Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundsport-och-aktiviteter
Läst 1760 ggr
Snuffles
0

Trubbnos, springa?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har tänkt börja springa med min hund nu när det börjar bli varmare ute, men han har lite trubbig nos så jag undrar om det går bra ändå? Han är mops/chihuahua. När han är lös så springer han mycket och fort så där är det i alla fall inga problem. Och jag kommer såklart inte att springa med honom när det är jättevarmt.

Lägger in en bild så att ni kan se lite hur nosen är!

Fransu
1

Du får testa och ser hur han klarar det. Var uppmärksam på hur han mår, verkar han få jobbigt/tungt med andningen så får ni promenera istället. I värsta fall får du lämna hunden hemma när du är ute och springer helt enkelt. 🙂 Vad fin han är!

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

hemul
1

Ser inte så trubbig ut tycker jag, mer som en lite bredare vavanos. Har du märkt att han någonsin har andningproblen, snörvlar eller så? Om inte så tror ivf inte jag det är nån fara. Och som Fransu sa, du får väl vara uppmärksam i början.

Karmatarerskanise
0

I min värld är han inte trubbnos.

supernatural
1

Gud vad söt! Jag brukar annars ha väldigt svårt för ja typ mopsar och franska bulldoggar osv :) Tror inte det är några problem. Hade din hund haft svårigheter att andas under ansträngning hade du nog märkt det nu! :) Testa en lite kortare sväng först och se hur det går :)

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

Snuffles
0

#2 Näe kanske inte, men den är mer mopsig än chihuahua-ish. Han snarkar ibland när han sover, utöver det har jag inte märkt något.

Em_
0

Bra att du tänker på det :) Det är ju inte antingen eller med trubbnos, även de renrasiga har ju olika grader av problem. Näsborrarna ser okej ut på bilden men hur det ser ut i halsen är svårare att gissa ;) Mitt i sommarvärmen är det schysstast att springa tidigt på morgonen eller sent på kvällen oavsett ras tycker jag.

Snuffles
0

#6 Ja jag har tänkt att bara springa på morgonen :)