Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 2211 ggr
MoaL
0

Hundsäker grind för hallen?

Hej!
Är det någon här som har bra tips på breda grindar som skulle passa för att stänga av åtkomsten till en del av hallen för kommande valp? Nästan alla grindar är så smala och passar bara i dörröppningar. 

Den enda jag hittat hittills i större storlek är Baby Dan flex XL (svart och vit), är det någon som har erfarenhet av den? Eller tips på någon annan? Måste vara av metall.

Tack på förhand! 🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Fridaaaa
0

Hur står är hunden? Tänker om kompostgaller räcker?

jag har motsatt problem: Hittar inte som är tillräckligt smala :P

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Amandla
0

Kolla efter kamingrindar, de är mycket bredare.

Pia-69
2

Som #1 säger! Kompostgaller är lätta att sätta ihop med buntband och så kan man t.ex hänga upp dom med gångjärn!

Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

JoannaLi
0

Håller med #3! Kompostgaller går att sätta ihop både på höjden, bredden och längden ( ;) ) och kan även kapas för att passa just din dörr vid behov :)

[kinjelooo]
0

Jag som har använt barngrindar när min hund var valp kan säga: köp vanliga kompostgaller! Grindar är inte värda de pengarna. Jag var tveksam tilll kompostgaller men blev nu tvungen att dela upp lägenheten billigt pga att hunden är nyopererad och undrar varför jag inte körde galler från början. Har en mycket galen amstaffmix och hon vågar inte ta sig an galler - en valp kommer lär inte göra det heller :)

MoaL
0

Blir inte kompostgaller för rangligt? Det får även gärna hejda vår vuxna amstaff och stå stadigt på golvet, och det gör väl inte typ 2½ kompostgaller som ska gå från ena väggen till den andra i hallen? Men det är ju enkelt att testa, så vi kanske provar det. 👍

Mvh,
Moa

Pia-69
0

Man kan lägga kompostgallrena omlott så behöver man inte kapa dom, och även om man vill att dom ska vara stabilare kan man lägga omlott!

Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

MoaL
0

Tack för tipset! 👍

Mvh,
Moa

JoannaLi
3

Dom #7 tipsar om, så lägg dem omlott, och sen skruva fast 4 st vinkelkrokar (a la https://www.byggmax.se/spik-och-skruv/krokar-och-%C3%B6glor/vinkelkrok-p2420163 ), 2 st per sida, en i överkant, en i underkant. 

Se till att man får spänna gallrena för att få över dem. När gallrena hänger på plats på krokarna vrider man krokarna så att de pekar ut från varann. Så krokarna på höger sida pekar parallellt med golvet åt höger, vänstra krokarna vice versa. 

Det har hindrat även den av våra hundar som öppnar låsta dörrar… :D

[Nalle-]
0

Vilka bra tips för att få kompostgaller att sitta! Min yngre förmåga mejar ner kompostgaller, hade tänkt köpa en grind i stället men ska testa detta först 😃

Hanna.siri.saijo.
0

Jag tog rester från bygget på huset. Hittade en garderobsdörr som blivit över. La den på sidan och skruva på ben. Det dåliga är att den bara blev 50-60 cm hög vilket hundarna lätt kan hoppa över (finsk spets). Fast tur som är har de aldrig gjort det på de 5 år jag haft den där dörren liggande där haha. Vi har snubblat över den så många gånger att hundarna inte vågar hoppa över heh.. kompostgaller är nog bättre :P

Hornslandet
0

Innan ni gör värsta insatsen så rekommenderar jag att helt enkelt ställa upp kompostgaller. Ja, det är inte så hållbart, men de flesta valpar tror jag inte mejar igenom gallrena. Det är klart att just eran valp kan vara en av dem som springer rakt igenom dem, men oddsen ligger på att den inte gör det.. Min valp som ligger på ~23kg nu och 50+ mankhöjd och är väldigt "framåt" så att säga tror att kompostgaller=ogenomträngliga kraftfält. Han petar inte ens på dem, står det ett där så betraktar han det som att det är omöjligt att gå till andra sidan. 

Kompostgaller är lätta att sätta ihop med buntband. Sätter ni flera stycken i rad så ställer ni dem zick-zack så ramlar inte hela rasket. Lämpligen klämmer ni ihop ändbitarna med nånting, kanske inspjärnat mot ett hörn, bakom en möbel eller annat så de står på plats. Ett annat tips jag har:

Om ni har innerdörrar som går att haka av, så kan ni göra som mig och haka av de där det behövs. Då kan ni sen enkelt haka fast kompostgallret på den "pigg" som utgörs av halvan på gångjärnet som sitter kvar i dörrfodret. Vips kan ni spärra av tex en toalett eller annat rum, utan att stänga dörrar.