Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 565 ggr
Johannaelander
0

Torrfoderfrågor fr.a valp

Hej! 

Kommer valp till mig i slutet på mars så nu letar jag efter ett bra torrfoder till den att växa på. Var så länge sedan jag hade valp så fodermarknaden har ändrat sig nåt så enormt.

Har kört färskfoder men pga. att min ena vuxna hund inte fungerar på det så är det inte aktuellt. Spannmål är inget jag är livrädd för.

Hund 1. Har i dagsläget en hund som käkar acanas light and fit pga. magbesvär. Han har kronisk magkatarr och fungerar kanon på detta foder. Stor hund, 50kg, så äter mycket och det är här jag får vara kräsen med vart jag lägger pengarna för han måste ha detta foder.

Hund 2. Min hund som ska bli pensionerad nu behöver ett foder som han inte blir fet av, han käkar nu acanas praire poultry men upplever att han får så liten mängd och lägger ändå på sig, så behöver byta till något som han kan få bli mätt på. Light and fit är inget alternativ då det skulle bli på tok för dyrt. Hans mage klarar i princip allt foder så tänker mig något billigare.
Hur ser standart ut nu för tiden? Andra billigare foder som kan vara någe? 

Och så kommer valpen då, lutar åt Acanas junior men tanken är ju att den ska gå på samma foder som hund nr 2. 

Har tidigare kört Acana för att det ska vara "bäst", men eftersom jag är helt okunnig när det kommer till foder börjar jag nu fundera på vad som är "bäst" med det egentligen?

Estelle13
0

Standardt är en favorit när det kommer till torrfoder. Det innehåller naturliga ingredienser utan färgämnen eller lukt smakförstärkare. Kort och bra innehållsförteckning. Standardt Mild skulle nog funka fint åt din gamla hund medan normal eller extra varianten skulle passa valpen.

Hornslandet
0

Kör med Orijen puppy large jag!

fridarebecka
0

Jag hade kört acana light and fit till båda de äldre och acanas eller taste of the wilds valpfoder till den lilla🙂 Jag är inte så insatt i torrfoder utan hade kört dom för att dom är spannmålsfria och mina hundar funkar bäst på spannmålsfritt.

Kika på standart eller magnussons om spannmålet inte gör nått 🙂

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
lizton
0

Hund 2 som du vill ha ett billigare Lightfoder till: Magnussons Meat & Biscuit Light, bara 8 % fett. Ännu billigare är Magnussons Lätta 8 % fett. Skillnaden är att det är färskt kött i den första och köttmjöl i den andra sorten.

Det är fettmängden som ska vara så låg som möjligt för att fodret ska innehålla så lite energi som möjligt. Fett innehåller dubbelt så mycket energi som protein och kolhydrater.

Fibrer mättar. Ge riven morot och riven vikål för att få fler fibrer att fylla magen med.

Till valpen: Acanas valpfoder är ett bra förslag.

Om du vill ge ett svenskt foder med 100 % svenska råvaror så finns Magnussons Meat & Biscuit Junior. Om valpen är av storvuxen ras kan du ge Magnussons Meat & Biscuit Adult eller Magnussons M & B Grain-Free. Den sistnämnda är spannmålsfri.