Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1066 ggr
Jojaton
0

Köpa äldre valp?

Efter många långa års väntan och längtan så känner jag äntligen att mitt liv är tillräckligt stabilt för att skaffa hund! Hade tänkt få hem den i sommar för att då kunna vara hemma med den under semestern och sen ha dagmatte/husse. Men, jag känner att jag nog inte riktigt har tid för att få hem en 8 veckors-valp. Kommer troligtvis bara kunna få ut 3 veckors semester och det känns inte bra att lämna över halva valpuppfostran på dagmatten/hussen (då valpen dessutom inte kommer vara hemma). Så det känns som att en något äldre valp (4-6 månader kanske?) hade passat mig mycket bättre, men hur löser man det? Att "råka hitta" en valp i sista minuten som passar ihop tidsmässigt låter som ett farligt spel - men kan man få en uppfödare att gå med på att spara en valp ett par veckor (eventuellt månader) extra för att det ska gå ihop sig med min ledighet? Eller har någon här någon annan smart ide/lösning? Mottaglig för alla tips! :)

Johanna - Instagram

KaydeN
3

Hmm, jag skulle säga att det helt och hållet beror på dina tankar kring ras och uppfödare. Vill du ha en specifik ras från en specifik uppfödare så är ju chansen väldigt liten att just den uppfödaren har en 5-6 månaders valp när du ska skaffa valp. Är du däremot inne på att köpa en "random" hund där ras och uppfödare är mindre viktigt så är nog chansen stor att du hittar en hund som är kring 5-6 månader. Jag ser hundar i den åldern överallt på blocket som behöver omplaceras på grund av att "allergi uppstått" eller att "oj nu har jag inte tid med en hund helt plötsligt".  Är det en specifik ras du vill ha, och vilken i så fall? :)

Jojaton
0

Shetland Sheepdog är det jag är ute efter, har haft svårt att särskilja uppfödare eftersom jag inte riktigt vet vad jag ska leta efter - så där är jag mer öppen, men det får gärna vara inom rimligt avstånd till Skåne.

Johanna - Instagram

Johgud
1

Jag importerade en valp i från Danmark som då var drygt 15 veckor. Lagom ålder att få hem valp vid när man som jag inte gillar passet när de är riktigt små. Eftersom valpen var uppfödd i hundgård så var det inga problem att låta den vara ensam med min andra hund i hundgård när jag jobbade så jag tog endast ett par veckor semester när han kom hem :)

Johgud
1

Vill tillägga att jag köpte valp av en uppfödare som sålt många valpar till Sverige och som hade möjlighet att ha kvar valpen dessa extra veckor mot lite extra betalning (ca 1000 DK mer)

Haztparken
2

Min första hund frågade jag om dom kunde behålla henne längre till hon var 12 veckor ungefär, alltså 1 månad längre än vanligtvis och det var inga problem för dom. Nu i efterhand ångrar jag det men det beror helt på att jag inte är nöjd med uppfödaren men jag hade inte tvekat att göra om det med en annan uppfödare nu när jag själv vet bättre. Så det är bara att fråga uppfödaren :)

Em_
2

Jag tog en "överbliven" valp. Sålde in mig själv så pass bra att uppfödaren gick med på att jag hämtade 1-2 månader (minns inte exakt) efter att jag hälsat på henne och valpen. Han var 6 månader när han kom till mig, det var både för och nackdelar med att han var så gammal när jag fick hem honom.

Jag tänker att det finns många bra uppfödare med bra hundar. Ringer det varningsklockor (t.ex. om hälsa, mentalitet eller skötsel) ska man såklart avstå men det är inte ett måste att hitta den ultimata hane-tikkombinationen från prefekta linjer om man inte har väldigt höga krav/mål med hunden. Det finns många trevliga sällskapshundar som klarar diverse uppgifter med rätt träning :)

Jojaton
0

#5 Så du ångrar inte att du tog hem en lite äldre valp, utan bara varifrån du fick den? :) #6 Nej precis, är ju framförallt ute efter en sällskapshund som jag kan prova på aktiviteter med, men som det ser ut nu kommer jag inte satsa på en tävlingskarriär så har ju inte superhöga krav. Då blir det att kika runt bland uppfödare och förhoppningsvis hitta någon som kan tänka sig spara en till mig :)

Johanna - Instagram

alltidnordin
1

#2 Var noga med kennel. Sheltien är en underbar ras, men som dras med en del rädslor. Så rekommenderar inte att du tar första bästa! Har själv en kille som dras med lite rädslor, men som annars är världens goaste sheltie 🙂

/ Sofia

TeamBlackShelties på InstagramSkrattar

Jojaton
0

#8 har du några tips på kennlar jag kan kika närmre på? (Gärna i eller i angränsande län till Skåne) Eller tips om hur/vad jag ska titta efter eller fråga uppfödarna. Det här är min första hund så jag vet som sagt inte riktigt vad jag ska leta efter.. :)

Johanna - Instagram

alltidnordin
1

#9 Skickade ett meddelande till dig! 🙂

/ Sofia

TeamBlackShelties på InstagramSkrattar

Jetaime
1

Tycket att tre veckor låter lite oavsett om det är en 8 veckors eller en 6 månaders. Det är ju ändå ett nytt hem för hunden oavsett.. Är det tanken att hunden ska vara med dagmatte/husse även om den är äldre? För då tänker jag att det kanske inte gör så stor skillnad om man skaffar en valp direkt från 8 veckor eller om man skaffar en som är lite äldre.

Jojaton
0

#11 hur länge skulle vara bra att vara hemma för att få den att känna sig trygg? Kan eventuellt få liite mer ledighet, men har inte möjlighet att vara hemma utöver semestertid. Det är tanken att den ska ha dagmatte/husse även när den är äldre.

Johanna - Instagram