Träning inför kurs
Hej! Jag och min ettåriga tik (ridgeback/rottis/schäfer) ska i april gå en nybörjarkurs i agility. Idag har hon lite problem med hundmöten som vi jobbar med och inför kursen vill jag att hon ska (med lite mutor, såklart ;) ) kunna tränas lös bland andra hundar. Jag jobbar på hunddagis och har 12 stycken hundar jag har ansvar över på dagarna, alltså lite verktyg för att träna med! Det vi gjorde sist var att jag satte en hund utanför bilen i koppel, tog min hund lös och övade inkallning med bacon som belöning. Gick jättebra, hon hade 95% fokus på mig, ville gå fram och leka någon gång men då sa jag hennes namn och fick tillbaka hennes uppmärksamhet! Vad kan jag göra för att öka svårighetsgraden? Kan inte ha dagishundarna lösa. Tar också gärna emot andra tips inför kursen!
❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

Det är inte alls säkert att det är flera hundar lösa samtidigt på kursen. Det beror lite på hur kursen är upplagd. Det viktigaste skulle jag säga är att träna hunden på att fokusera på sin uppgift oavsett miljö i så fall, för efter ett tag brukar de vara så inne i agilityn att omgivningen lite försvinner. =)
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
På kurser brukar det bara vara en hund lös i taget så jag tror inte du behöver oroa dig :)
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
Det du behöver träna är kanske inte primärt inkallning - klart att det är bra men en inkallning är åtgärdande och helst vill du ju att hunden inte alls avviker. Så jobba med följsamhet och att hålla kontakten med dig. Du behöver inte just ha hund som störning utan kan till en början lära hunden konceptet med utlagt godis eller leksak som lockelse. Använd också hundmöten i vardagen, och kanske kan någon av dagishundarnas ägare tänka sig träna med er? På våra agilitykurser är mer än en hund lös samtidigt, men man jobbar på stationer med lite avstånd till de andra och bara en hund lös/station.
Tack för svar! Låter som bra tips. Hon kan inte gå fot, men om jag har något gott i handen håller hon kontakt med mig fastän det är störning (hundmöten, cyklar, etc) så det går bra i alla fall. Varför jag övade just inkallning var inte så mycket för att lära henne att komma till mig utan mer för att hon då får sitta och "fundera", vänta och avståndet till mig gör ju lockelsen till t.ex hunden större. :)
Alltså, hon behöver absolut inte kunna gå fot (det kan min 6-åriga agilityhund fortfarande inte). Det jag menade var att träna kontakt och följsamhet i vid bemärkelse. En bra början kan vara att belöna spontan kontakt ute. Eller ha henne i lina och belöna när hon väljer att röra sig mot dig. En bra sak att träna när ni kommit lite längre är att hon får se en hund som rör sig/leker med föraren och att hon ska klara stanna hos dig - men bygg upp dit gradvis. Sedan är det inte ovanligt med glada, omogna hundar på nybörjarkurs och det lär instruktören alltså kunna hantera. Hyfsad kontroll på hunden behövs, men det brukar inte förväntas felfri lydnad…
#5 Ja då tror jag inte det är något problem! Jag belönar alltid när hon kommer mot mig, och promenerar vi belönar jag kontakt/att hon håller sig vid mig med att hon får nosa :) Det är dessutom bara en förberedande kurs inför agility alltså mer teknik och hur man ska tänka, för en stabil grund och långsiktigt tränande :)
Aha, då kommer det kanske inte ens bli så mycket träning med lös hund? Många förberedande övningar går ju att göra i koppel/lina beroende på vad instruktören tänkt att ni ska göra. Ha så himla roligt, jag blev också sugen på att starta upp en ny hund nu!
#7 Kanske inte!! Det vore skönt. :) Ja det ska bli kul att få lite hjälp! Vi ska försöka komma in på en Vardagslydnadskurs sen, men det är ju så svårt att få plats :(