Frågor om färskfoder
Tänker börja med färskfoder nu då min hund är så kräsen och vägrar torrfodret.
Men hur länge behöver det tina?
Och hur länge ungefär räcker en sån här: http://www.mushbarf.com/sv/var-hundmat/mush-vaistor/mush-barf-vaistor-not-gris-kyckling-maltid?sref=vaisto-category&type=product om ens hund ska äta 3 stycken om dagen? Är lite osäker över hur mycket jag behöver köpa
Man kan ge dem halvtinade eller heltinade. Jag brukar ta upp på kvällen till katterna och ha i kylskåpet över natten :)
En 800 grams borde räcka i ca 10 dagar om jag räknat rätt
800/75 = 10,66, så runt 10 dagar. Men det är bara rekommendation, kan ju behöva mer också per dag.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag brukar ta fram det ur frysen kvällen före i plastpåse, brukar ha det i rumstemperatur över natten annars tinar det inte om det ligger i kylskåpet. Vill bara poängtera att Mush Vaisto inte är färskfoder utan en färdig sammansatt BARF.
#2 Mina vaisto till katt tinar över natten i kylskåpet (Y)
#3 ok, ja bullarna tinar säkert, jag har ej provat. Jag har bara blocken 3 st i samma påse :)
#4 Block finns inte till katt, så där vet jag inte :)
Jag har rulle till mina hundar, priima, och ja den måste vara framme över natten för att tina
Köpte pure natural sensitive bullar istället för de hade inte den jag ville ha på arken zoo, vet någon hur många bullar en 4 kilos hund behöver av dem?
#6 Står väl på påsen?
Annars brukar man räkna 2-3 % av vuxenvikten.
#7 Bara gram men har ingen våg
#8 Hur många bullar är det i och vad väger hela påsen?
Om du kan räkna ut vad varje bulle väger på ett ungefär behöver du ingen våg för att måtta upp en måltid.
(2-3% av 4kg är 80-120g om jag inte räknat helt galet.)
// Harley
Fick det till 49 st. Påsen väger 800g
Det står att en hund på 5 kg ska ha 75-150 g
Aha, då blir 6st bullar lagom, typ, kanske…på en höft?
Om varje bulle väger ca 16g, så blir 6st ca 100g.
// Harley
#12 Tack!! Jag själv är urkass på matte så jag kunde inte räkna ut det själv haha
#13 Så lite så! Hoppas hunden gillar bullarna.
(Gah, nu har jag skrivit "bullar" för många gånger, är sugen på kanelbullar nu! 😂)
// Harley
#14 Det gjorde han!! Han gick från kräsen byracka som bara luktar på maten och går iväg till hund som slukar allting på 2 sekunder och slickar rent skålen
#15 Yaay! 🥳
// Harley
Hur lång tid brukar det ta för dem att vänja sig? Han var lite lös i magen idag
#17 Man måste fasa in det. Så ge 1/4 av det nya och 3/4 av det gamla en vecka, nästa vecka 50/50, veckan där på 1/4 av det gamla och resten det nya och fjärde veckan det nya enbart, om magen klarar det.
Dvs om hunden inte är van vid färskfoder sedan tidigare
#18 Han vill tyvärr inte äta det gamla.
#19 Byter man så rakt av, så är risken stor för kraschad mage tyvärr
Vaistos bullar ska väga cirka 25 g styck. Ge hunden lite Pro-Kolin eller liknande för att underlätta omställningen.
#20 Jo men jag var tvungen att göra så för att få honom att sluta svälta sig själv. Men det blir bättre efter några dagar väl?
#22 Kan bli, kan bli värre också - omöjligt att svara på.
Det är många som byter rakt av (bl.a. jag) utan några som helst problem.
Rekommenderar också t.ex. Prokolin för att se om magen stabiliserar sig.
#24 Byte mellan torrfoder och färskfoder bör aldrig ske rakt av, många hundars magar som kraschar eftersom det är så pass olika.
#25 Det är långt ifrån vad som rekommenderas i de flesta barfgrupper. Iom att barf/färskfoder är vad som är "naturligast" för en hund att äta är det få som behöver en gradvis övergång.
#26 Nja jag håller inte med där, tycker det är väldigt blandat vad som rekommenderas och inte rekommenderas
Visst det är det mest naturliga för en hund men med tanke på dagens avel överlag samt dålig kost från start för mångahundar - så reagerar många hundar på bytet.
Har också alltid hört att man ska byta rakt av och har själv gjort det vilket har gått bra men läste för inte alls länge sen, kommer dock inte ihåg var men där stod det att man bör fasa in den råa maten under en viss tid eftersom mag och tarm floran inte var van vid dessa bakterier som rå mat för med sig, tog ca 3 veckor för tarmen att bygga upp tillräckligt med skydd för dessa bakterier.
Går det inte att mosa ihop den nya och gamla maten, kanske?
Mush-bullarna väger 25 gram styck, så en hund på 5 kg bör äta runt 4 stycken per dag. Öka eller minska om hunden går upp eller ner 🙂