Hälsa på barn?
Detta med barn.. jag vill ju gärna att min valp ska vara van vid&inte vara rädd för barn, eller ha problem med dem. Då jag inte har barn själv än är det ju inget han möter vardagsvis. När man dock möter barn, bekantas eller ute nånstans, hur tycker ni man ska gå tillväga? Såsom han reagerar är att han VILL FRAMFRAMFRAM och tokhälsa, samma som med vuxna. Men barn kan ju få hans 20kg rakt i fejjan då, så självklart släpper jag inte honom bara. Låter heller inte barn rusa på honom, dock ingen som ens varit på väg att göra det ännu.
Han är ju ingen jättetimid eller försiktig valp liksom.. Dessutom är det tandömsning på g, och han är lite nafsig.. särskilt om det finns en handske eller nått annat hängande löst som man kan ta tag i i all hast. Det är ju inget jag vill utsätta barn för.
Som jag gör nu får jag hålla i honom, ta han i knät eller dyl tills han varvat ner. Sen kan vi försöka hälsa, försiktigt. Men hur nervarvad han än är så har han lätt att ta i saker med munnen valp som han är, och jag vill inte utsätta småbarn ens för mindre nyp. Ska man helt sonika ha kvar honom i knät, eller ska man ge barnen nått att mata honom med tex? Vad har ni för tips annars? Inte hälsa/klappa alls, utan bara umgås ändå? Vad?
Antingen så lär du honom hur han ska hälsa på barn, lär in det som ett lydnadsmoment(och då behöver du såklart barn som du kan träna med), eller så får han inte hälsa alls någonsin.
Jag har själv en som är helt galen i barn, hon skulle kunna sälja sin själ för att få hälsa, men hon hoppar, välter och skadar. Det är verkligen inte kul.
Eftersom jag inte har/har haft någon att träna med, så får hon helt enkelt inte hälsa alls.
Ett sätt att träna hade varit att t.ex. ha ett staket eller något emellan under tiden som har lärt sig att sitta medans han blir klappad etc.
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Träna enbart med barn du känner, det är omöjligt att veta om en främlings barn är hundrädda eller om föräldrarna är det. Ett barn kan se entusiastiskt ut till en hund, sen kommer den för nära och det utbyts till panik på ett ögonblick. Föräldrar kan få samma panik om de ser en främmande hund som dyker upp - oavsett storlek och ras. Har man otur kan det vara traumatiskt för någon inblandad, eller ge skada på någon inblandad - inklusive din hund som t:ex kan få en spark om en förälder upplever att den utgör ett hot för deras barn. Oavsett hur glad hunden ser ut eller hur glad barnet ser ut.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
#2 Haha ja.. det är ingen risk att nån panikslagen förälder kommer sparka min valp. Det jag undrar mer om är om själva tekniken i hur man bör göra.. Är det rätt att helt sonika hålla i valpen och lugna ner det hela, och sen kanske låta barnen komma nära när den sitter lugnt i knät tex? Eller med kontroll då gå fram med valpen och låta den nosa på barnet (men hålla i så den INTE hoppar eller dylikt)? Dvs efter den coolat ner den första PÅ-reaktionen, förstås!
Men absolut, inget bra att träna på främmande.
#1 Jag undrar vad du menar med staket eller liknande? Är det för högt går det ju inte att klappa/röra valpen genom det.. är det lågt så lär han ju ställa sig upp på det. Eller menar du att det ska stoppa valpen från att gå på tills han sitter och är lugnare, och då hälsa?
Barn ska ju vara ett normalt inslag i vardagen och att vistas nära platser där många barn är kan vara träning nog till en början(ljud, lukter).Just passivitetsträningen är ju viktig för att inte göra en grej av det. Sedan kan man gå kortare promenader med hunden och ett bekant barn, utan att de nödvändigtvis måste hälsa. I en situation på hemmaplan med besök eller dylikt hade jag distraherat med ett gott ben eller liknande och satt mig inärheten hunden med barnet, kanske läst en bok förslagsvis. Alla har vi olika metoder och tillvägagångssätt, detta har fungerat bäst för mig.
"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

Jag skulle nog säga att situationer där du behöver hålla tillbaks din hund och där det blir en stor grej är bättre att bara undvika. Träna bara barn med barn du känner och i naturliga miljöer, exempelvis hemma hos någon, och då med passivitet snarare än en massa förväntningar på att hälsa. Du tränar ju inte hunden att hälsa på vuxna tänker jag :) bättre då att träna på att barn är ett naturligt inslag som finns utan att ge valpen uppmärksamhet. När valpen är naturligt avslappnad runt barnen kan dom sätta sig på golvet lugnt och kanske ge en godis. Gör man en grej av saker blir det sällan bra. Man träffar något barn, har ofta inte en massa tid att låta det lugna sig naturligt, ska hälsa, valpen går upp i varv, man ska lugna och blir lite stressad, hunden känner stressen och fattar inte riktigt varför du blir stressad.
Det är nog lättare att hålla koll på sin hund än på andras barn. Hur gör man när några barn kastar sig över hunden som inte kan komma undan? Min förra rottweiler fick följa med till staden och gå i en lång kulvert. Mot oss kom två tanter med en vagn och två springande barn i 5-7 årsåldern. När barnen närmade sig oss kunde vi inte ana att de skulle kasta sig över vår vovve, men det gjorde de.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
#3 Små barnhänder når ofta in mellan brädorna, eller gallret, och då slipper du hålla emot hunden (för det skapar bara ännu mer stress/driv frammåt), och där kan du lära honom att man sitter lugnt och stilla och då får man klappar.
Sedan kan du säkert minska höjden allt eftersom tils det inte finns något där. Då finns det ingen risk att han t.ex. kan välta ett barn (= vinst i hans huvud) etc. :)
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
#7 Det skulle inte funka i dagsläget då tandömsning pågår och nafs är ett vanligt inslag…barn är oberäkneliga och kan inte bli åtsagda att hålla handen still tex om han greppar kring den med tänderna :)
Som ni har skrivit tror jag å.. Tror jag kommer undvika barn när det inte finns tid att sätta sig och lugna ner, prata, ta den tiden det tar att skapa en lugn och fin situation. Och när det finns tid kommer jag också köra på lugn och ro, att barnet är en del av miljön men inte att vi ska "hälsa", utan bara att han får vänja sig snarare vid att man är lugn även runt barn.