"renrasig utan stamtavla" VARFÖR?
Ser massor med chihuahuor som är "renrasig utan stamtavla", och kan inte fatta VARFÖR?
är det jobbigt/svårt/krävande att regga valpar eller varför orkar folk inte regga dessa valpar om dem nu är renrasiga?
börjar även se massa andra små hundar som är "renrasig utan stamtavla", och även en del rottisar som är "renrasig utan stamtavla" :/
Det behöver inte vara lathet. Det kan vara att en eller båda föräldrarna inte har stam, då får valparna inte heller stam då de räknas som blandras.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Jag kan inte hundar men avlar på kaniner och skulle det komma nån kani som inte skulle passa som avelsdjur skulle jag inte fylla i genbankspapperna (typ samma som stamtavla fast för hotade raser) för den kaninen, tex om kaninen skulle visa sig vara aggressiv.
l'm back
#1 det är ju inte lathet om det är krångligt/jobbigt att fylla i papperna, därför jag undrar om det är krångligt/jobbigt att regga hundvalpar :)
Men varför säger man då att den är renrasig utan stamtavla? för har folk som köpt såna hundar och fortsätter säga så? varför inte bara säga Chihuahua och om folk frågar om den är renrasig säga "vet inte, h*n har ingen stamtavla"?
#2 men även om hunden är feltecknade borde man ju regga den med resten av valparna och man får ju mer betalt om dem har stamtavla?
Det handlar i många fall om att hundens avkommor inte får registreras, antingen för att de inte har genomgått de hälsokontroller som krävs eller för dåliga resultat på hälsokontroller, har avelsförbud, har otillåten färg (schäfer), inte genomgått och godkänts på vallhundsprov (gäller endast border collie), hunden ifråga är inte helt renrasig eller så har den inte genomgått MH (gäller samtliga brukshundraser) mm.
Rottweilern faller antagligen in i den sista kategorin och chihuahuan i näst sista. Det är få som struntar i stamtavla av lathet eller okunskap, man kan tjäna mer pengar på en hund med stamtavla än en hund utan.
#3 som sagt jag kan inte hundar men när det gäller gotlandskaniner (som jag avlar) så ska man inte regga kaniner som inte passar i avel (däremot finns det inte otillåtna färger men tex aggresivitet accepteras inte)
l'm back
För att dom inte kan. För att få regga valpar i skk krävs först å främst att båda föräldrarna e reggade där. Sedan ska dom ha genomfört diverse hälsotester också. Det finns alltid något lurt bakom denna typ av avel, renras utan stamtavla. Sen ska man komma ihåg att utan stamtavla = blandras.
Oftast är det hundar som inte håller måttet för renrasigt och/eller blandras med liten procent annan ras.
-
Som sagt, i småhundsavel framför allt, så indikerar det att ena eller båda föräldrarna inte har stamtavla. Någonstans längre bak i släktleden har man inte fått lov att registrera en hund, med största sannolikhet för att det var en blandning.
Till slut brukar det krypa fram att den oreggade föräldern mycket riktigt har inblandning längre bak i leden, speciellt när några valpar i kullen får en slutvikt på 4-5 kg istället för 3 kg som är maxvikt för t.ex. chihuahua… "Oj, ja, morfars farfar var ju jack russell men valparna är ju 98.7% (påhittad siffra, jag orkar inte räkna ut den riktiga :P) Chihuahua!"
Tyvärr kan man inte tänka så, för genetik fungerar inte så. Även om alla hundar i (den icke-existerande) stamtavlan bortsett från morfars farfar är chihuahuor, så kan en av valparna genetiskt bli 10% Chihuahua och resten jack russell, en annan valp i samma kull 100% Chihuahua, och en tredje 67% jack russell och 33% Chihuahua. Det går inte att förutspå.
Man ska inte köpa "renrasig utan stamtavla"-hund om man inte kan tänka sig en blandras, med allt vad det innebär. Så enkelt är det.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
För att få registrera valpar i SKK så måste man själv vara medlem i någon SKKansluten klubb och då också följa SKKs regelverk för medlemmar och uppfödare. Hundskojare blir uteslutna och många som säljer "utan stamtavla" gör det för att de inte FÅR registrera sina valpar - de kanske själva har köpt sin "renrasiga" hund utan stamtavla och därmed är den hunden och alla avkommor borta ur renrasaveln för gott oavsett om de paras med champions av samma ras eller inte.
Som medlem i SKK-organisationen har man alltså en massa regler att följa när man avlar och säljer valpar, detta för hundarnas och för köparnas bästa. Man måste t.ex. registrera ALLA valparna i kullen, inte bara dem man tror på för vidare avel/tävling. Den som sysslar med blandrasavel får inte vara medlem i SKK - det gäller även en hanhundsägare som låter sin hane t.ex. para en tik utan stamtavla, en tik utan de hälso- eller mentalkollar som krävs för rasen eller en tik av annan ras.
Det är alltid något som inte stämmer när man stöter på sådant, ofta kan det handla om att uppfödaren inte gjort de hälsotester eller andra tester som krävs, avelshundarna inte håller måtten. Uppfödaren kan vara utesluten, kan även handla om avelsspärrade hundar.
Jag har en Jackrussel utan stam tavla och jag håller med 11 jag bryr mig inte speciellt mycket om det. För hon ser ut som en Jackrussel väger som det och beter sig som en Jackrussel.
#11 och #12 Klart det inte spelar någon roll så länge det är sällskapshundar vi snackar om! Man kan älska sin hund fastän den inte är perfekt på pappret (min hund har 12,5% i inavelsgrad…). Det är ju först när man börjar sätta valpar till världen som det är oetiskt.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Har man en stamtavla kan man bakåt spåra om en hund har avelsförbud till exempel. Tiken kanske fått sina 5 kullar och spärras. Något kullsyskon kanske har drabbats av EP eller annan genetiskt sjukdom. Mycket går att spåra bara man har tillgång till registrerings numret på den tilltänkta valpen.
#11 Det kan vara väldigt viktigt att veta varför den ena inte var registrerad. Din hund betyder ju lika mycket för dej ändå. Men dyker det upp till exempel en rasbunden hudsjukdom på din hund så kanske det är bra att veta var du ska leta varifrån det kommer. Du kanske inte alls hade köpt valpen om du vetat det.
Har man ingen stamtavla kan man inte heller ställa den på utställning. I och för sej mindre viktigt men kan kännas surt om valpen växer upp till en mycket vacker hund och en seriös uppfödare vill låna din hane för en parning. Den parningen kan tinga ett värde på ca 6-7 000 (kanske mer) skattefria kronor om hunden haft en stamtavla.
Hälsning från en stor djurvän
Men det är ju ganska stort skillnad enligt mig på att ha en hund som inte har registrerade föräldrar.
Och sedan ha en hund som har registrerade föräldrar men inte är registrerad själv.
Ida har alla i släkten registrerade men på grund av att det tog så länge för den förra kullen att ens få det beviljat att de kan få registreras, hela 3 månader. Så avstod hon nu från att registrera denna. Och det är inte så stor skillnad om man inte vill komma långt i någon sport,gå på utställningar och så.
Och om någon frågar, man säger ju inte det är en blandras till sheltie för att den inte har ett papper. Man svarar kort och gott Sheltie. Så vad har det för stor skillnad med sånt.
Och hunden blir ju inte sämre för att den är utan stamtavla.
Kommer få påhopp säkert för att jag skrev såhär men,
Min åsikt.
#16 Låter väldigt oseriöst att strunta i att registrera. Personen lär nog inte vara registrerad uppfödare länge till. Det är av stor vikt att hunden är registrerad eller ej, det handlar inte bara om tävlingsmöjligheter, det viktiga är ju att själv genom registreringsdatabaser kunna kolla upp hunden det gäller och dess släktingar gällande hälsa och övriga resultat.
#17 Kalla det oseriöst så mycket som du vill. Vet du vad, jag bryr mig inte. Hon slutade med att vara uppfödare för hon orkade inte mer med det.
Men vissa av er här ( Nämner ingen, så ingen behöver klaga ) så är det som att ni tycker att en stamtavla gör vitsen för hela hunden. Utan stamtavla har den inte lika mycket värde, inte lika bra som hund. Blir mer aggressiv. Vet ni, den behöver inte vara det.
Och kalla uppfödaren oseriös och dålig, men hon var inte det. Kanske hon gjorde något fel ibland, men alla har man sina brister. Ingen är perfekt.
Och den där kullen i slutet hon behöll den själv.
#18 Och vem gör det? Det är ju bara du själv som påstår det. En stamtavla är så mycket mer än bara tävlingsmöjligheter, det är helt omöjligt att få fram samma information med blandras, då måste uppfödaren ha släktingarnas resultat till pappers såväl när det gäller hälsa och övriga resultat, och vilken uppfödare har nu det?
Att en hund har registrerade föräldrar men inte är det själv tyder på att något är fel och är en tydlig varningssignal, ex. utesluten uppfödare, avelsdjur som inte uppfyller måtten o.s.v. Det finns aldrig någonsin skäl att inte registrera valparna när det gäller renrasiga hundar, görs det inte så är det något lurt bakom.
Det tar inte 3 månader att få beviljat om registrering efter valparna fötts.
Har bevakat denna tråd för en tid nu, men nu kan jag inte hålla mig längre.
Värre saker än en hund utan stamtavlebevis finns. Så om människorna då vill ha en ''renrasig hund utan stamtavla'' och går på det, så då får de det. Inget större vi kan komma fram till genom att börja tjafsa på varandra.
Dessutom känner jag faktiskt #18 sköthunds (?) uppfödare. Hon är verkligen säker på sitt område, och att kalla henne oseriös ja, då får man nog ta sig en svensk ordbok (Då man träffat henne) och söka upp vad det betyder. 😉
Nej men, hon vet vad hon gör och att komma och anklaga någon för oseriös och ''dålig'' utan att ens träffat en person. Det är samma sak som att gå att prata någon bakom ryggen och då säga att denna är t.ex. en lögnare utan att ens träffat personen.
Nej, ni behöver verkligen inte vara så tjafsiga mot varandra.
#19 Men okej, du har rätt. Hon är ingen bra uppfödare, skulle inte förtjäna det. Nöjd nu ?
#20 Jag känner också till denne, känner folk med hundar därifrån och ja, de har inte varit riktigt nöjda. Det är dock inte det väsentliga i tråden, utan vikten av vad man kan få reda på hos hundarna med hjälp av en stamtavla.
#21 Är det vad du tycker? Vad jag försöker få fram är vikten av vad en stamtavla kan ge.
#22 Inte nöjda. 😮
Då har vi nog träffat olika personer. 😉
Men nog med OT.
#23 Men jag vet vad det kan ge. Jag vet att det är mycket säkrare, mycket bättre. Men, det jag försöker säga är, jag har ingen skillnad. Hunden ändrar inte värde för mig på grund av det.
#25 Men det har ju ingen påstått heller. Jag tror inte det finns någon som anser att en hund utan stamtavla är mindre värd känslomässigt, däremot finns det invändningar mot aveln, men det är ju en annan sak.
Det är inte i denna ras det förekommer renrasig utan stamtavla, jag läser många som skriver så fint dom kan för att lura vissa köpare som kanske inte är så pålästa. Som detta
Renrasiga valpar från Kallesgård (hitta på ett gårdsnamn) de lyckliga föräldrarna till dessa trevliga valpar heter kennelnman-Bosse med reg nr ***** och kennelnamn-Bonzita regnr ****.
Valparna är veterinärbesiktade,registrerade,vacc skickas med en väska med dvd,mat,leksak samt snuttefilt som luktar syskon och mamma.
Man läser ofta hur mindre pålästa köpare går på detta, hur en stamtavla ser ut har dom ingen aning om då de fått en hemmagjord fin stamtavla i en plastmapp.
Varför det förekommer enkelt svar: Fäderdjuren håller inte måtten för att gå i renrasaveln att komma med lathets svar som vi har inte hunnit hälsotesta eller ställt ut bla bla bla det råder jag alla att inte gå på.
Det är INGE fel på icke reggade hundar, jag har själv en chichuahua utan stamtavla = säger inte att hon renrasig då hon (troligen) inte är det.
Hon är en underbar hund, frisk och glad, ingen i denna tråd har sagt att det är nåt fel på blandras/oreggade hundar!
Dock som jag undrade, varför väljer man att inte regga?
Då jag inte hittar några bra skäl, och man får mer betalt för en reggad hund.
+ alla dessa som blir lurade att köpa "renrasiga" och sen ska få stamtavlan med posten eller nåt = ser aldrig någon riktig stamtavla.
#28 "Dock som jag undrade, varför väljer man att inte regga?"
Det är oftast inget som dom väljer, dom får/kan inte regga.
#16 Det tar inte 3 månader att registrera en valpkull. Stamtavlorna har du innan valparna är leveransklara beroende på när du skickar in papperen Men högst ett par veckor kan det ta. Men jag har hört en del "uppfödare" som kör den valsen för att slippa regga kullen. Allt för att dölja eventuella framtida problem och dels för att spara några kronor.
Jag säger inte att det är fel på hundarna utan jag tror ärligt talat att man köper än för man önskar sig en registrerad renrasig hund men har inte pengar för att köpa sig en.
Om en "uppfödare" tar en kull på en mycket populär ras som har PRA i linjen. Tror ni då att det ska upptäckas? Nej, men då struntar man i att regga den. Då går det inte att spåra, så enkelt är det.
Tror ni överhuvudtaget att den så kallade "uppfödaren" berättar sanningen? Dom är manipullativa och drar valser så man baxnar. Dom ljuger den stackars valpköparen full som inte har en aning om vad man ska se upp med vid ett valpköp.
Så ser den oseriösa hundvärlden ut, tyvärr. Köp av en ansluten skk uppfödare.
Om dom äär omplaceringar när man köper dom så är det sällan som har stamtavla
#34 Jo renrasiga hundar har stamtavla. Hurvida dom omplaceras eller ej är inte relevant.
#34 Tråden är flera år gammal, och ditt påstående är inte alls sant. Finns massvis med registrerade hundar som omplaceras.
Trots att tråden är några år gammal så ser man det 34 säger på blocket. Jag som nu har Pudel vi säger jag parar mina två SKK reg pudlar med varandra men väljer att strunta i reg in kullen/valparna hur kan dessa inte vara renrasiga pudel+pudel=2 eller fler raser 🤔 Nja jag tror mer på som togs upp innan det rör sig mer om oseriösa uppfödare som struntar i kolla hälsan vare sig på sina avelshundar eller hur hälsan ser ut bakåt i leden. Att skylla på lathet o pengar är för mig struntprat å det inte tar så mycket krafter eller kostar mycket. Man får mer betalt för en valp med stamtavla än en utan dessutom :)
#37 Det är sällan de som är registrerade hamnar på blocket. Oftast omplaceras de genom vänner, bekanta eller allmänna kontakter. Vet t.ex en meriterad avelstik som helt enkelt inte längre passade i flocken och omplacerades relativt omgående inom kontaktnätet - omplaceringen kom aldrig upp på nätet.
Det går inte att säga att "det är sällan omplaceringar har stamtavla", när det är så otroligt många som aldrig syns på blocket eller facebook.
En orsak till att särskilt småhundar inte är registrerade beror på att hela valpkullar köps upp i Europa. T.ex den chihuahuatik jag har. Köpte henne "begagnad" ca 1 1/2 år gammal. Priset var mkt lägre på en oreggad valp och det passade mig som pensionär. Hade aldrig klarat att köpa en till fullt pris. Den jag köpte fanns i en helt olämplig familj och var nästan "ett nervöst vrak". Självklart ville jag absolut rädda henne ur den miljön och långsamt har hon år för år blivit helt normal. Jag är mkt glad och tacksam över min lilla hund och ångrar inte att jag köpte henne. I vilket fall ser man i hennes friskintyg o vaccinationsintyg att hon är veterinärbesiktigad i Wien. Därav vet jag att hon är en av dessa små med en förfärlig bakgrund. Såg för en del år sedan en dokumentär på TV, det kan ha varit i Uppdrag Granskning, som visade hur uppköpare far omkring på kontinenten och köper upp kullar. Man visade hur det i en kombibil hade staplats burar med valpar ända upp till taket. Undrar hur många dygn det dröjde innan valparna kom ur burarna fick mat och vatten? Valparna köptes mycket billigt, kördes till Sverige o såldes för dyra pengar! De var inte alltid veterinärbesiktigade el vaccinerade som krävs enligt lag. Man visade hur det gick att köpa färdiga intyg av en veterinär som aldrig hade sett djuren. I det program jag såg hamnade de stackarna i en källare någonstans i Skåne. Annonserades ut på blocket och den som kom för attt köpa en valp fick bara se en el två valpar och hade ingen aning om eländet i källaren. Därför förekommer det att en del valpar är sjuka och en del dör när de kommit till en familj i Sverige. Det program jag såg är flera år sedan, men har förstått att detta förekommer fortfarande. Aa.
"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.
Kanske någon som redan skrivit detta(har inte orkat läsa hela tråden haha) Men det kan vara att tiken har fått valpkullarna för tätt och då ´´´går´´´det inte att registrera valparna i den kullen.Men även att tiken eller hanen inte är med stamtavla.
En tid utan en häst är bara en väntetid 

Den här tråden får mig att tänka på en annons som cirkulerat med oregistrerade malinois valpar. Varför oregistrerade? Jo därför att "uppfödaren" vill att hundarna ska komma till hem där de får vara "bästisar" och inte behöva flänga runt på tävlingar…
#41 Fy vad dålig ursäkt. Osar skunk lång väg.
ofta om man köper omplaceringar eller hundar från andra länder så har dom sällan det. Om dom kommer från huh (Hundar utan hem) så händer det ofta att dom inte har stamtavla
#43 Nej eftersom det oftast är gatuhundar.
På hundar utan hem kan man hitta renrasiga.
även renrasiga hundar kan vara utan stamtavla så det spelar ingen roll
#45 Oavsett så räknas även en 100% renrasig hund som blandras när stamtavla inte finns.
#42 Ja det va rskumt för föräldrarna var inte testade (mh och röntgen tror jag saknades på ena?) som dom skulle, Så dom avlade på icke testade hundar och ville sälja de som kompisar. Sedan ändrade dom annonsen för att folk gnällde och skrev "säljer endast till dom jag vill" så antar att folk som ville tävla inte fick köpa en oreggad valp ifrån dom :)

#42 Skulle vilja påstå att det osar betydligt mer än skunk. Kvalificerat skitsnack rakt igenom. Hanen - Har varken genomgått MH eller röntgen. Tiken - Inget MH eller röntgen där heller. Minst två av syskonen till tiken har visat stor osäkerhet och rädsla kring människor. Jag har haft mycket kontakt med en tjej som har en syster till tiken och hon har slitit som f'n med den hundens problem runt människor. Pappan till tiken har lämnat reserverat i flera kullar. "Uppfödaren" sänkte priset på valparna från 8000 till 2500. Toppen att hon tjänar mindre men billiga, oregistrerade mallar lockar tyvärr till sig helt fel typ av köpare… Kan inte komma på en enda vettig anledning till att någon som är seriös skulle köpa dessa valpar. "Uppfödaren" har suttit och grinat på instagram över hur elaka människor är som sprider så mycket hat och elakheter… Vad väntade hon sig? Ingen risk att människan fryser iaf, med en sådan redig offerkofta. Kan sätta ett finger på att det inte är sista gången vi ser hundarna på blocket.