Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 653 ggr
sara.eriksson92
0

hur kommer hunden reagera?

Detta är en sak jag kom på nu idag som jag undrar över och det är hur en icke vakthund skulle reagera på vakthundar. Ett exempel om man har, vi säger 2 Schäfrar och 2 Rottweilers och sedan skaffar t.ex en Golden Retriever och att dessa 2 Schäfrar och Rottweilers springer till dörren och skäller när någon plingar på eller attackerar någon som gör inbrott tex hur skulle då Golden retrievern reagera? skulle den bli påverkad av de andra hundarna eller skulle den inte de? och om den nu blir de och han inte skulle bo med dom andra hundarna längre av någon anledning skulle den fortfarande vakta då? Sedan vet jag att hunden blir det man gör den till om man tex tränar den att vakta men om det nu skulle vara så att man inte tränade någon utav hundarna att bli de hur skulle de vara då?

Detta var bara en tanke som slog mig och jag har själv en Schäferhund😃

Agda
0

Vår golden började att skälla på främmande efter att jag skaffade gråhund (som är väldigt vaktig). Så var golden inomhus och någon främmande kom på gården kunde hon låta riktigt arg (d.v.s. lite hotfull) när hon skällde (jag tror också att vår finska stövare började med argt skäll efter att gråhunden kom hit). Men om människorna kom in i huset så blev hon lika glad som vanligt 😃 Och var hon utomhus och främmande kom så blev hon bara överlycklig …

Zadeira
0

Det är inte helt ovanligt att hundar präglas på varandra. Det kan gälla både bra och dåliga beteenden, eller beteende som är vanligt/ovanliga för olika raser. Det beror även på hur lättpåverkad hunden är av andra hundars beteende, oavsett om de är samma eller olika raser.