Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 2174 ggr
Kiwi2024
0

Oenig familj om hundras

Hej. Som några av er kanske vet så har Saga vår flatcoated retriever fått somna in. Men nu är det så att min familj och jag vill ha en ny hund. Saken är att ingen i min familj vill ha en liten hundras utan dem vill ha en medelstor hund. För mig spelar det inte så stor roll men det måste vara familjens beslut tillsammans. Därav så måste jag fråga om det finns typ en medelstor hundras som är smidig nog för att hålla på med agility som samtidigt är samarbetsvillig och gillar att pröva på olika saker. Vad jag kollar så hittar jag ingen medelstor ras som familjen gillar och som samtidigt passar till agility m.m. (jag vill gärna att hunden har mycket fart i agilityn) så av den anledningen för typ 20:de gången (skrattar) så frågar jag er om lite "råd".

Tack på förhand!

parsley
0

Vilka raser är det ni ratat och inte kan tänka er?

Kiwi2024
0

Pumi (vill inte mamma ha jag tycker dem passar perfekt för vår familj men hon tycker inte om dem) dansk-svensk gårdshund (för små) pappa vill inte ha en sheltie han tycker dem är "fjantiga". Det är dem som varit aktuella just nu men blev ratade av resten av familjen förutom min syster.

Kiwi2024
0

Sen så är det hundar med ex. platta nosar och så

parsley
3

Vem är det som ska ha huvudansvaret för hunden när det gäller t ex dagliga promenader eller träning. Är det viktigt för dig att ha en hund som har förutsättningar att bli en bra agilityhund, så kanske pappa får acceptera att den är "fjantig", om han inte har huvudansvaret för den. 

Om var och en i familjen får berätta vilken favoritras den har, vilka raser blir då aktuella? Går det att hitta en kompromiss utifrån det?

Kiwi2024
0

Det är jag som ska ha "huvudansvaret" men mamma har med hunden på jobbet dagligen. Alltså är det jag som kommer träna hunden. Min pappa kommer egentligen bara gå ut med hunden men han säger att han inte vill gå ut med en liten hund men isåfall när hunden kommer så tror jag att han skulle gå ut med den ändå. Ja det var en smart grej. Det får jag fråga när alla är hemma om vilken "favoritras" som dem har. Tack så mycket!

Katti
3

Lapsk vallhund (eller någon annan av lapphundsraserna) kanske? De är både trevliga och har förutsättningar att bli riktigt bra 🙂!

sundancekidz
2

Norsk buhund

Kiwi2024
0

#6 Men är dem verkligen så snabba på agility för när jag söker på youtube så tycker jag att dem ser ganska långsamma ut.

#7 Vi vill inte ha en jakthund. Men tack ändå!

Zadeira
0

Har ni kollat något på cocker spaniel?

Katti
2

#8 Snabba kan de absolut vara, men kanske inte så vesslesnabba som BC, sheltie eller de tyska spetsarna t ex kan bli.

Satsar du inte på framstående SM-placeringar skulle jag säga att de absolut kan bli bra nog (även o det säkert inte är en omöjlighet det heller)! Jag skrev lapsk vallhund först eftersom det är lite mer krut i dem än i de hårigare kusinerna. Exteriört är de påfallande lika kelpie, om dem är det ju go i 😃.

apportbocken
2

Staffe? Welsh springer spaniel?

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Changrila
4

Har ni träffat hundar av de olika raserna? Om det tex är att en ras har riktigt bra mentalitet för er, men någon tycker att rasen "ser fånig ut" eller liknande, kolla om ni kan hälsa på hos någon uppfödare eller om det anordnas någon rasträff! Det är ju inte alls ovanligt att folk får en tanke om en ras av att se bilder och läsa texter på nätet, och en helt annan tanke när de faktiskt träffar hundar av rasen.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Elsis matte
0

Perro? Kooikerhondje? Mellanpudel? Alla de tre är smidiga mellanstora hundar med goda förutsättningar för agility. Cockerspaniel är lite för grov och tung för att bli en snabb agilityhund. Och jaktvarianten behöver mycket mer än agility för att må bra.

Elsis matte
0

Och mittelspitz! Lite envisa, kan vara skälliga men kan bli bra agilityhundar. Sedan tycker jag väl att din pappa inte kan avfärda sheltie när han ändå inte ska vara ansvarig för och aktiv med hunden….

Lojs
0

#13 Det stämmer inte om cockrarna, de finns supersnabba utställningscockrar med. ;) Men visst, säkrare kort med jaktcocker, men de är mycket värre att uppfostra. Däremot brukar de amerikanska cockrarna generellt sett vara snabbare över lag om man jämför med de utställningscockrarna av den engelska varianten.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Sjuttan
0

Kanske Kelpie?

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Candy123
0

Har inte mycket kunskap om rasen men hanske en Kromfohrländer skulle passa er :) sedan tror jag oxå att shnaurzer och mellan Pudel skulle passa er :)

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

[Forest]
0

Jag tänker på Mellan Pudel, då ni har haft funderingar på Pumi så verkar ni inte vara helt rädda för lite pälsvård. Läs lite om den rasen där har du snabba hundar dessutom lättlärda 😉

Shireelin
1

Kooikerhondje kanske? 

Tollare ska väl med vara bra på agility, men kan vara knepiga hundar som kräver en hel del.

Kiwi2024
0

#9 Jag har kikat lite på cocker spaniel och vet inte riktigt om jag tycker om dem men jag får nog kika lite till.

#10 Hm… a jag får kolla upp det lite mer.

#11 Dem har jag läst om och tycker inte riktigt att dem passar.

#13 En släkting har en perro om du menar en perro de agua espanol och vad jag vet så är den hunden väldigt envis. Jag läser faktiskt lite om kooikerhondje och dem verkar lite intressanta. Sen är det ju så att jag inte bara kommer hålla på med agility med hunden utan jag har skrivit mer i mina andra inlägg om vad jag vill göra med en hund men jag skulle inte vela ha en jaktcocker ändå så det gör inget. Mellanpudel verkar det som att många rekomenderar nu så dem får jag läsa mer om.

#14 Jag känner inte riktigt för spetsar men det håller jag med om (om min pappa) för han kommer ändå inte att aktivera hunden. Förutom promenader ibland.

#16 En kelpie hade ju varit drömmen och det finns en på mitt stall där jag rider som är hur trevlig som helst. Jag är själv helt förälskad i rasen men resten här på iFokus skulle nog säga att dem kräver för mycket för mig och min familj :( det är typ min drömras. Vill så gärna ha eeeen. 

#17 Nu ska man inte gå massor på utseende men ingen i min familj riktigt tycker om strävhåriga hundar så ingen kromfohrländer eller schnauzer men jag får kolla mer på mellanpudel!

#18 Ja jag får kolla mer på mellanpudel men brukar inte de ha ganska mycket jakt i sig?

#19 Som jag redan skrivit högre upp i detta inlägget så ska jag läsa mer om kooikerhondje. Nej jag tror att en tollare kan vara för knepig. 

Tack för dem snabba svaren jag får läsa mer om raserna som ni rekommenderat!

tiger tok
0

Kan ingenting om dem, men mudi, huruvida dem är svåra eller aktiva vet jag inte!

hemul
0

Mudi lär ska vara den mest krävande av de ungerska vallarna.

frost_schäfer
0

Skulle inte gå efter rasen :) Men en shetland sheepdog tror jag skulle passa jättebra :)De är oftast väldigt snälla och duktiga på agility.De är lite schäferliknande skulle jag säga :) De är lättlärda och tillgivna familjehundar :) Det här är från mitt perspektiv av rasen.Annars så finns det en ras som heter chodsk´y pes. Liknar en schäfer fast mindre. Dock svåra att få tag på i Sverige som jag förstått… Men lättare i Tjeckien , den är mer vanlig där :) Hoppas det var lite till hjälp.Och en Shelite(smeknamn för shetland sheepdog) tror jag nog skulle passa jättebra och de är inte fjantiga utan väldigt roliga i tempramentet och det går ju alltid att hitta en tuff liten rakare:)Låna en bok i biloteket eller läs om alla hundraserna på skk/ javascript:nicTemp(); Så hittar du säkert någon du faller för ❤️

En tid utan en häst är bara en väntetid Glad

Lona
0

#8, Nu ville ni ju ändå inte ha en spets men norsk buhund är ingen jakthund, det är en vall- och gårdshund :-) .

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Forest]
0

18. Nej det har jag inte alls märkt men dom jag känner har arbetat med sina hundar som tävlat agility i SM nivå :)

Kiwi2024
0

#23 Tack så mycket en sheltie verkar som en riktigt bra ras om man hittar rätt individ bara. Dock så finns det nog inte då mycket mer jag kan läsa om rasen då jag i stort sett läst överallt. Chodsk'y pes är en hundras jag inte läst på om och vi känner inte för att köpa en hund från ett annat land då det blir så omständigt men tack så mycket! #24 Jaha jag bara antog det när det stod på skks hemsida att den används till jakt på älg, småvilt och fågel. Men det kanske inte är en jakthund för det men det borde väl räknas som det då.

ifoundnemo
0

Kromis finns som både sträv- och släthårig, fast som jag förstått det är strävhårig vanligare. De släthåriga tycker jag påminner mycket om kooiker till utseendet, väldigt fina :)

Emouse
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Puli!

Arbetar man med en puli från bra linjer, DÅ jäklar går det undan. Puli är en otroligt snabb, tuff, orädd och glad hund. Den tycker om att lära sig saker. En puli är mycket tillgiven sin familj och är till naturen lite reserverad mot främlingar och är en bra vakthund om man så vill.

Vi rakar ner våran för att han ska slippa bära runt på en massa päls, de fäller inte heller.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Candy123
0

#20 kronforländern finns oxå som släthårig dock ganska ovanlig :)

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

hemul
0

#28 Min skärm är paj. Det går bra att läsa, men bilder ser väldigt märkliga ut, så jag ser inte så bra på din bild. Jag under om pälsen kakar ihop sig på en puli om man håller den klippt eller om det mer blir pudelkrull?

Emouse
0

#30 Nej det gör den inte, det håller sig krullig som en pudelpäls fast lite annan struktur!🙂

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Therese
0

En irish softcoated wheaten terrier? =)