Hundar iFokus

Hundar

Etikett: skaffa-hund
Läst 1863 ggr
_Maya_
2

Adoptera utomlands - dåligt eller bra?

Hej,

Jag går i tankar om att adoptera en hund i behov av ett nytt hem. På jordbruksverket råder dom en att inte adoptera gatuhundar från utlandet på grund av hälsorisker och dolda sjukdomar, och att man istället ska hjälpa lokala organisationer ekonomiskt.

Vad tycker ni om det? Har någon erfarenheter att dela med sig om?

Källa: http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/resorochtransporter/hundarkatterochillrar/hundarkatterochillrarinforsel/undvikadoptionavgatuhundar.4.6223f767134a3048c1e80001886.html

Karmatarerskanise
13

Jag håller med. Adoptera inom landet.

Herveaux
13

Instämmer jag med, det finns många hundar här i landet som behöver ett nytt hem och som inte riskerar att föra in nya smittor.

// Harley

_Maya_
0

Jag är faktiskt förvånad, mest för att jag inte visste det här innan jag råkade googla mig in på deras hemsida. Jag trodde det var vanligt och omtyckt att ta in hundar från andra länder.

Kan ni rekommendera att adoptera via något speciellt ställe här i Sverige?

Karmatarerskanise
0

Tyvärr är det vanligt ja. För folk förstår inte att det inte räcker med besiktning. Och dom tycker så synd om hundarna. Dessutom är det ju knappast trevligt för hundarna att resa hit.  Resan är obehaglig och sedan komma till en helt ny värld.

Känner inte till några ställen tyvärr.  Men det kan nog någon annan svara på :)

_Maya_
0

Men vissa analyserar väl blod innan dom adopterar bort hundarna. Är det fortfarande en risk då?

Fast att gå igenom resan för att sedan få ett tryggt och stabilt hem istället för att leva och dö på gatan är väl ändå ett bättre alternativ för hunden.

Karmatarerskanise
11

Det är vad jag förstått alltid en risk. För övrigt även en risk att hunden inte alls är som beskrivet.

Har läst otaliga berättelser om adopterade hundar som visat sig vara sjuka och fått avliva att eller krävt behandlingar för 100 tusentals kronor.  Och hundar som varit helt förstörda mentalt.

Så nej. Jag tror inte det är bättre dom kommer hit. Bättre då att åka till plats som volontär och skänka pengar så de kan hjälpa hundarna där. Arbeta för tvångskastrering.

supernatural
5

Kolla Blocket typ, det är ett bra ställe att börja på. Många hundar där dom behöver nya hem! Annars Hundar Utan Hem, Hundstallet etc. De har dels utländska hundar som kan tas till Sverige men också svenska hundar som behöver nytt hem!

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

_Maya_
4

Tack så mycket för era svar! :) 

Jag håller faktiskt med att hundarna som behöver omplaceras här hemma också förtjänar ett bra nytt hem, och om man omplacerar privat så skonar man även hunden från att ens hamna på hundstallet eller liknande stressiga situationer. 

Det blir nog omplacering här hemma.

Hornslandet
2

Eftersom det finns massvis av hundar som behöver nytt hem som redan finns här i landet ser jag inte vilken anledning öht det kan finnas att importera från annat land? Kan nån berätta för mig vilka argument som det kan finnas alls för det?

Karmatarerskanise
5

#9 Ett vanligt är att dom har det värre där.

Wellcraft
5

Jag har tagit en omplacering från irland, letade omplaceringar   i Sverige i över ett år, hade t.om en tik på prov - men alla hade problembeteenden eller passade inte på annat vis.
På irland finns inga gatuhundar eller hundar som föds på gatan, bara ett stort överskott av främst lurchers och collieblandningar, de överges och avlivas om de inte finner ett hem fort. Irland har samma sjukdomsbild som Sverige, dock har de inte dvärgbandmask har jag hört, som vi har i Sverige.
Den organisationen jag tog ifrån åker till Irland och besöker varje hund innan de bestämmer sig för att lägga ut dem på hemsidan. 
Hundarna körs i lastbil hit och åker färja, vilket inte är alls lika stressigt som flyg. 
Faktum är att när lastbilen var på plats så verkade inga hundar särskilt stressade. 
Fick en hund som var precis enligt beskrivningen och utan problembeteenden, värdlens snällaste men han kunde verkligen ingenting när han kom hit.
Nu fyra mån senare är han som vilken hund som helst. Han var något stressad den första veckan, vilket har släppt nu. Han kan både gå i stan, åka buss osv.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Cochon
1

Håller med tidigare, man borde hjälpa svenska hundar främst tycker jag. Men det finns tyvärr många hundar runt om i världen som behöver hjälp och det är otroligt tråkigt. Vandrade i Grekland i somras i ett område som var ganska fattigt och det kryllade av herrelösa hundar. Vissa hundar gjorde ont att se; avmagrade, såriga och inte alltid fyra välfungerande ben. Förstod inte varför lokalbefolkningen inte avlivade vissa av de mest slitna hundarna. Minns dock en liten dam som följde med oss under några timmar fram tills vi nådde fram till en by där byborna jagade iväg henne. Hon var unghund och såg fortfarande frisk och kry ut, bortsett från att hon var mager. Minns hur kul hon verkar tyckta det var att bara få följa med oss, även om vi var för läskiga för att hälsa på. Tänker på henne ibland och om jag hade haft tillräckligt med pengar då hade jag absolut tagit med henne till Sverige. För man ville så gärna hjälpt henne, innan hon blev förstörd. Såg som sagt många herrelösahundar under vandringen, men det var något speciellt med henne.

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Pepparkvarn
5

Jobbar inom djursjukvården och avråder starkt från import av gatuhundar. Hjälp istället dom att hitta nytt hemma de landet de är födda i eller adoptera en hemlös hund i Sverige

Lona
6

Även om hundarna ÄR kollade (vilket långt ifrån alla är, oavsett om de har intyg på det) så finns det sjukdomar och parasiter som antingen inte testas för eller som inte upptäcks förrän efter ett antal månader efter att hunden infekterats. Det handlar heller inte bara om att man själv får en sjuk hund (som dessutom kan ha svårt att anpassa sig till ett "svenskt hundliv") eller ens om att man kan smitta andra hundar i sin omgivning - man riskerar även att påverka vår natur med sjukdomar och parasiter som sprider sig i flora och fauna. För de flesta svenskar är det ganska självklart att man kan gå ut och plocka tex bär och (ätlig) svamp och äta utan problem, det kan förstöras av vissa smittor. Vill man hjälpa lidande gatuhundar så åk ner som volontär eller skänk en slant till en SERIÖS organisation som hjälper hundarna på plats - även om det i vissa fall innebär avlivning. Då sker det åtminstone på ett humant sätt.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

DoroteaC
0

Jag har 2 tjejer från spanien som jag adopterat vi organisation. Båda friska och besiktigade i spaninen och sverige. Dom är noga med att inte skicka sjuka hundar. Vi har en års träff varje år där de som adopterat träffar varandra med hundarna de adopterat.  Letade också i sverige i ca ett år men ingen rekomenderades bo med barn. Jag hade en 3 åring hemma. Nu är den äldsta ganska osäker av sig mot främligar men hon har ju inga problem som inte vilken ''svensson'' hund som helst kan ha. Kommer nog inte adoptera igen då jag är mer intresserad av tävling och jag tror tyvärr inte mina skulle klara av de. Och de har ganska mycket jakt i sig. Men väldigt fina snälla hundar i övrigt.

Frida B
2

Jag avråder också starkt från det. Finns många hemlösa hundar här hemma, och från utlandet kan man få med sjukdomar som ligger latent hos hunden och därför osynlig för de tester som görs.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Karmatarerskanise
4

#15 Problemet är att sjuka hundar slinker igenom ändå.  Mycket kan missas på en besiktning tyvärr. Tur för er att dina är friska.