Veckomatsedel till hund?
Hej på er!
Undrar om ni har någon så kallad "matsedel" till eran hund/hundar, i så fall hur ser en vecka ut för er hund i matväg?
Min tik blir 5 år i år och har aldrig varit sjuk. Vill försöka förebygga det som tillkommer ålderdom och börja ge bättre måltider, mat som vi äter eller så som inälvor av djur.
Kom med tips på hur man på bästa sätt eller hur ni matar era hundar, vad och hur det tillagas kanske? En "vecko matsedel" hade varit spännande att få kika på 🙂
Tack på förhand
Just nu äter min hund färskfoder, så han äter samma varje dag, vissa dagar i veckan äter han råa ben.
Förut barfade jag honom och då blir det ju mer en "veckosedel". Barf betyder Biologiskt Anpassad Rå Föda, på svenska.
Jag hade inte rekommenderat att ge hunden samma mat som ni äter, eller tillagad mat över huvud taget. Jag rekommenderar varmt ett bra färskfoder (Pondus, Priima, Nordic, Mush), alternativt att du verkligen gottar ner dig i teorin bakom barf och kanske börjar ge det, om du vill pyssla med fodret själv (vilket är jättekul) :)
Mush BARF har utvecklat en bra veckomeny för sina produkter(inte helfodret). Kanske värt en närmare titt? http://www.mushbarf.com/sv/blogg/mush/mush-barf-basic-veckomenyer
"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

Byt ut torrfoder mot färskfoder så har du gjort massor för din hund! Att blanda i lite matrester o organ utan större kunskap kan göra mer skada än nytta, så läs på om du vill göra så. Men råfoder har stor positiv påverkan på hälsan vad forskning kan se.
Jag ger mina hundar BARF. Säger som ovan, byt ut torrfoder mot färskfoder så har du gjort en positiv inverkan på din hund. Rekommenderar inte att man ger mat som man själv äter, självklart kan man ge rester nån gång i bland med att ofta utfodra hunden med sådan mat vi äter kan ge större skada än vad det skulle göra nytta. Våran mat innehåller tillexempel inget kalcium vilket en hund är tvungen att få i sig via maten, tillagat protein tas upp sämre än rått, samt att hundar behöver få i sig en tillförsel av vitaminer, vid rå mat får hunden i sig det via inälvor framförallt av lever. Skulle man vilja laga maten åt sin hund själv som en del gör dvs med kött, ris/potatis och grönsaker så måste både vitamintillskott av diverse vitaminer och mineraler läggas till samt järn och även kalk måste tillsättas. Kort och gott så skulle våran mat vara för fattig för att utfodra våra hundar med, många skryter med att deras hundar får minsann samma mat dom dem äter och inget torrfoder, många som är okunniga tror att det skulle vara bättre än torrfoder, men i torrfoder har man tillsatt de olika näringsämnena som hunden är i behov av vilket inte finns i en portion ris, kyckling och sås som vi äter. Finns ingen positiv fördel med att utfodra sin lilla vovve med leverpastej och skinka till frukost varje dag, har sett sådana exempel, tycker sådant bara är avskyvärt och tyder på stor okunskap.
Ibland undrar man hur hundar överlevde förr i tiden, mina föräldrars hundar (blandraser som bodde på gård) åt alla samma mat som människorna i princip, lagad mat (utan saker som är giftiga då förstås)…och vad jag vet levde de alla faktiskt gott och bra länge. Såklart är det en anekdot, men ändå lite intressant :) Är absolut för forskning och att utfordra så bra som möjligt, men tror samtidigt att en stor, stor mängd av de färdiga foder som finns på marknaden idag (och som MÅNGA ger till sina hundar) är sämre än mycket mat hundar fick förr, även om det var rester..