Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 936 ggr
Snuffles
0

Backa rakt

Håller på att lära min hund backa och han förstår vad han ska göra, men!!! Han backar jättesnett vilket ser konstigt ut och jag vill att han ska göra det helt rakt. Har testat sätta upp böcker så det blir som två väggar typ, men han backar bara snett ut ändå… Hur har ni lärt era hundar??

-Aida-
0

Mellan bordet och soffan och den enda vägen ut var bakåt, det var så min hund lärde sig backa när man hade lata dagar framför Tvn. 😂

Ambrose
0

Backa från dig och ut, eller backa vid fotposition?

Jag vet att många, väljer att använda en target när hunden ska backa ut. Hunden lär sig att sätta baktassarna på dem, och du ser till att alltid lägga den rakt bakom dig.

Backa rakt vid fotposition. Lägg belöningen framför hunden och kör med exterbelöning. Brukar räta upp dem.

Om hunden överlag har kass bakdelskontroll så brukar jag lära hunden att gå fot mellan mina ben. På så sätt kan jag "rama in" hunden ordentligt så att de lär sig använda bakbenen rätt.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Fialialej
0

Se till att hunden är jämnt musklad på båda sidor av kroppen så blir det lättare. Märkte stor skillnad i hur min hund backade faktiskt, när jag började tänka på att träna jämnare; snurra åt båda hållen, fotgående på båda sidor, osv.

"På natten är alla katter svarta"