Vad har du för bil?
Så som rubriken lyder, vad har ni på forumet för bilar? Hur upplever ni att den fungerar som hundbil med allt vad det innebär?
Det är snart dags för mig att ta körkort och jag blir inte riktigt klok på det här med att kunna välja bland alla modeller så lite inspo tas tacksamt emot 😂
Har en skoda fabia kombi
Billig i drift: bensin, skatt och inte så dyr för mig i försäkring
Är det jag vill ha: Billig bil i inköp och skatt, samt billig i drift :) Och såklart plats för stor hund som liten hund vilket det får i denna :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag kör omkring i en Citroen Berlingo, dvs ett stort åbäke som drar alldeles för mycket bränsle. Men praktisk och bra om man ska frakta en massa grejer. Men jag sneglar på andra bilar på nätet, det blir nog byte snart.
Sambon har en Renault Megane Sports Tourer , en stor kombi - men överraskande bränslesnål vilket behövs eftersom han har långt till jobbet.
Citroën Berlingo, bra hundbil men lite grund i bagaget om man har stora hundar. Den har gått drygt 12 000 mil och har snart 10 år på nacken, har funkat väldigt bra :-) . (Jag har haft den sen den var ny.) I "familjen" har vi dessutom en Skoda Yeti, väldigt populär som hundbil och bra pris. Två VW Caddy, den första har varit ett riktigt måndagsexemplar men det är en suverän hundbil med STORT bagage. Nyaste Caddyn är en Maxi, dvs extra långt bagage. Bra när man som vi har åtta hundar, lite onödigt annars ;-). Förutom Yetin så är bilarna höga vilket jag ser som en fördel, man kan packa saker över eller under hundburen. Vi har även haft VW Passat variant, den är ju lite mer snitsig än de andra som har lite av skåpbil över sig. Stort bagage och stor och bekväm inne i kupén.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Jag har en Subaru Impreza.
Det är inte en bra hundbil, men jag köper bil på känsla istället för med hjärnan… :p Kommer snart sälja den för att köpa en bättre hundbil istället, har just nu siktet inställt på någon BMW, men vad jag faktiskt köper i slutändan är osäkert.
Om man har för avsikt att vara smartare än mig så skulle jag tipsa om att göra såhär:
Bestäm dig för vad bilen får kosta i inköpspris. Fundera sedan på vad som är viktigt för just dig. (Hur stora hundar behöver du få plats med? Behöver du baksäten eller skulle något skåpbilsliknande vara bra? Kör du långa sträckor så är det kanske viktigare med en riktigt bekväm bil osv)
Gå in på blocket eller på autouncle.se (en sida som samlar alla bilannonser). Fyll i tillräckligt mycket info om vad du söker för att kunna få fram intressanta annonser, tex hur många mil bilen får ha gått, pris, vilken typ av bil (förslagsvis kikar du på kombi eller skåpbil).
Kolla vad det dyker upp för bilar. Ser du något intressant? Kolla på google efter krocktester på den bilmodellen samt recensioner. Det brukar gå att hitta mycket intressant där!
Är någon bil fortfarande intressant? Åk och titta på den! Ta gärna med någon mer bilkunnig person om du känner någon sådan. Åter igen så kan google svara på vad som är klokt att kolla efter när det gäller köp av bil. Själv kollar jag så att bilen verkar fräsch och i bra skick, känner att den verkligen går att sitta bekvämt i och att jag har god sikt åt alla håll och kollar så att det säljaren säger stämmer överens med info som jag hittat om bilen på transportstyrelsens hemsida (där kan man få fram antalet ägare, när bilen senast blev besiktigad och en hel del annat nyttigt!).
När jag åker på hundtävlingar så ser jag ofta Volvo V70, Ford Focus (kombivarianten såklart), ibland Ford Mondeo och diverse skåpbilar (VW Caddy brukar vara populär). Troligen finns det väl en anledning till att just de bilarna är populära.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
V70, snart även en XC90. Vill ha stort utrymme, avskyr små bilar. Kanske inte så värst ekonomiskt men gott om lastutrymme.
"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama
Opel vivaro skåp.. Plats för upp mot 13 hundar. Har hunddagis. Plats för 2 passagerare. Drar mkt o stor. Men lättkörd även på grusvägar. Mannen har v70 Hade innan Ford galaxy mini buss o innan dess berlingo.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Toyota RAV4. Ville ha en bil som funkade för hund, men av estetiska skäl gillar jag inte kombis ;) Nja, inte hela skälet, diggar körställningen i en SUV också, bättre översikt så att säga. 4-hjulsdrift o lite annat sånt är gött också, jag gillar att köra ut på kassa vägar.
Inte den BÄSTA hundbilen, men inte dålig heller. Man måste köpa specialbur eller galler/grindar. Får inte plats om man har mer än en stor hund (en räcker för mig). Inget bagageutrymme kvar när min hund är vuxen.. Så jag får lov att skaffa en takbox eller packa i baksätet då :)
Renault Megane kombi (eco typ 2 eller ngt sånt flashigt), kör till och från jobbet varje dagca 4-5 mil enkel väg. Sen kör jag även till och från brukshundklubben osv, tankar max en gång i veckan. Har väl fått ganska bra i säkerhetstester osv… Funkar absolut till det jag vill ha, en bränslesnål kombi med plats för en hund :) får plats med två om jag vill.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
VW Golf 4 variant -02. Har en mim-bur där bak och förutom buren så får jag knappt plats med något annat, vilket är lite dumt för jag får last allt i baksätet :p Men den kostade inte jättemycket, går ganska billigt och funkar bra, så tills jag har råd att köpa en nyare bur så får den absolut fungera! Jag skulle vilja ha en större bara. Har visserligen bara en hund just nu, men vi samkör ofta med andra.
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Honda CR-V. Fyrhjulsdriven, säker, trygg och rymlig. Skulle utan problem få plats med två stora schäfrar plus packning om det behövdes.
Honda crv. Superskön att köra, men lite litet bagageutrymme. Tänker byta till en liten skåpbil när hondan inte håller längre.
#4 Otroligt bra tips, tack så mycket! Just nu så verkar det luta åt en Volvo xc90 eller v90 cross country. Antagligen det senare, blir nog svårt att övertyga mina föräldrar om att en suv är en nödvändighet mitt i stan 😛