Välja ras
Som jag redan skrivit i en tidigare tråd så funderar vi på hund här hemma. Tidpunkten känns så rätt den kan bli, och finner vi rätt hund tror jag att det kommer att funka jättebra.
Jag kommer troligtvis att vara hemma majoriteten av dagarna, så hunden blir sällan ensam mer än ett par timmar. Gällande motion är det tänkt att se ut ungefär såhär;
20-40 min promenad på morgonen. Ibland längre. Kissrunda vid lunch på ca 15 min. 60 min promenad på eftermiddagen, alt. 45 min joggingtur. Kissrunda innan läggdags.
Sedan hade jag tänkt köra agility med hunden, lydnad och trix. Är det här en plan som ser ut att funka, eller är det för lite motion? Och vilka raser tror ni skulle passa? Eftersom det lär bli en omplacering så är det ju troligt att det blir en blandras, men en del koll över de inblandade raserna vore ju bra.
Önskemål på vovven är väl medelstorlek, ska helst inte fälla för mycket, passa för agility men inte vara för krävande, inte för skällig och inte för mycket jaktinstinkt. Finns någon sådan ras tro? :)
Det finns massvis med hundar det där skulle fungera för!
Vad/hur mycket pälsvård kan ni tänka er? Många raser som inte fäller kräver en hel del pälsvård.
Eurasier är en ras som kan passa bra, dom brukar vara nöjda bara dom får vara med sin familj. Hänger med på det mesta och brukar inte vara så svåra att göra saker med.
Mvh Linn

Letar ni efter omplacering/blandras så är det nog lättast att kolla egenskaperna de raserna som ingår i blandningen och försöka bilda sig en uppfattning med utgångspunkt från det.
Skulle nog funka bra för många hundar, kanske pudel, någon bichon hund? Dock vill jag bara påpeka att var beredd på att vara med hunden så ofta det bara går! Det är ju en familjemedlem och därför kan det vara "svårt" att planera sin tid med hunden! Just för att det ska vara en självklarhet (enligt mig) att man tillbringar mycket av sin lediga tid med hunden! Men det förstår du säkert!
Mellanschnauzer kanske kan vara något? :) Finns ju även renrasiga omplaceringar (tik som visar sig inte kunna gå i avel, plötsliga förändrade familjeförhållanden osv.)
#1 Kan nog tänka oss en del pälsvård, ser inte det som ett stort problem.
Eurasier har jag kollat lite på. De verkar väldigt trevliga. Tack för tipset!
2# Ja, det har du i och för sig rätt i. Men tänker lite på vilka omplaceringar vi ska spana efter, och ev. så kan man ju kolla om någon uppfödare har någon vuxen hund de ska sälja.
#3 Pudel finns på listan! :) Bichon sorterna känns inte helt rätt för oss dock. Jag förstår hur du menar, och självklart ska vi spendera så mycket tid med hunden som går. "Planeringen" är väl mest tänkt som själva basen som alltid gäller liksom.
#4 Jag ska kolla upp den, tack! Ja, precis, man kan ju kolla efter renrasiga också. :)
----------
Jag har kollat lite på Bearded Collie, men min uppfattning är att de kräver lite mer aktivering? Någon som har bra koll på rasen?
Tror att bland annat @Apportbocken har beardis? Gillar du den typen av hund har du även den holländska "kusinen" schapendoes och polska PON (som jag inte ens tänker försöka stava till :-P ).
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Jag har en Bearded Collie och kan varmt rekommendera rasen! Aktiveringen min beardis får just nu liknar den aktivering du beskriver. Om du har möjlighet att ha hunden lös regelbundet tycker jag aboslut att det är en beardis du ska ha! Typiskt för beardisarna är deras glädje, följsamhet och humor, de passar utmärkt som aktiva sällskapshundar förutsatt att de får jobba mycket med huvudet. Den mentala stimulansen måste inte vara timmar spenderade på brukshundklubben utan kan lika gärna vara korta pass trickträning hemma, även om de flesta beardisarna gärna tar sig an mer "allvarliga" uppgifter. De kan dock vara lite flummiga och okoncentrerade, så det är inte den optimala rasen att nöta lydnadsmoment med länge. Dock syns deras humor även när de inte är på träningshumör. Jag och Chester brukar träna lydnad på en äng väldigt nära vårt hus och en gång när jag skulle träna ingångar i inkallningarns tröttnade han och sprang hem istället. Var noga med uppfödare och framför allt föräldradjur om du väljer en Bearded Collie, ljudkänslighet är inte helt ovanligt inom rasen. Känner att det blev ett lite osammanhängande inlägg, men om du undrar något mer om bearded collien är det bara att fråga mig eller någon annan beardisägare, eller en uppfödare av rasen.
Med vänliga hälsningar, Apportbocken
Hoppas du får en härlig dag! 😃
Oftast så har rasklubbar "omplaceringsflikar" på sina hemsidor, där folk kan lägga ut sina reggade hundar som de, av ngn anledning behöver hitta nytt hem åt.
Angående ras så l tycker jag att pudel kanske skulle kunna vara något? Finns ju i flera storlekar, även om jag personligen gillar storpudeln bäst och den verkar även trevligast att träna med. Annars kan jag tänka mig att en kromfohrländer skulle passa? De jag har träffat har varit superroliga och verkligen haft studs i benen som skulle passa perfekt på agilityplan.
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
Kolla in kromfohrländer, det var rasen jag tänkte på direkt. De jag har träffat har varit trevliga, lagom hundar som kan göra mycket men inte kräver massor.
Sheltie passar in på er beskrivning! 🙂 JA, den kan skälla men det handlar om träning, innan alla säger emot mig. Min skäller vid lek, inte speciellt ofta annars.
/ Sofia
TeamBlackShelties på Instagram