en till veterinär. Vill ha en till som kikar på honom.
#7 Vad tänker du dig att det skulle kunna vara som försvinner för att det faktiskt blir bra?
Troligen kommer det bli så att du efter ett tag inte märker något problem just där, ja, men det är en enorm risk att det är för att hunden lärt sig avlasta det som gör ont på ett sätt som gör att problemet blir "osynligt".
Du kommer då inte märka något förrän hunden plötsligt får en "ny" skada (som troligen beror på att den överbelastat någon annan del av kroppen). Det är extremt vanligt, tyvärr. Ännu mer tyvärr eftersom så otroligt få (bland utbildat folk alltså) är kunniga nog att hitta grundproblemen. Ofta blir det bara symptombehandlingar i all evighet och hundarna får fler och fler "nya" skador.
Bara som exempel så gör ju många missen att de tänker "Oj, hunden är stel i höger bakben! Vi måste behandla höger bakben!" trots att det faktiskt är så att hunden är stel där för att den avlastar vänster bak. Alltså sitter felet i vänster bak, men det benet tittar folk sällan på öht i en sådan situation eftersom de har fullt fokus på det som är stelt. Fokus borde ligga på det som inte är stelt, för det som är stelt är ju muskler som faktiskt används. Muskler som gör ont försöker hunden att inte använda. En hund som är helt bra är såklart inte stel, men dyker det upp spänningar osv så är det inte i de skadade musklerna.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
#9 Det jag HOPPAS på är att han är som min tik, Helt enkelt inte tål kyla för länge.. Men vissa delar pekar på att det inte är så, t.ex att det skett inomhus (fortfarande kallt men knappast köldkramp), att det alltid är samma tass.. Men jag försöker om och om igen sammanfatta något i mitt huvud som jag inte ens är utbildad till, Eftersom jag inte tycker att veterinärerna gav mig rätt svar/ens hittade ett fel.
När det här sker, Så värmer jag och masserar tass och handled, och han släpper det och går normalt och allt är som vanligt.
Veterinären sa att "det här måste vara riktigt allvarligt eftersom det är en så hård hund som skriker till"(hade dom känt min hund hade dom aldrig sagt så för han är inte rastypsik, han är en fjantig mes)… Samt att om felet inte syntes eller hittades skulle han avlivas.. Vi fick smärtstillande och beskrivningar på hur vi skulle kyla ner handled/tass med oss hem.. Jag har inte gjort något av vad som stod och han är symptomfri just NU. Jag köpte ett back on track handledsskydd för att värma hans handled, har använt det kanske 3gånger inomhus.
Var till en ortoped veterinär som gjorde röntgen på honom samt gick igenom hela hunden och mycket riktigt visade det sig att han inte alls hade någon skada på sina böjsenor, utan att han har en lindrig knäledsinflammation i höger knä. Så det blir metacam, samt koppelrastning ett tag. Han har börjat blivit bättre så det känns skönt.