vad äter era hundar för foder
Jag frågade uppfödaren och kingman får Lone Star Premium foder. vet inte om det e bra eller ej, har inte så stor koll. Haon h'ller upp 2 dl på morgonen så får han äta upp det under dagen, sen får han lika mycket på kvällen med.. alltså två ggr per dag-.. jag tyckerdet låter lite..men men..

Lone star är iaf enligt mig ett bra foder… men sen är det ju så olika vad man prioriterar.
Själv vill jag ha ett foder utan kemikalier i, utan för mycket spannmål osv.
Mina 4 hundar äter 3 olika foder.
1 allegiker äter James Wellbeloved
2 som gärna bli tjocka äter pro pac senior
1 mager äter pro pac perfomance

Fast det är ett bra foder han får. Och det är en liten hund. 4 dl foder om dagen för en sådan liten hund låter inte lite i mina öron.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
hmm uppfödaren skrev iofs att hon fyllde på 2 dl till honm sen får han äta upp under dagen. så vet inte om han bara får det…
hmm.. tyckte det fodret var lite dyrt kostade 493 elelr något sånt där..=) e det lätt att vänja valpar vid annat foder? ger ni dem burkmat med= jag gr iaf mina katter burkmat och foder.

Jag tycker inte det är så dyrt. Tänk på vad länge en sådan säck räcker åt en sådan liten hund.
Audiatur et altera pars
jo iofs… 15 kg e mkt. men jag vet inte om jag ska ge han två ggr per dag eller en.. en gång låter ju väldigt lite. hoppas det finns i mina djuraffärer här bara=)
hundar ska äta puppy foder tills det e 1 år gamla har jag läst

tänk posetivt, en sådan säck räcker ca 37 dagar.
inte så dyrt blir det då heller ca 13,30/dag.
Jag ger Tyson BRAVO som är färskmat.
Detta foder vet jag att många uppfdare ger sina hundar.
Jag ger Tyson detta tack vare att han är torrfoderallärgiker.
En kartong med 80st hamburgare á 150g/st kostar 195kr.
Jag ger honom 2 stycken per dag, så min dagskostnad blir 4,88Kr.
Det gar ger heter bravo special. Han ska igentligen ha 3 skivor/dag, men så ska man ta bort 1/3del av fodret när hunden är kastrerad, så då blir det 2.
Dessa hamburgare innehåller ALLT, som är viktigt för en hund.
Ger han två deciliter på morgonen och påstår att hunden inte äter upp allt på en gång utan det varar hela dagen? låter skummt.
mm jag har ingen aning hon skrev så,men hon skrrv också ibland vill han ha mer, men jag ger han två dl på morgonen sen får han 2 dl på kvällen och kanske ngt litet mellanmål på dagen.
ger ni bara vanligt torrt foder? ingen burkmat som man ger till katter? jag ska nog fortsätta med det fodret som han är van id, eller kan man byta?

jag tror ju inte du ska mixtra för mycket på maten.
en hund ska inte ha tillågng till mat hela tiden, för då vet man tillslut inte hur hunden sköter sina behov, eller om den går upp i vikt.
Jag gjorde så med Tyson när han var liten att jag satte ner han skål, åt han inte upp allt inom 10min, så ställde jag upp skålen, så fick han vänta tills nästa mål. Men han fick inte det + kvälls ransonen, utan jag fyllde bara på upp till kvälls ransonen.
Efter som din valp är van och få 2 gånger, så skall den inte ha något x-tra mål.
Glöm inte bort att en hund ALLTID är hungrig, och oftast på allt som inte heter hundmat. 
Garro får Royal Canin German Shepherd Junior (eller nåt liknande iaf), kommer inte ihåg riktigt vad fodret som Pigge får heter.

Att ge valpar valpmat för länge kan hjälpa till att förstöra deras leder speciellt på stora hundar typ schäfer. Denna information har jag fått som uppfödare av Kasström som är en oerhört kunnig veterinär och välkänd på leder runt om i Sverige.
Audiatur et altera pars
#13 och jag har hört att sånt kan stämma just när det gäller stora raser, men inte små. Säger inte att det är det rätta, utan vill bara delge den åsikten också.
TS, om du sen själv anser att hunden mår bra på fodret så tycker jag inte du ska byta i första taget. Min erfarenhet är kluven: hunden fick hos uppfödaren ett valpfoder från Royal Canin som jag fortsatte ge, men jag tyckte inte att det kändes riktigt bra, stor och "mjuk" avföring. Uppfödaren tyckte inte att man skulle byta foder under hundens första levnadsår. Egentligen är jag osäker på varför, kanske för magens skull.
När hunden var 10 månader bytte jag till Robur och inte bara blev bajset bättre (mindre och fastare) utan hans speedade humör blev lugnare.
Så fastän jag lärt mig att man kan ge valpfoder till små raser är jag tveksam.
En fyra-fem månaders valp borde väl få mat tre gånger per dag? Inte att den står framme då, utan att det serveras mat tre gånger.
hmm jag vet inte. det va det hon skrev när jag frågade hur hon gav han mat, men jag får frga henne sen när vi ska hmta hunden lite mer. jag ska ge han p morgonen, middag och kväll tror jag men istället för 2 dl 1 dl, eftersom han är så liten. han blir ju bara 28 cm hög.
tydligen så vill han inte äta valpfoder utan han"snor" av dem andra istället.. så jag tror jag ska köpa vuxenfoder direkt istället, för stora hundar växer ju men det e inte lika allvarligt med små.
Tja. Jag har faktiskt känt hundar som det funkat utmärkt med att deras mat står framme alltid, bara det att det inte gjort det med mina, så varför inte.
Jag känner då ingen som har en hund som inte är matgalen ;)
Men tre ggr per dag gäller valpar. Och inte mer än en deciliter till en så liten ras. Fråga din veterinär, de kan mest!
ja jag tänkte morgon, middag och kväll så som vi äter liksom. Jag ska ge en dl till hunden eftersom han är såpass liten Hellre små måltider och många än ett stort.
om han inte äter upp på tjugo minuter ställer jag hunden tallriken så får han den tills nästa måltid.
Faktiskt så känner jag en papillonvalp på fyra månader, och hon äter nästan inte alls. Hon ska äta tre gånger per dag, men de har skurit ner det till två, hon åt aldrig tre gånger ändå. Knappt två heller.
Vad gäller ransonering måste du noga ta reda på hur mycket hunden ska ha per dag. Valpar äter mycket mer än vuxna hundar. Men 1 dl/mål x 3 verkar väl rimligt. :)
jag har precept plus (puppy formula) de är visst det senaste utvecklingen inom valpmat. Är baserad på kycklingmjöl och färskt kycklingkött.. sen är det sånna där bra saker som tranbär och morotsmjöl, kamomill, torkade maskrosor och gurkmeja etc. Dom får alltså i sig massa bra saker utav det. De finns i vuxen med.. men valpar ska ju ha mer fett än vuxna eftersom dom växer så.. 500:- för en 15kg påse.. TUNGT ATT BÄRA HEM
jo men jag tror tre mål om dagen blir perfekt!! förtår inte att jag sart ska ha en hund!!! helt ofttbart" min dröm har gått i uppfyllelse,en dröm som jag har haft sedan jag var liten. Ni komemr få MASSSA mer frågor sen när jag får hunden ocksåm hoppas det är okej
kingman äter inte sin valpfoder,utan tar av dem andra hundarnas vuxenfoder. Sk jag köp vuxenfoder till honom istället? för tänk om han inte äter alls nu när han kommer till mig,för då har hn inge att ta av. Jag får foder,koppel, Halsband, leksaker, tygstycke.
tydligen så skriker kingman i högsta sky när man rör hans tassar,men uppfödaren sa att det e bara att prata lugnt med honom när man ska klippa klona.
är det ngn speciell klosax man ska köpa, eller funkar de flesta?hur ofta klipper ni klorna?
Om du går till en djuraffär så får du oftast en pro påse ifall du vill det. Det fick jag, så jag tror det är rutin på det.Då kan du ju kolla ifall han äter det och tycker om de.
Jag har iaf hört att valpisar ska ha valpfoder pågrund av fettet och att dom kan växa för fort osv. Även om din lille rakare är liten och kommer vara liten så tror jag det är viktigt. Men om det absolut inte funkar så får du ju lösa det med vuxenmat iaf då. En pro påse lär räcka tills du bestämmer dig.
Det med tassarna får du öva och öva.. Ta på dom och beröm honom med godis när det funkar bra.. lugna honom såklart. Klippa klorna är ett måste.
Kloklipp till vovvar finns i djuraffärer osv. De är väl speciela till just hundar.
här kommer jag och blandar mig i .. 
tackar för svar,men hur ofta?=) jo jg får ju foder av uppfödaren,så får se om han äter det hemma hos mig!!!
På min påse står det 3ggr 1dl.- 2dl. beroende på vikten.. så din lilla vovve ska nog bara ha 1 dl 3 ggr dagligen. De tror jag är bra.
Fast maten du får av uppfödaren är väl just den dära star? Om du ville byta kan du bara gå in till en djur affär. Berätta läget att du inte vet vad han gillar.. så ger dom dig de dom rekomenderar eller det du vill ha och du får en liten påse att testa. Om de inte funkar får du ta nått annat..
Hos mig fick jag t.om. ta med mig hunden in i affären.. sen testa vi om han gilla det jag sa och det gjorde han ju.. han äter väl allt den där skiten
Och då vet man ju direkt om det funkar.. sen har dom hos mig också att man får lämna tillbaka maten och få pengar tillbaka om det inte funkade.. de är bra=)
Affären heter Arken föresten.. om du har de där du bor så föreslår jag det.
ne de tror jag inte att jag har,fijnns inte så bra djuraffärer nära mig. usch!! ja men det e den, lone star jag får med mig, fast puppy som han egentligern inte vill ha men han kanske äter det hos mig:)
föressten när han kommer till mig är han helt utsvulten för han har inte ätit ngt på hela dagen sa uppfödaren pga att han är åksjkuk,ska jag isåfall ge han mat direkt när han kommer in och även om han e jätt hungrig ändå hålla mig till en dl?så får han sen på kvälln också en del?dp blir det ofs bara tvåggr den dagen menmen..
Alltså, jag tycker iaf. att du inte ska ge honom mat för sent.. för då får du nog gå ut väldigt tidigt nästa dag för att han är nödig. sen ska du nog hålla dig till 1 dl iaf. han kommer säkert inte orka mer ändå. Men låt honom lukta in sig lite först.. ställ ner maten och se om han vill.. annars får du väl sätta ner den lite senare när han känner sig säker.
Våran var rädd för skålen först t.om =) men de gick över när han fatta att maten var där. hihi..
okej tck. jo men jag e orolig att han e jätte hungrig. men jag kommer sätta ner I dl mat o matskålen så att han vet att det finns där, jo men han kan ju inte bara äta en måltid den dagen…jag fr helt ekenlt ge han mat försent ich riskera att gå ut med han på morgonen. Tyvärr så e han van att gå ut vid sex tiden för han suppfödare gör det:( vilka ungefärliga tider ger ni era hundar mat?
Jag ger Ecko första målet när vi vart ute första varvet eller innan.. så de är la från 6-8 på morron
nästa mål är vid 1-2 på eftermiddan.. och sista målet är vid 5-6 på kvällen..
okej.. gå upp 8 e tidigt:) ehehe jag e så morgontrött!!! men man kan ju gå ut med hunden å sen lägga sog igen=) brukar ecko säga till innan han vill ut?hur länge har du haft honom nu?
vi ger timmie 2,5 dl varje dag men han äter inte det på direkten utan det står framme hela dagen.. iblan äter han bara ca 1dl av det och äter mer nästa dag.. han äter väldigt lite för sin storlek och är väldigt tunn av sig men om han skulle äta upp allting i skålen så får han mer direkt för som sagt så gör det inget om han äter upp sig litta!
Medarbetare på Hundar.ifokus
hm okej:) va har du för ras?
#30 Neeh.. 8.00 är inte tidigt, när han annars brukar väcka en vid 6.00 hehe.. jag går jämt och lägger mig efter.. för de brukar ecko med göra..
Neh, han säger inte till än.. har inte lärt sig det ännu. Ibland kan han pipa lite.. men vet inte om de är för det. Vi har haft honom i två veckor bara..
#32 Då du nu snart har en ung hund hemma hoppas jag att du har räknat med att du säkerligen får gå ut mitt i natten, tidiga mornar och sena kvällar med den.
du skrev att han inte gillade ddet foder som han fick, utan att han tog av de andra hundarnas mat. Det gjorde han antagligen bara för att det fann möjlighet. Serveras inget annat blir han tvugen att äta de.
hera: såklart jag vet att jag ska gå ut mitt i natten om de behvös,men de e lugnt.. jag e van.. jag brukar inte lägga mig förrän fyra:)
#32 han skulle vara en dvärgpudel men blev visst större,, som en liten mellanpudel typ.. ibland kan det gå en hel dag utan att han äter.. nästa dag så äter han lite mer då såklart, men endå…. men det finns alltid framme mat så han kan gå och äta när han vill.. så det är inte därför han är tunn..
sen är det lite konstigt också.. han äter inte när vi i familjen inte är hemma.. för om vi kommer hem en kväll hela familjen så kommer han och hälsar och så glad så och sen går han raka vägen till matskålen och äter…
han gillar också sällskap när han äter.. om man sätter sig framför skålen kommer han ibland och äter sedan när man går ifrån så vill han inte äta… :/ :S hmmm,,,
Jag ger mina whippets Doggy Extra Professional 24/12 (protein 24%, fett 12%)
De får två gånger om dagen uppblött i vatten. Ofta äter de inte upp allt på morgonen så man kan nästan säga att de har tillgång till mat nästan hela dagen. Sen så har ju whippets oftast inte överviktsproblem heller.
Vi gav Lone Star förut till våra hundar, men nu är det Royal Canin som gäller =) Vi ger dem Sensible =)
Min Flatcoated retriever äter totalt 1L Royal Canin om dagen.
Eros äter Eukanuba Adult
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Våra hundar äter ProPlan.
Tjatte äter RC light.
Kan uppdatera, ger Carrier Lamm & Ris numera. Bästa fodret jag provat! :)

Cenaturio Medium
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
bravo färskfoder….
Nu äter Hades Pedegree eller hur det stavas :P
Ecko äter pedigree nu.. Med kyckling, ris och grönsaker. Han verkar må jätte bra av det. Och han ÄLSKAR det. Mycket godare än bara kött.
hihi, är vi mindreaders hera;P
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
Ja vi är nog det Lis1 :D Fast just nu får hades den med oxkött och kyckling,
okej, jo men vetten sa ju att ecko gärna skulle ha ris.. så tog den:) har aldrig sett honom äta med sådan aptit:)
#51 Om han skulle byta foder pga av allergin, så se till att fodret är veteglutenfritt och gärna baserat på lammkött (och absolut inte spannmål)
Tror inte de spelar någon större roll faktist. Tipset från vetten var för hans allergichock. Men tror inte han är allergisk mot mat alls faktist, utan de var något annat. De enda är väl att han har känslig mage. Men de här mår han jätte bra av, bajset ser jätte bra ut och han är pigg och glad:) Så jag går hellre efter det. Dessutom, medans jag får EN påse av james för 500:- får jag tre påsar av pedigree för ca400:- (15kg)
Har också hört att pedigree ska vara bra. Men mest går jag helt enkelt efter hur ecko mår. Så mår han bra är de bäst för honom. Då tänker jag inte lägga ut massvis för något annat.
#53 Nej, menade inte att det skulle vara dåligt heller. Jag har inte tittat på innehållsdeklarationen till det fodret, så jag har ingen aning. Bara för att det är billigt behöver det inte vara dåligt. Jag betalar ännu mindre för mitt foder och det är det bästa jag någonsin haft.
Min äter fodax färsk foder.
#54 Ja förlåt. jag var irriterad på en annan och lät de gå ut över inlägget:P
Den pedigreen jag köper med ris, grönsaker och kyckling kostar bara 170:- per säck (15kg) och i james är de väl ungefär samma produkter fast mera baserat för allergiker och den kostar 540:- eller nått för en säck. så väljer självklart pedigree eftersom ecko också mår bra av de:)
Vår säkc kostade 170 eller 189, då är dit billigare ;) fusk :P
är inte 170:- och 170:- lika mycket;P haha!
Fniss! Jag menade 179 ;)
179:- kostade den nog här med.. kommer inte riktigt ihåg. har bara köpt små hittills för att jag inte har pengar till en stor direkt:P och dem små kostar ju bara 49:- :)
Mina hundar äter Peedigree torrfoder och mår bra av det. Läste en test av torrfoder nyligen där Peedigree fick bra omdöme. Ett bra och prisvärt hundfoder ! Har gett mina hundar ett annat foder också tidigare, med alger i som heter alg-guttens, men det är så dyrt så nu får dom äta Peedigree igen. #60 Det är en stor skillnad på kg priset på stor och liten förpackning. Mycket billigare att köpa 15 kg säck !
Vilken tur krisitna..då behöver jag inte skämmas då;P hehe
Nejdå ! För ca 20 år sedan när jag köpte min Golden, så var han ständigt dålig i magen och jag testade en massa foder till honom. Testade sedan Peedigree och han mådde sedan bra av det resten av sitt liv. Han blev 13 1/2 år.
Då har man gjort ett bra val då :D Det tyckte "till och med" svärmor ;) Eller ja, det fanns ett som var bättre ;)

Min hundar äterDoggy Extra Aktiv ,Protein 30%, fett 20%,
Kineserna kräver lite extra men funkar även bra på dom andra!
Jag är super nöjd med fodret!
#63 De låter väldans bra det:) ecko är ju också känslig i magen för många foder. Sen titta mamma och jag bara lite lätt i vanliga affären (ica maxi) och såg pedigree. De hade ju t om med ris och kyckling..så tyckte de kändes bra. Desutom otroligt mycket billigare än andra. Och han verkar må toppen av det:) Så de är jag glad för. Kul att få de bekräftat bara.. för när man köper hundmat från vanlig affär brukar folk reagera:)