Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 1172 ggr
Minmilou
2017-03-03 09:26
0

Klövjeväska!

Hur är det med klövjeväskor egentligen…vissa säger att man måste ha hunden kopplad pga skaderisk o vissa säger att man kan ha dom lösa..vad är det som "gäller"? Har alltid min kopplad meb har sett fler o fler som har sina lösa med klövjeväskan på.

JoannaLi
2017-03-03 10:11
0

Jag hade inte kopplat lös min hund med väska på. Risken är ju enormt stor att hunden fastnar i något, och inte enbart om hunden går fot med dig. Om hunden blir rädd och sticker kan den fastna med väskan och inte ta sig loss, och därmed t.ex. svälta ihjäl etc om man inte hittar den fort nog (detsamma gäller ju egentligen med t.ex. lösa koppel, sele med handtag etc). 

Lite worst case scenario, men inget som jag hade vågat riskera.

Minmilou
2017-03-03 14:52
0

#1 Precis det jag också tänker på, jag har en skotträdd hund så skulle aldrig släppa honom med klövjeväskan på. Man måste ju tänka säkert..man vet aldrig vad som händer :/

Kitten86
2017-03-03 17:01
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har alltid mina grabbar lösa oavsett om de bär klövjeväska eller inte. Mina har gått/sprungit igenom både tät skog och även buskage av olika slag med väska på och aldrig varit nära att fastna med väskan….. Sen är inte mina heller skotträdda eller dylikt och har aldrig visat någon tendens på att dra iväg från mig någon längre sträcka!

Är du osäker på vad som kan hända och speciellt du som har en skotträdd hund där det finns en risk att den drar iväg för dig så skulle jag rekommendera att hålla den kopplad i långlina om inte annat 🙂