Uppfostra hund i bil?
Hej alla!
Jag och min sambo ska resa med en campingbuss runt i Europa. Vi har tänkt vara borta mellan 6 månader till 1 år. Vi har även tänkt på att skaffa oss en valp. Valpen kommer ju vänja sig vid att vara på resande fot med bil och vara ute i naturen. Min fråga är: Kommer vi kunna vänja den vid hus senare när vi ska bosätta oss? Blir det svårt att göra valpen rumsren när hen är äldre?
Så sett så kommer du väl vilja göra den rumsren även om du bor i husbuss. Däremot så är det nog svårt att resa omkring med en valp med tanke på vaccinationer som krävs idag.
Jadå! Tänkte bara om det blir stor omställning för hunden att gå från att bo i en liten yta (Men självklart aktiveras utomhus) under en period till att bo i hus,

Det är väl ingen skillnad på om en bor i hus, lägenhet, husbil eller båt för en hund. Så länge du som ägare lär hunden det du vill att den ska kunna så funkar det oavsett miljö.
Däremot måste valpen vara 3 månader innan den kan få sin rabisevaccinering och sen får den resa inom EU (& vissa andra europeiska länder) först 3 veckor senare, så valpen kommer vara 4 månader innan det kan vara aktuellt att resa mellan länder! Vissa länder kräver även andra typer av åtgärder vid gränspassage, så viktigt är att ha koll så den inte riskerar att sättas i karantän (svindyrt) eller tvingas avlivas.