Hund som stirrar
Sitter era hundar också och stirrar på er typ hela tiden? Min hund gör det och jag vet inte vad han vill. T.ex om jag sätter mig i soffan så sätter han sig bredvid och verkligen vrålstirrar. Jag brukar testa att leka med honom, ge honom någon aktivitetsleksak eller låta honom söka efter godis inomhus men direkt efter sätter han sig och glor igen och det är sååå störigt…
Han kanske tycker att du är ovanligt söt? 😃🐶
Var snäll mot alla - bli vegan ❤
Jag skulle passivitetsträna och filtträna honom. Låter inte speciellt sunt och känns stressat.
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
Min tibetanska spaniel gör ofta så. Det är hans subtila sätt att säga att han vill ha gos, mat eller en kvällspromenad 🙂Eller att han bara tycker om mej kanske 😉Jag tycker det är sött iallafall och upplever inte honom som det minsta stressad när han gör så.
Tja, om du uppmuntrar beteendet genom att belöna det med rolig aktivitet så lär det fortsätta… Min äldsta hund kan också sitta och glo, och det kan betyda det mesta - jag fattar för det mesta ändå vad hon vill beroende på situation.
Hunden vill väl gå ut? :p
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Kanske dags att lära in ett kommando för typ "gå bort" eller "gå och lägg dig".
Min ena är "stirrningsexpert", men efter 11 år så känner vi varandra väl så jag kan bara fråga henne vad hon vill så visar hon. =) Om det är så att hon bara kände för ett mellanmål så säger jag till henne att gå och lägga sig så går hon lugnt till sin bädd och spelar förnärmad. ;)
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
#1 😂
#2 Vad är filtträning? Att han ska ligga på en filt när jag säger till eller?
#4 Ja precis, men jag tänkte att han kanske var uttråkad eller något.
#5 Nä, han gör så när vi precis varit ute på promenad också
Mina gör så extremt sällan, och när de väl gör det så vet jag alltid vad det betyder. Det brukar variera mellan "hallå, det är matdags!" och "kom och lägg dig i sängen med mig". Sommartid kan det också betyda "jag vill gå ut och sola". Jag hade aldrig stått ut med en hund som stirrade ofta och mycket, och absolut inte belönat beteendet med lek eller liknande.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Nej, dem slappnar av inomhus och i det ingår inte att sitta och glo.
Är det någon av dem som glor ändå så vill dem något, eller så har jag själv påkallat deras uppmärksamhet.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Min valp glor på mig när jag sätter mig ner, särskilt när jag äter nått gott då :) Men när han fattar att han inte får nått så lägger han sig eller gör nått annat.
Skulle gärna vilja höra om bra metoder att lära in "gå och lägg dig". Har kört metoden att jag säger det när han självmant lägger sig ner, det har inte gett nått resultat på snart två månader… tar det längre tid eller gör jag fel? Eller är det bara så att valpar inte kanske kopplar sånt just än? :)
#10 Den metoden kommer nog ta tid. Det är svårt för ett djur att koppla ihop sitt beteende med ett för närvarande betydelselöst stimulus.
#11 Förståeligt :) Läst om det på flera sidor, och det tog ju inget extra jobb så att säga.. vilken metod tycker du är bäst annars?
#0 Som redan flera har nämnt så vill även jag tipsa om att lära hunden att gå och läga sig eller vila på kommando. När du leker med hunden eller gör annat som hunden tycker är kul, ger du signaler till hunden som säger att om hunden fortsätter att stirra kommer det till slut att hända något kul. Inte konstigt att hunden ej vill ta det lugnt då. ;-P Mina hundar hemma kan ibland fastna med blicken och glömma bort allt annat, men då brukar jag eller sambon be dem att gå och lägga sig. Eller ibland om vi ej orkar bry oss, inte säga något alls, men efter ett tag brukar hundarna tröttna och gå och lägga sig då. #10 Spontant skulle jag tipsa om denna artikeln, så vida du inte redan har läst den förstås? Med den tillämpningen att det bara faller ner godis från ovan när valpen ligger på det ställe som du vill att den ska ligga. "En valp är trött och vilar mycket. Jag utnyttjar detta. När valpen ligger och vilar droppar jag plötsligt ner en liten godbit vid dess nos. Den ska inte se att jag gör det, så långt den vet föll det godis från himlen. Om valpen skulle stirra intresserat på mig så går jag förbi utan att göra något. " http://klickertraning.ifokus.se/articles/52a5df398e0e747bc900078f-trana-passivitet-och-lugn-hos-hund Sen kanske du skulle ha en filt eller något annat som sticker ut lite som du kan lära in som tasstarget? Och ägna kanske 10-20 godisbitar per dag på att valpen ska lära sig att trampa på den filten? Alltså ingen hårdträning, men kan tycka att det borde ju ge resultat tillslut ändå. Men om din valp orkar att hålla fokus längre/oftare är det ju inte fel att träna det än mer.
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋
Min hund kan sitta och titta på mig när han är hungrig, sitter då vid matpåsen. Och ganska ofta så ligger han och stirrar länge på en och iakttar, det är lite jobbigt ibland. Han somnar alltid till slut.