Fixerad på bilar vid promenad
Hej min blandras unghund på 7 månader är helt fixerad på fordon av alla slag som kommer när vi går vid vägen. Det hon gör när det kommer en bil tex är att hon blir helt upphetsad och stirrar på den. När den kör förbi oss skäller/piper hon och försöker följa efter den. Försöker distrahera med godis men hon fullständigt struntar i det och jag kan inte få någon kontakt med henne. Hon äter det för det mesta men det får inget positiv effekt. Har försökt ignorera bilen, har försökt säga nej/fy när hon försöker sätta efter den men inget funkar. Vi bor ganska nära bya vägen, ca 50 m och det går bättre när vi är på gårdsplan och hon ser dom köra förbi på avstånd. Jag har börjat träna henne när jag hör en bil att hon kommer till mig, får godis, när bilen kör förbi och hon sitter kvar och kollar på mig får hon godis. Detta funkar inte när vi går vid vägen. Enstaka gånger har hon blivit så triggad att hon har sprungit mot vägen efter ett fordon och då har jag sprungit efter och bannat och fyat henne och rutit att gå tillbaka. Jag är så rädd att hon ska bli påkörd. Hon är lös på gårdsplan vilket hon sköter hyfsat bra.
Jag skulle verkligen behöva tips och hjälp hur jag ska göra.
Carpe diem!
Min valp har varit lite likadan, nyfiken på bilar o bussar och ville springa fram mot dem när jag fick hem honom. Fortfarande är han intresserad, men nu stannar han mest bara och kollar på dem utan att sätta fart mot dem så att säga.
Mitt tips är:
När hunden väl är fixerad och drar mot bilen så är det för sent att "avleda" eller träna att hunden inte ska göra just det. Då kan man inte göra mycket mer än att hålla i så den inte råkar illa ut. Det jag tycker du ska göra är att vara mycket medveten om när bilen/bilarna är på väg att komma förbi er, var uppmärksam på vad din hund är fokuserad på osv. Se till att avleda hans uppmärksamhet INNAN han blir helt låst på en bil och hänger i kopplet. Detta kräver en hel del jobb. Du kan behöva hoppa och spritta lite, ta en favoritleksak i nyllet på honom och bjud in till en jäkla rolig lek osv. Han kommer fortfarande uppmärksamma bilen, men med tiden så väljer han (förhoppningsvis) att leka med dig/äta godis hos dig hellre än att rusa efter bilen. Jag har gjort så med min valp (i stora drag), som sagt.. och efter en månad eller nått av det så har jag märkt klara framsteg!
Utmaningen är att få honom att hålla fokus på dig även fast en bil kör förbi. Det betyder att du måste vara mer intressant än bilen (som han säkert tycker är skitskoj att jaga!!). Exakt vad du måste göra för detta är svårt att säga då du känner din hund bäst…men tänk i de banorna!
Du skriver att hunden enstaka gånger sprungit mot en bil och du sprungit efter, det tolkar jag som att hunden är lös. Koppla hunden till att börja med, se till att den inte får några chanser att jaga bilar. Sedan är det nog jättebra att du börjat träna in att hunden ska komma till dig och få godis när en bil kommer. Tänk på att det tar tid att få till det bra och att du, när ni går vid bilvägen, gör det för svårt för hunden. Gör det inte svårare än vad du vet att hunden klarar, så kommer den allt eftersom att klara mer och mer.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Jag tänker att du beskrivit att du jagat efter hunden och skällt på den, och det är sällan rätt väg att gå. Gör det istället roligare för hunden att komma till dig än att jaga bilen. Beröm med lek, godis och annat som hunden tycker är roligt, och försök hela tiden ligga steget före och göra det innan hunden får upp ögonen för bilen.
Jag kan dock tycka att om hunden aldrig ens märker bilen så är man kanske lite väl tidigt ute. Tycker det bästa är att försöka låta hunden märka bilen, men inte hinna fixera på den så att säga. Grejen är väl att träna hunden i att välja dig istället för att låsa mot bilen och jaga den. Då måste man ju förstås vara snabb och bli jätteintressant direkt när man märker att hunden ser bilen, vare sig det är med lek eller mat/godisar - förhoppningsvis bygger man väl på så vis upp en förknippning att wow-ser jag bil så är matte/husse den jag vill gå till/ta kontakt med!
Om hunden är så fixerad på en godishand tex före den ens märker bilen, medans bilen körförbi, och efteråt…så känns det inte som det blir så effektiv träning?
#4 Jag menade givetvis innan hunden fått upp intresset och fixering vid bilen men ändå sett den, men ser nu att jag nog var otydlig. Det kan dock i början vara svårt att själv lära sig hitta rätt ögonblick, och då är det bättre att vara ute nån sekund för tidigt än att göra det för svårt för hunden. Sedan kan man utmana både sig själv och hunden när man börjar känna sig säkra på att det funkar.
#5 Missförstod dig, ursäkta.
Min hund hoppade gärna ut mot bilar när hon var yngre, vilket jag tränade bort och minskade kraftigt när hon blev äldre. Skvallerträning mot bilar borde fungera på din hund då han är lugnare på avstånd, det kräver lite tålamod men ger mycket goda resultat. Kan du gå promenader där det inte finns så mycket bilar när ni inte tränar? Sedan kan du testa dig fram om det finns någon belöning mer med värde för hunden. Separat kan du fokusera på att träna in bättre impulskontroll och inkallning, det gör det lättare att få resultat och förbättrar eran relation.
Hur reagerar han om du springer åt andra hållet, leker och belönar när han ser en bil?
7 månader är väldigt ungt och det är inte konstigt att han har dålig impulskontroll med alla hormoner som sprutar runt i kroppen.
#6 Ingen fara, jag var ju lite otydlig i min ursprungliga kommentar så det är bara bra med en extra fråga eller påpekande om något är oklart! 🙂

Tack så mycket för era svar :) Jag ska försöka prova mer det ni nämner om att göra mig mer intressant än bilen. Jag har rundor här som innehåller mer eller mindre/mycket liten det väg, så jag kan variera det.
Jag bor på landet och har ibland funderat att åka in till ett större samhälle och träna bilar där, tror ni det kunde vara en bra ide?
#2 Vi bos som sagt på landet och jag har hästar och andra mindre djur. När jag ska sköta om dom så kan jag inte ha henne kopplad utan hon måste vara lös. Men jag märker ju att det inte funkar dom gånger när hennes impuls tar över. Funderar nu på att hägna in delar av trädgården och att hon får vara där dom gånger jag inte kan ha hundra procent koll på henne och skaffa långlina till andra tillfällen. Så får jag jobba mer på vårt samarbete och kommunikation. Och att jag kan slappna av mer när jag vet att hon är utom fara för att bli påkörd.
Carpe diem!