Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 11825 ggr
SusanneStromstedt
0

Min gamle hund blöder ur snoppen

Ingen veterinär går att nå någonstans och t.o.m djursjukhuset har en tele tid!I morgon 8-9 går det att boka en tid.Men ska det verkligen vara så här,undrar jag.Ska man inte kunna komma i kontakt med veterinären om hunden blir sjuk på kvällen?

Jag såg i morse bloddroppar på golvet,men trodde att katten löpte igen.Nu ikväll såg jag att det droppade stora mörkröda droppar ur gamle Lords snopp.Han ser bekymrad ut och det är svårt att säga om han har ont…Är det nån som vet vad som felas min vovve?

Vad tusan ska jag göra och kan han vänta till i morgon med det där?

Karmatarerskanise
0

Låter allvarligt, tycker inte du ska vänta!

SusanneStromstedt
0

Men hur få tag i en vet. ?Jag har gått igenom hela förbaskade telefonkatalogen

Karmatarerskanise
1

Menar du att du inte kan ringa djursjukhuset? Något ställe måste väl ha jouröppet? Var bor du?

SusanneStromstedt
0

I Göteborg är det jouröppet men det är nästa 20 mil dit.Det går inte att ringa dit förrän i morgon.Jag bor i Tanumhedes kommun.Vi har flera vet.kliniker här,meningen som är öppen

SusanneStromstedt
0

Jag är glad om nån vet. kan ge ett bra råd ,så vi vet att han Lord kan vänta tills oi morgon.Eller veterinären tar sig hit!

Karmatarerskanise
0

Då tycker jag du ringer göteborg och rådfrågar direkt. De vet om det är akut eller inte. Är det akut får du nog allt köra de där två milen. Lycka till och berätta gärna hur det går!

SaraC
0

Ring en vet. klinik som har öppet och rådfråga! Det går även att ringa Agrias veterinärer, de har öppet till 24 och ett samtal kostar 20 kr. (om jag minns rätt)

Känns fel att råda dig hurvida du ska vänta eller ej, det tycker jag en veterinär ska avgöra.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

SusanneStromstedt
0

Det är 20 mil dit… och jag har provat att ringa dit.Dom svarar bara på teletiden mellan 8-9 på morgonen.Det är nu som bekymrar mig.Jag vill ha ett råd från en vet. så jag vet vad som väntas och vad vi kan göra så länge.Den vet.vi använder i vanliga fall har gått i pension.Han var så bra och det gick nå honom alla tider på dygnet

nobsan
0

#0 du kan ringa till strömsholm eller till något annat djursjukhus som har jour öppet och fråga om råd.

En hund på jobbet gick och droppade och det var pga att han blev stressad av löptikar. Han markerade jämt och ständigt och snoppen blev irriterad.( Eller skapet. Vad sjutton heter det på hund?) Han fick pencilin och det blev bra. Men det behöver inte vara det jag skriver.

Skriv gärna och tala om hur det går. Lycka till.

SusanneStromstedt
0

Agrias??Har dom så man kan ringa dit??Här finns ingen öppen vet.klinik förrän i morgon..Var hittar jag Agrias vet. ?

AnneN
0

Låter som det kan vara antingen urinvägsinfektion eller urinsten

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

SaraC
1

Agrias telefonveterinärer

Behöver du rådfråga en veterinär under helgen?
Agrias Telefonveterinärer har öppet alla dagar. Många gånger kan ett kvalificerat råd per telefon hjälpa dig att avgöra om ditt djur behöver akut vård och hur sjukdomen kan behandlas.

Agrias Telefonveterinär hjälper dig under den tid på dygnet då det kan vara svårt att nå din ordinarie veterinär.

Du kan också få information om närmaste veterinär med akut- och jourmottagning.

Samtalet kostar 25 kr oavsett längd.

Öppettider för Telefonveterinärens linje är:
Vardagar 16.00-24.00
Helger 07.00-24.00.

Alla djurägare är välkomna att ringa djurens sjukvårdsupplysning - oavsett var du har din försäkring!

Numret är: 0900-100 51 61.

SusanneStromstedt
0

Åh,tack snälla!!!Nu väntar jag på att vet.ska ringa upp!!Hoppas att det inte är allvarligt!

gejsa
0

Usch, låter inte så bra. Hoppas det går bra med din vovve. Berätta gärna här vad dom sa.

SusanneStromstedt
0

Jadå

Xiox
0

På en gång måste du berätta ….

Misimurf
0

#12 vilket bra tips om agrias telefonveterinär, det har jag aldrig hört talas om. Ska spara numret, man vet ju aldrig när man behöver råd av en vet.

#15 hoppas att det går bra och att det inte är något allvarligt. Vi sitter här och håller tummarna och tassarna för er

SusanneStromstedt
0

Hej alihopa!

Det verkar som om det är prostatan som krånglar på Lord.Inte ovanligt bland gamla hundar och det gick alldeles utmärkt att vänta med vet.besök till i morgon.Tack för hjälpen allihop!!

Xiox
0

åå, va skönt *andas ut*

Misimurf
0

Va bra att ni slapp åka iväg, hoppas att allt går bra hos vet. imorgon

SusanneStromstedt
0

Nu ska jag gosa med min gamla "byracka" Kyss

Karmatarerskanise
0

Bra att du kan vänta. Lycka till sen!

SaraC
0

Vad skönt! Krama vovven nu :)

V-lang
0

Men va skönt, ge honom en kram från mig med =)

KerstinP
0

Skönt för er att ni inte behöver stressa iväg i dag. Ge den gamle en stooor kram från mig.

gejsa
0

Vad gör man åt det då? Är det medicin isf?

AnneN
0

Prostatan då brukar det vara antibiotika och en kemisk kastrering

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

SusanneStromstedt
0

Lord fick antibiotika och hormonspruta.Om 5 månader ska han tillbaka igen och om det inte har hjälpt är vi nog tyvärr tvungna att låta honom somna in….

Karmatarerskanise
0

#28 Håller tummarna!!!!

kerstin_70
0

håller tummarna

gejsa
0

Oj då, vi får hålla tummarna hårt.

[Vargnatt-]
0

håller tummarna!!

SusanneStromstedt
0

Tack tjejer!!

Penegarc
0

usch hemskt. stackarn… hoppas han blir bra snart

gittanb
0

Hur gick det?

Jag har en gammal hund som blöder ur snoppen som dom tagit alla möjliga prover på men vet inte vad det är. Eftersom dom inte vet vad det är kan dom inte skriva ut antibiotika. Han är 14 år gammal. Han fick antibiotika för ett halvår sedan och blev då bra. De vägrar skriva ut antibiotika om de inte vet vad det är. Jag vill bara att han skall få en bra sista tid så jag vill ha antibiotika till honom.

Herveaux
0

#35 Trådskaparen har inte varit inne på iFokus på 4år, så du får nog tyvärr inget svar.

// Harley

Frida B
2

#35 du kommer inte få antibiotika utskrivet till honom om dom inte hittar bakterier. Läs gärna på om problemet med antibiotikaresistens. Antibiotika är inte en mirakelkur, det är inte smärtstillande, inte lagande på ngt vis. Det dödar endast bakterier. Så har de inte hittat att bskterier är orsaken finns ingen anledning att sätta in det, tyvärr.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

gittanb
0

Vad spelar det för roll om han blir antibiotikaresistent. Han kanske har max 3 månader kvar att leva. Han är 14 år och är en pointer. Det är fantastiskt att han levt så länge och är så pigg utom blodet i penis. Antibiotika hjälpte förra gången för 3 månader sedan. Du låter nästan som min mamma när hon var svårt cancersjuk och inte kunde få morfin för hon kunde bli beroende.

peafie
5

#38 Det är inte hunden som blir resistent, utan bakterierna.

Bloggen     ○    Instagram

hemul
1

Ja, precis. Och man kan bli lite dålig av antibiotika också, magen kan paja o.s.v. så det är inte att göra din hund en tjänst heller eftersom det inte kommer att hjälpa om han inte har en bakteriell infektion, men biverkningarna får han ändå.

Frida B
1

#38 jo det som spelar roll är att när han då kanske får ett sår, eller bara blöder lite i tandköttet och tuggar på en pinne som sen en annan hund tuggar på kan den hunden få det. Och det är inte bara lite resistens, det kan bli en av världens stora kriser då vi människor också kan bli resistenta. Läs på lite om resistens så förstår du.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

hemul
0

Det är det redan. Är så förbannad på det senaste, när det kom ut att danska grisbönder fått dispens att peppra besättningarna med antibiotika. Nu tar sig de resistenta bakterierna över sundet. Och ja, de angriper människor också.

Ännu värre är att ingenting görs. Det finns lovande forskning på helt nya typer av antibiotika, men finansiering saknas. Det är helt enkelt inte ekonomiskt intressant för läkemedelsindustrin. Man diskuterar någon slags statligt ingripande, t.ex. att läkemedelsbolagen skulle kunna bli ersatta på något annat sätt än genom försälning av medicinen, men ingenting händer.

Det här är nog ett större hot mot vår existens än klimatet och det kan hända i vår livstid, t.o.m min. Men det talas mycket mindre om det. Vilket är för jävligt eftersom det skulle vara mycket lättare att bryta den trista utvecklingen.

http://www.google.com/search?q=peak%20antibiotics

Lona
0

#42, Instämmer, och vi lär snart hamna i sitsen att viss antibiotika bara får användas på människor. Tänk om folk kunde sluta "kladda" med ab på eget bevåg och bara hålla sig till förskrivares ordinationer! Just det där "jag ger lite antibiotika/duttar på Socatyl på såren några dagar är ren katastrof ur resistenssynpunkt - för att inte tala om de (en del uppfödare, tex) som ger "i förebyggande syfte" :-( Dock är det tydligen så att man i vissa fall kunnat använda de allra tidigaste ab-preparaten, bakterierna kanske aldrig hann bli resistenta mot dem innan det kom mer förfinade alternativ. Dessutom kan jag tänka mig att de är ganska breda och sopar med sig det mesta - biverkningarna är nog därefter också, misstänker jag. Ovanstående är alltså inte direkt riktat mot TS och andra "snoppinlägg" utan mer allmäna funderingar :-)

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

hemul
0

Köp ALDRIG danskt fläskkött, inte ens till hunden. Det är enda sättet man kan protestera på, med plånboken. Obs att mycket chark är gjort på danskt kött, t.ex. ICAs bacon, många leverpastejer och korvar likaså.

Att sedan på det danska och det polska snuskköttet säker förekommer ymnigt på institutioner och restauranger, det är ju svårare att göra nåt åt.

Ursäkta för lite offtopic, men jag är så upprörd över detta.

Karmatarerskanise
0

#44 Såvitt jag kan se så är icas bacon svenskt kött. Däremot producerat i andra länder.

hemul
0

Då har de ändrat och det är ju bra. Jag slutade köpa det av den orsaken.

Karmatarerskanise
2

Det förändrades 2014 förstår jag det som.