Tipsa om tuggben och dylikt...lite specifika krav.
Hej!
Jag har två blandisar (båda är Chihuahua/Chinese Crested Dog och den ena har även Schipperke i sig). De har lite udda tänder..nakenanlaget m.m. och jag skulle därför vilja få lite förslag på vad man skulle kunna ge dom att tugga på.
Ianto (9 månaders hane), har väldigt glest mellan tänderna och Sookie (5 år, kastrerad tik) har väldigt lite tänder kvar, tappat många och har brutit av övre hörntänderna, hon har mjölktänder kvar och troligen saknas anlag för permanenta tänder och hon har dessutom tunn/känslig emalj = bryter lätt tänderna - enligt veterinären).
Jag vill ju såklart att Ianto och Sookie får behålla så många tänder som möjligt, just för att de inte begåvats med så många och i Sookies fall; att de även gärna lätt trillar ut eller går av.
Nu till mitt "problem": Sookie är en "power chewer" hon älskar att gnaga, hon har ett enormt behov av att få gnaga ordentligt. Som liten gnagde hon sönder stolarna, knopparna och socklarna i köket, hon tuggade sönder diverse "valpleksaker" på nolltid (bland annat åt hon upp en halv gummiboll när jag tog ett snabbt svalkande dopp under sommaren när hon var liten…min mamma skulle passa henne den lilla stunden och sa att "hon har varit så lugn"…japp för hon hade tuggat i sig en hård gummiboll, haha). Hon tuggar fortfarande sönder gosedjur m.m. om hon inte fått sitt tuggbehov tillfredsställt ordentligt. Hon är liiiten (ca 2 kg och väldigt nätt) men hon kan trots det och dåliga tänder verkligen konsten att gnaga.
Hon har brutit/tappat tänder då hon gnagt på: Hudtuggben, grisöra m.m. Jag ger henne i nuläget små morötter, malda tuggben, hundkex, dentastix m.m. Dessa har dock alla två gemensamma problem; De gör att hon går upp i vikt (ja kanske inte moroten men ja…det blir ett tillägg i kosten i alla fall) och de tar slut på två röda sekunder. Hon får därmed inte ligga och gnaga och få sitt enorma tuggbehov tillfredsställt. Om det blev ett tillägg i kosten, men som räckte länge (typ som grisöra) och som hon fick gnaga på så skulle det ju fungera…men känns inte riktigt värt det när det tar slut så snabbt.
Hon har även en Kong Extreme och jag har tänkt skaffa mer saker av samma typ men skulle vilja ha något ätbart, men som tar tid utan att för den skull pajja tänderna på henne…om det finns…
Hade tidigare även plastben av märket Nylabone, men läst att de kan bryta tänderna på dessa och att detta inte är ovanligt; det känns alldeles för hårt och plast är ju inte ätbart det heller.
Ger jag Ianto ett lite hårdare tuggben/grisöra eller dylikt så kan jag lova att han går i från det efter ett tag/tar ögonen i från det en sekund; och att Sookie då snor åt sig det och därmed riskerar sina tänder… Jag skulle vilja hitta någonting som fungerar bra för båda och som är skonsamt för tänderna. Ianto är ganska känslig i magen dessutom för att göra det hela ännu krångligare…
Tipsa förresten gärna om tåliga leksaker att gnaga på också, vill ju som sagt skaffa lite fler sådana också. Sookie tuggar som sagt lätt sönder saker så typ Classic Kong och liknande saker fungerar inte, måste vara rejält tåligt. Lämplig storlek om det finns flera att välja på uppskattas också (Sookie väger som sagt ca 2 kg och Ianto ca 4 kg).
Mvh/Chinesecrestedlover

Två tips. Jag vet inte om de fungerar för dina hundar.
Jag har köpt en remsa torkad hud i min djuraffär. Remsan lång som en arm och ca 3-5 cm bred. Den kan delas i mindre bitar med hjälp av en sekatör. Kleinspitzen kan tugga på samma bit i flera dagar och han är väldigt fäst vid den. En större hund äter upp den direkt. 🙂
I en hundträningsgrupp på facebook såg jag att någon torkat svål. Man köper svål i mataffären och delar den i lagom bitar och torkar i ugn vid 70 grader tills den är torr. Har för mig att det kan ta ett dygn. Man kan ha ugnsluckan på glänt eller öppna ugnen och lufta med jämna mellanrum. Har man en svamptork så kanske den kan användas (lite osäker på storlek på svål i förhållande till svamptork) Personen som tipsade hade hittat svål på Citygross. Finns det inte i butik så kanske den kan beställas i en manuell charkdisk. Jag har inte testat att torka svål, så jag vet inte hur bra det blir.
Två tips. Jag vet inte om de fungerar för dina hundar.
Pommys lammsticks är smala tugg som inte är hårda -min kräsna tik gillar dem, men hon tuggar i sig dem snabbt. Hon får dem som godis och får annat hårdare tugg från Pommys för att tugga längre tid. Min tik är betydligt större än dina små hundar, så kanske lammsticks kan fungera till små hundar med dåliga tänder. Det är naturligt och utan tillsatser och inte från Kina. Obs! Allt tugg från Pommys luktar och hundarna älskar lukten. Matte/Husse får inte vara för känslig för lukter. 😃
Jag förvarar tuggen i frysen och då luktar de inte efter att påsen öppnats. Finns t ex här:
http://www.pommys.se/torkat-hundgodis/lamm/lammsticks-lammflator
Om du vågar ge tugg med ursprung från Sydamerika så har Racinel smala tuggpinnar. Det är inte från Kina i alla fall. Cockern har ätit såna under flera år och han lever än (11 år). Han får en bit av en tuggpinne varje kväll. De finns t ex här:
https://animail.se/racinel-tuggpinne-vit-13-cm-9-10-mm-100-pack.html
Tjurmuskel är det bästa jag köpt ännu till valpen. Håller länge (nåja), går inte sönder i bitar och jag riskerar inte att han tuggar en stund och sen försöker gulpa i sig resten så att säga om jag köper en full-längds så att säga. Lätt också om man vill sitta tillsammans med hunden/valpen när den tuggar, då man kan hålla i utan att man är nära själva tuggmunnen :)
Annars finns det ju såna här ben som är gjorda av pressat ris. Det kanske vore nått om du är ute efter nått skonsammare?
En Kong extreme kan jag inte se hur din hund ska lyckas tugga sönder..
Men är inte både tjurmuskel och torkad svål rätt hårda grejer? Inte jämfört med ett ben förstås, men för hund där tänderna redan sitter löst?
#4 Så är det nog iofs..men hur kan hon tugga sönder en Kong då?? Låter ju isf mer som hon borde ha nått mjukt, men tåligt, att tugga på. Vet dock inte riktigt vad det skulle vara..
#4 Jo, det är nog tyvärr för hårt, när hon bryter tänder på grisöron och hudben…antar att det är i samma "hårdhetskategori"…
Samma med "hudremsan" som #1 tipsar om och tuggpinnarna som #2 tipsar om, hon bryter ju som sagt av tänderna på tuggben av hud (hon har fått den typen av smala tuggpinnar förut, men känns läskigt i och med att hud verkar för hårt för henne) så det verkar ju inte som att det skulle var en så bra idé…tyvärr…😕
Däremot ska jag titta mer på lammsticks (#2)… ingen aning om hur hårda dessa är så det ska jag undersöka, kanske kan fungera. Luktar illa tycker jag att mycket hund-gottis gör (grisöron t.ex. luktar ju inte precis chokladkaka, haha), men man får väl stå ut, om ens små gullungar gillar det. Klädnypa på näsan kanske, haha 🤪 och om jag får välja (det får jag tyvärr inte alltid för mina raringar😂) så helst inget stinkande, slemmigt snusk i sängen eller soffan…
#5 Hennes Kong Extreme håller än. Hon har dock tuggat sönder en Kong leksak (inte Classic i och för sig men i samma material, det röda, just den typen heter Dental stick https://www.kongcompany.com/products/for-dogs/rubber-toys/dental-rubber-toys/dental-stick/), därav skrev jag att den typen inte fungerar. Hon tuggade sönder den på flera ställen…vid ett enda tillfälle…
Hon har även tuggat sönder andra typer av gummileksaker, ej från Kong dock- anpassade för större hundar/specialdesignade för valpar (när hon var 14 veckor och vägde runt 1 kg)…även vinylleksaker har fått sätta livet till som t.e.x. en sån här som blev utan näsa på nolltid när hon var valp http://www.zoosajten.se/hund/lekaktivitet/vinylleksaker/korv-pa-rep
Kong Extreme (svarta varianten, https://www.kongcompany.com/products/for-dogs/rubber-toys/extreme-rubber-toys/kong-extreme/) fungerar dock som sagt (dock är den pyttelilla ringen högst upp på hennes extreme borta…den rök när hon var valp😃). Hennes tänder är små (och få) men hon har ju fortfarande valptänder ju…så ja…jag tror det är därför hon kan tugga sönder. Hon är ju dessutom väldigt intensiv när hon gnager.
Risben ska jag kolla upp, dock misstänker jag att det är liknande konsistens som andra typer av vegetabiliska tugg för hundar, vilket gör att min lilla dam slukar de snabbt och att de därmed inte ger henne så mycket "tugg-stimulans".
Tack allihop för förslag, fortsätt gärna tipsa! Någonting ska väl gå att hitta som fungerar för en liten piraya…🤔
Mvh/Chinesecrestedlover
ps. I denna tråd http://chinesecrested.ifokus.se/discussions/57dfaafa8e0e74533100026e-tugga-pa-ben-oron-etc-eller-inte-daliga-tander?participating-1 kan ni se mer information om Sookies besvär och även se bilder på hennes…ehm…vackra leeende, dock har hon brutit av andra övre hörntanden också, så nu har hon korta platta hörntänder i överkäken. ds
5 tjurmuskel har jag fått till mig är tjurens penis, kan ha fel men det har jag iaf hört och läst.
Jag har kräsna hundar, jag gör mycket eget godis men en sak köper jag och ger hundarna. Det är malda ben med kyckling, http://www.xn--ob-eka.se/djur/hund/tuggben-godis/tuggpinnar-sjobogardens-big-chicken-4005917
Där har du den :)
#7 Stämmer att tjurmuskel=tjurens penis (de tycker väl att det låter trevligare).
Ger malda tuggben/pinnar men Sookie äter upp de på max 30 sekunder typ så det ger inget annat än "bukfylla"… tuggbehovet blir inte tillfredsställt. Tyvärr.
Mvh/Chinesecrestedlover
#7 Ja det är det, "Muskel" låter väl lite bättre bara :) Hurså?
Färska ben, kanske? Någon BARF-kunnig får gärna berätta vilka ben som är lite snällare, men jag gissar väl på kycklingvinge på rak arm😐
Inte så mycket att gnaga på kanske, men min springer älskar kycklingfötter. Det är nog mjukaste tugget vi ger här hemma :)

Hur är det med råa ben? Tänker kycklingvingar? Lammrevben upplever jag som mjuka, men jag har å andra sidan en staffe som vi fick stoppa när hon gnagde igenom höftkulan på ett älgben som om det vore chips :P
Lammrevben, kycklingvingar.. Kaninben? Råa då, förstås.
-
Ingen lätt kombination då det ska vara något som går att tugga på länge samt inte är för hårt. Tänker spontant på om du har provat några olika varianter på dentastix? Finns ju en uppsjö av varianter så kanske finns någon variant som är segare än andra.
Annars kanske det kan fungera att fylla tex en Kong som har hålrum med någon form av fyllning och sedan frysa en stund, hur länge beroende på hur hårt man vill ha det.
Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se