Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 1374 ggr
Herveaux
0

Curly coated retriever?

Jag älskar att nörda ner mig om olika hundraser, och just nu är det Curlyn som står i nörd-fokuset.

Jag har bara sett några enstaka i förbifarten och skulle gärna vilja veta mer om dessa charmiga krulltottar.

Hur skulle du beskriva en Curly?
Vilka (o)likheter har den med sina retriever-kusiner?
Vilken typ av och mängd aktivering behöver en harmonisk Curly?
Hur är det med pälsvården?
Hur ser rasens hälsa ut?

// Harley

[Nalle-]
0

Nu beskriver jag rasen utifrån de få individer jag träffat, samt vad jag hört andra säga om rasen :) Har också varit lite nyfiken på den. 

Hur skulle du beskriva en Curly? 

Som en robust och tålig friluftskompis! En ras som gärna hänger med på det mesta när det kommer till fysisk aktivitet, vare sig det är vandringar, ridturer eller skidturer. 

Vilka (o)likheter har den med sina retriever-kusiner? 

Att den är skarpare och mer reserverad. Kan ha en portion vakt i sig och älskar inte allt och alla på samma vis som sina kusiner. De verkar heller inte lika föriga utan kan gärna jobba mer på egen tass. 

Vilken typ av och mängd aktivering behöver en harmonisk Curly? 

Ordentligt med fysisk aktivering verkar vara viktigt för att en curly ska bli nöjd, men jag tror heller inte att man riktigt kan trötta ut en curly med enbart motion. Olika typer av spår verkar passa rasen bra för att den ska få använda hjärnan också. Och apportering förstås!  Hur mycket är ju svårt att säga, men skulle tro att den ligger i klass med en dp golden i aktiveringsnivå. 

Hur är det med pälsvården?

Om jag förstått det rätt så ska de inte fälla mycket, men kräver ändå inte någon särskild pälsvård. 

Hur ser rasens hälsa ut?

Överlag ska den vara bra, men problem med höfter och armbågar förekommer som på de flesta lite större reser.

Hornslandet
0

Vad kul. Har också varit intresserad av att lära mig mer om dem, följer!

Vad jag sett verkar de användas mycket i jakt. Är det nått som krävs för att ha en curly? Är det jakt/sällskapslinjer där lite som i vanliga labbar?

Herveaux
0

#2 Nämen, vad roligt med fler nyfikna! 😃

Tyckte jag läste på rasklubbens hemsida att det inte är ett krav att träna för jakt.

Jag har fått uppfattningen att rasen inte är uppdelad i arbetande och show-linjer (rätta mig om jag har fel!).

// Harley

Hornslandet
0

#3 Av vad jag har sett har jag inte heller sett nån info om sån indelning. Bara fundering efter att ha kollat runt på lite uppfödare där jag sett en hel del bilder och info om curlys som tydligen jagar.

Tycker de ser ganska… "aristokratiska" ut för övrigt, på nått vis :)

ifoundnemo
0

Makens farmor och farfar hade en, en tik. De köpte henne som träningskompis, främst att apportera i vatten. MEN den här tiken hatade att bli blöt x) hon gick inte ens ut för att kissa om det regnade (hon höll sig tills det verkligen krisade, då sprang hon ut och sen snabbt in igen när hon var klar). Så det blev ingen sådan träning för henne (blev istället en tollare som fick det jobbet medan curlyn blev aktiverad på andra vis). Hon älskade att ligga nära brasan, hon blev så varm att man nästan brände sig när man klappade henne x). Som ung var hon pigg, glad och lättlärd - dock med en del egen vilja. Gillade människor men inte fullt så mycket som andra retrievers brukar göra. Fällde massor. En trevlig hund som inte var särskilt rastypisk (om jag förstått det rätt).

Hornslandet
0

Såg lite curlys på Stockholmsmässan! Såg fina ut. Men inget för mig med den pälsvården och fällandet tror jag.

Fisherling
0

Har bara träffat en curly. Eller tja, sett en, på ett working test för retrievers. Den nollade varenda moment, bara stod och fattade ingenting, och då lyckades ändå vår galenpanna till labbe knipa 10:e plats av 75..

[smalldreams]
0

curly coated är söta

[AnimeV4]
0

Väcker liv i denna då jag är nyfiken!