stresshund
tips på hur ska jag hantera min stressade hund ?
Han är en osäker 1årig kastrerad herre, osäkerheten till andra hundar är värst och som gör att han gör utfall, hetsäter snö och hundbajs. Han stressar även upp sig när han ska få äta, väldigt matglad, springer fram å tillbaka tills maten är klar, vilket kan ta några timmar då den måste svälla ordentligt. Men utomhus är värst, går inte att gå en normal promenad då han ska trycka i sig så mycket bajs och han kastar sig till minsta lilla bajs, vad som liknar bajs m.m tror han stressar till bajsen så mycket för han tror att jag eller andra hunden ska äta den, kan lova att både jag och andra hunden är ointresserad av att äta bajs och visar inget intresse i det. Har en munkorg men funderar på om det kan göra stressen värre genom att han då inte kommer kunna ta bajsen? Han är alltså så stressad över andra hundar, säkert nya omgivningar och att äta hundbajs att han får magsår vilket resulterar i att han trycker i sig mängder med snö också. Han är alltså så inne i snö och bajsätandet och andra hundar att det inte går att avleda med godis, klicker eller liknande metoder, har nog testat allt och hopplösheten smyger sig på mer och mer. Annars är han superlugn inomhus förutom matdags.
Måste tillägga att jag har honom mycket lös men funderar på om det är något som bör undvikas pga ökad stress?
leka/avleda med leksaker, bra/dåligt? han kan bli väldigt uppspelt av det
Hur hade ni hanterat detta ? ge alla tips ni har om hur man hanterar stressade hundar.
Om du går med hunden ensam, äter den bajs då med? Jag hade en hund som var hysterisk på att äta hundbajs förut. När jag bytte foder till henne så slutade hon helt bry sig om sådant. Det var alltås något med fodret som gjorde att det blev så att hon kände ett behov av att äta bajs.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
#1 ja han äter helst hela tiden om han får. Har varit tvungen att göra ett foderbyte på honom till ett veterinärfoder som han måste äta livet ut och det är i samband med det som bajsätandet börjat, innan har han inte ätit någonting.
Men om det inte alls förekom innan foderbytet, och är helt galet såsom du beskriver det efter foderbytet, så låter det ju som han har någon slags näringsbrist, snarare än att det är "stresshund".. iaf för mig. Visst kan man väl säga att hunden blir stressad just pga näringsbristen, men..
Varför äter han specialfodret?
#3 tror inte bajsätandet beror på stress men att det blir en stress att "hinna äta bajset innan någon annan" Har också misstänkt brist på något med bajsätandet men har frågat 3olika veterinärer och ingen reagerar över det, kan inte heller byta till något annat foder då det är en dalmatiner som måste äta low purine foder eftersom han har problem med kristaller
Alltså, att ha obalans i dieten eller att vara hungrig är starka stressorer! Se om du kan hitta en veterinär, eller annan kunnig (erfaren dallisuppfödare) som tar detta på allvar. Är det ett dietproblem i grunden kan du ju träna dig blå, du kan inte lösa det den vägen i så fall.
Angående detta med foder brukar det ju finnas flera märken som har foder för samma åkomma. Royal Canin och Hills har som jag förstått det foder till de flesta åkommor. Det finns även andra veterinärfoder (alltså andra märken). Kan vara värt att kolla med veterinären om det finns något alternativ till det märket du har nu.
Sen stressen så är det en ung hund du har så mest troligt behöver du träna mycket passivitet. Det är även bra om du kollar över hur mycket aktivering och vilken slags aktivering du ger din hund. Både en överstimulerad och en understimulerad hund kan verka stressad. För en stressad hund är nosaktivering ofta ett bra sätt att aktivera hunden på.
Jag skulle personligen använda mig av godis eller hundens mat om godis inte får användas på grund av dieten. Mat är lugnande och i ditt fall vill du ju ha ner stressnivån och då är mat ett bättre alternativ OM det fungerar för din hund.
Är det ett måste att blöta upp maten på grund av din hunds hälsa eller sitter det bara kvar sen valpstadiet? Om inte så skulle jag nog ha använt maten i träning istället för att ge det i skålen. Jätte bra att kunna använda större mängder belöning både vid passivitetsträningen och med annan träning.
Om det nu är så att du inte kan fixa bajsätandet med foderbyte så går det även där att lära hunden att låta bli saker man inte vill att de ska äta utomhus. Vi fick bort bajsätandet från våran genom att lära in ett låt bli kommando. Men det tar tid så tålamod krävs. Jag gick efter denna videon när jag lärde in det kommandot.
https://www.youtube.com/watch?v=hQdg0qOVik0
Idag sitter det jätte bra men jag måste vara med så jag hinner säga det innan. Vet att många även lärt in spotta ut vilket också kan vara ett väldigt bra kommando när man lärt in det tillräckligt för att få det att fungera.
Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/
#6 Jaha ja det kanske är värt att kolla upp om det finns andra märken! mat brukar inte vara något problem för honom då han är glupsk men bajs är som godare och han väljer då hellere det. Maten måste blötas då det är dalmatiner + när han haft kristaller, annars hade det säkert varit en bra lösning. Tycker han varken får för lite eller mycket motion, hjärngympa hade nog behövts mer av och nosaktivering har varit tänkt länge att börja med, så kanske dags nu. Tack för alla tips! Absolut värt att testa allt som går