hur hittade ni eran hund?
ja som rubriken lyder:)
Jag satte ut en annons på blocket och fick massa svar. men fastnade för hugo=)

Kände uppf.
skulle inte kunna tänka mig och köpa hund på eller djur på blocket, man vet inte nått om djuret.
vadå inte vet något om djuret? Man kan ju träffa hundens föräldrar på samm satt som man kontaktar uppfödaren!

Ringde runt till uppfödare som jag fått telnr till från skk.

Kollade upp olika uppfödare och åkte runt, pratade i telefon, tittade på tidigare avkommor och föräldradjur. Sen bestämde jag mig.

sökte efter en mellan Pudel efter att ha studerat rasen.
SÅ hittade jag massa kennlar, ringde till dom och hörde mig för om det fanns en tik snart, helst svart och snart hittade vi Wendy. Uppfödd av Ruth Säveholm, som bedriver Happy Life kennel. Nere på Orust.(långt därifrån vi bor..)och så åkte vi och tittade på henne när vi pratat fram och tillbaka med Uppfödaren :) eftersom allt kändes bra, så köpte vi henne.

Mina två är omplaceringar som jag blivit förfrågad om jag velat ta hand om. Och då jag haft många omplaceringar kan jag aldrig låta bli.

Våran äldsta hund, welshterriern, köpte vi av uppfödare, kenneln Hot riot`s efter att ha pratat med kennelklubben och funderat och läst om rasen. Andra hunden (jack russeln) hade vi på foder några månader efter att ha svarat på en annons i annonsbladet, och sen köpte vi honom.

Från start så har vi alltid haft hund hemma o när jag flyttade hemifrån så skaffade jag kinesisk nakenhund o afghan. Båda kom från uppfödare som jag redan "kände" då min moster hade hund från hon med nakenhundar, och mamma hade Greyhound från hon med afghan.
Sen maltserer - var med i rasklubben ett tag innan o läste, var på utställningar, tog kontakt med rasklubbens valphänvisning o SKK´s. Ringde runt o hörde mig för. Inga valpar fanns men en av dom hade en vuxen hund som hon skulle placera om så vi skulle åka dit o titta. Väl där så hade hon ångrat sig o tiken skulle inte ut till nytt hem, hon skulle avla på henne istället… men hon hade fått tillbaka en lite sak som mest låg under soffan, som vad jag fick veta sen inte skulle vara rumsren (nej om man inte ser eller hör när hunden säger till så… ) Så den kunde jag få ta om jag ville… så med oss hem hade jag en lite bilrädd fröken på 11 mån. Som efrer ca 6mån vart stentuff o framåt… hon har aldrig gjort något inne o är helt underbar *Ler*
Dom andra kom en efter en då jag lärt känna en annan uppfödare.
Känner en med två kelpies, som vi brukade passa. En av dem var från Evallens kennel, och hon och uppfödaren hade försökt få oss att köpa en valpett par år innan vi bestämde oss för att ta en. Så ras och kennel var bestämt rätt långt innan vi bestämde oss för att skaffa hund. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Vårt senaste hundköp gjorde vi efter att uppfödaren ringt oss. Hon visste att vi tyckte om mamman till valpen väldigt mycket. Saga är jättetrevlig och tycker om att jobba, enda problemet just nu är att hon emellanåt, när hon "får för lite" kan bli rastlös. Fast det är väl egentligen en god egenskap.
Det näst senaste var lite grisen i säcken. En känd uppfödare men vi var aldrig på besök innan vi köpte hunden, beroende på avstånd. Hon i Malmö vi i Umeå. Det blev ett bra köp i alla fall. En toy-pudel med turbo. Otrolig kamplust och arbetsvilja så liten hon är.
Vår tredje hund hade vi hem på prov över en helg innan vi bestämde oss. Det är en försiktig dam men väldigt trevlig och lättsam.
Jag förstår inte heller #1 kommentar. Det blir väl inte oseriöst bara för att annonsen ligger ute på blocket. Det är väl som vilken annons som helst. Finns det bara papper på hunden är det väl inget problem.
Vi skulle inte ha en ny hund egentligen men plötsligt kom Linus 6 månader gammal till oss, han hade blivit kvar hos uppfödaren "sist i kullen". Nu är han 9 år. 
När vi skulle ha en till springer var vi runt på utställningar och så och spanade in fina och trevliga hundar. Hade sen kontakt med ett antal uppfödare innan vi bestämde oss för en. Därifrån kommer Felix som snart blir 2 år. 

Vi har kollat upp alla raser, gick på utställningar, tittade och läst på. Fastnade vid ridgeback, för att den är korthårig, familjehund och inte minst för att han INTE skäller! som var det viktigaste argument. Sedan ringde vi till så gott som alla uppfötare i mellersta och södra Sverige, och vi pratade om att vi INte vill ha utställningshund, och då blev kretsen smalare. Vi var välkomna till Lekeryd vid Husqvarna, jag tyckte hon var helt underbar som person, och så fick vi välja bland valpar så vi kunde välja den mest underlägsna, för att få en trevlig hund, eftersom vi visste att många ridgebackar är rätt skarpa personligheter. Sedan fick vi bra uppbackning, var på återträff med massor av unghundar, fick ringa och hon hjälpte oss med olika frågor som dök upp under vägen. Valpen fick en kärleksfull uppfostran och nu är han en UNDERBAR familjehund.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Har lärt känna dem på plats nere i spanien innan slutgiltig beslut om att behålla dem har kommit.
Enya var dock "kärlek vid första ögonkastet" & hon fick komma med mig hem efter bara nån timme tillsammans. Inte så väl genomtänkt & inget jag någonsin skulle rekomendera, men det har gått bra trots att hon visade sig bära på mycket hemska erfarenheter.
Jag hittade min lilla vovve på Blocket, utannonserad av en väldigt seriös och trevlig kennel. Jag var också i kontakt med några uppfödare innan, men tyvärr föll mig ingen i smaken. Men nu har jag min lilla vovve, och hon är världens finaste och sötaste. Är jätte glad och stolt över att jag hittat henne! Det var nämligen Väldigt många som ringde in på just henne, så jag hade tur sa dem :)
Blocket för min del.. :)
Äldsta brorsans kompis kompis familj var "uppfödare", och hade fått ta hand om henne medans ägaren skulle flytta. Dock kom han inte och hämtade henne på nästan 4 månader, så fick dom reda på att vi letade hund igen. Så det kan gå… 
#1. Är det fördommar som jag känner lukten av?
Det finns inget som säger att en säljare från Blocket skulle vara oseriös.
Det är en annonsmarknad som når en stor krets. Därmed inte sagt att den skulle vara sämre på något vis
Oseriösa uppfödare kan man dessvärre träffa på överallt.

Raksha väntade vi på ett år. Kontaktade samma uppfödare som mamma och pappa köpte sin första golden av. Vi kontaktade dem straxt efter midsommar. Tiken beräknades löpa någon gpång under vintern, men fört midsommarafton fick vi hem vår valpis. Pga dåligt inflytande från svägerskans rabiata tik, gick det snett med hundspråket dock…
Luomi (alaksan husky) hittade vi på annons på nätet. Inte blocket, trots att det lika gärna hade kunnat vara där. Tror det var någon hundannons-portal. Vi letade då en tik som var äldre än Raksha, som var duktig på hundspråk. Hon stod för en hel del hemspråksundervisning åt Raksha, som nu för tiden fungerar fint i en flock på 6 hundar. Vi mailade en del med ägarna, läste på en aning om rasen, sedan åkte vi från Gävle till Skellefteå och tittade på henne. Vi föll som furor för hennes intelligenta blick och coola utsrålning. Hon fick följa med hem!
När vi ville ha en släde och i alla fall ett 3-spann, annonserade vi på racedogs efter fler hundar. Vi ville ha tikar, eftersom hanar slåss med varandra, trodde vi. Fick svar, och åkte till Falutrakten och kikade på Cora, då 6-7 månader. Fick även träffa hennes föräldrar. Hon följde med hem. Några dagar senare åkte vi till Härnösand och kikade på Freja, och hon följde oxå med hem.
När Luomi gick tom 2 parningar i rad, tänkte vi istället köpa en valp. Vi funderade över siberian eller alaskan, och plånboken fick bestämma. Vidars uppfödare hade haft tjuvparningar mitt i en rejält stressig och besvärlig tid i deras liv, och blev inte av med alla valpar. Vi åkte till Jädraås och kikade, fick se hans föräldrar och tog med honom hem, alldeles gratis mot att vi fick fixa chip och vaccinering själv.
Sedan var det dags för att skaffa en ersättare i spannet åt Luomi, som hon skulle hinna utbilda till ledare, innan det var försent. Nu ville vi ha en rasren husky, och en till hane för att få styrka. Vi kollade runt på en del kennlar, åkte på stora rasspecialen (utställning) och sedan tog vi en sväng om ett par hundra mil på semestern för att hälsa på i lite olika kennlar. Vi fastnade för en, och de fick en kull valpar alldeles efter att vi varit där. Egentligen skulle vi vänta till våren, men jag fick som jag ville och Piro flyttade hit.
Nu börjar Luomi tackla av, och vi har insett att 6 hundar kan vi gott ha som vi bor nu. För att tänka på något roligare än att hon snart inte finns, försöker jag tänka på nästa valpis in i flocken. En rasren sibbe igen, en tik, och från rätt uppfödare. Kanske samma som Piro, kanske någon annan…
Kanske blir det rent av via blocket, om vi den vägen hittar en annons från en bra uppfödare. Det är nämligen inte alls ovanligt att några av landets ledande uppfödare annonserar där.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

på blocket faktiskt…
18#exakt!

Detr jag menar med blocket är att skulle jag leta hund, så är inte det första stället man går till.
Uppfödarna som har renras kennlar får tyvärr med egen fasa annonsera där mot sin vilja, för göra reklam för sig.
Jag skulle personligen inte köpa en renrasig hund från blocket, utan först och främst tala med folket på min BK och sedan kontakta SKK.
Inga fördommar, men man vet inte nått om voffsingarna på blocket eller uppfödarna är. 
köper jag en hnd hos en uppfödare som inte annonserar på blocket vet väl inte jag vem han/hon är heller. Känner ju den personen på blocket likabra som den som inte annonserade där efter ett möte….
precis det jag menade. det böir ju ingen skillnad
Köpte min Quila via en annons på blocket.
Annons i dagstidningen:))
Det där med att det skulle vara sämre att köpa hundar från blocket tycker jag låter märkligt. Man har samma chans där att träffa hunden, ägarna, och föräldradjuren. En hund är ju minst lika bra även om den är utannonserad på blocket? Jag skulle absolut kunna tänka mig att hitta en hund på blocket, inga konstigheter. Det finns seriösa människor och bra hundar där oxå.

Jag köpte Semlan på Blocket.
Våra första 2 schäfrar köpte vi av en släkting som har kennel.
Taxen av en bekant som oxå hon har kennel.
Schäfervalpen vi har nu hittade vi faktiskt på blocket.
Man kan ju inte bara köpa hund av folk man känner. Gud vad begränsat det skulle bli då.
Man kollar väl upp hund och uppfödare oavsett om det är en släkting / vän / eller tidigare okänd person.
Att man köper av en bekant betyder ju inte att hunden är bättre.

#22 Även om en valpförmedlare ger en namn på kennel och så vidare så innebär det ingenting. Vår storpudel (som vi fick ta bort vid tre års ålder) köpte vi av en kennel som var välkänd, via en valpförmedlare. Det gick väl bra den första tiden vi hade valpen, men sen när han var i värsta unghundstiden och vi frågade lite om råd och så då menade de att det var fel på vår uppfostran. Sen när han visade sig ha höftledsfel, då var det fel på röntgenbilderna. När han fick ett epileptiskt anfall första gången så var det nåt annat. Vid två års ålder fick han diagnosen Adiisons sjukdom, men det ville de nästan heller inte kännas vid. Det mesta berodde på oss och inte på hundenMed det vill jag säga att det finns aldrig några garantier utom möjligtvis känner de som äger kenneln sen tidigare. Men då blir det ju som sagt ett väldigt begränsat urval.

En av min mammas valpköpare ringde till henne och frågade om hon visste någon som ville ta hand om en Alaskan Husky, annars skulle han avlivats. Jag var snabb som sjutton och sa att jag tar honom(INNAN JAG ENS SETT HUNDEN
). Dom förra ägarna skaffade barn och hund samtidigt, inte så bra kombination kanske?
Ångrar inte att jag tog hem mitt hjärta, han skänker mig glädje varje dag.

jag hittade min på blocket, själv annonserar jag ofta där. även kullar jag får.
En bekant hade en papillon så jag ringde upp den uppfödaren, veckan därpå bestämde jag mig för vilken jag ville ha och på den vägen är det. Och jag känner många som köpt sina hundar på Blocket och det har då gått hur bra som helst :)
Smart sagt #29.
Smartheten måste vara ärftlig!
Haha Kerstin det känns lite orättvist att du har din dotter här inne, jag vågar banne mig inte ta in mina för då blir glina ennu fler Huaaaa 
Genom annons i hund sport ;-).

Zalo hittade mig!
Fick honom gratis eftersom uppfödaren ändå inte klarade av att ta hand om hundarna. Har varit mycket jobb med honom, men det var det värt.

Blev erbjuden att bli fodervärd åt en liten Japansk spets tik, men fastnade för Eros istället! :)
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Åhh jösses vilken sötis du hade där =)
En kompis hade köpt en papillon och min dotter ville ha hund, hon föll för den rasen på en gång. Och fyra veckor efter hade vi Skorpan hemma ;)

va fin han är!!! vilken ras?
jag kollade sheltieföreningens sida och hittade några uppfödare som hade valpar :)
/Gia-Bokfrossa
http://bokfrossa.wordpress.com/

Tack! Han är en Newfoundlandshund 
Fluffbulle…stoooor fluffbulle =)

Hittade vår på blocket. Det blev så bra så bra =)

Ooh jag vill ha en NF eller en Howavart..

Jag fick veta att Trixie fanns tack vare en kompis:)