Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1166 ggr
Minmilou
0

Kastrerad hane

Tjo! Min hane kastrerades igår och jag fick inge direkt vettigt svar när jag frågade veterinären, men när kan man börja gå längre koppelpromenader? Just nu går vi bara snabba kiss o bajsrundor men både han o jag börjar bli rastlösa :p han måste få i koppel i 2 veckor tills syngnen är borttagna. Så bär började ni gå längre med era vovvar efter dom kastrerats?

Fridaaaa
0

Kör mental aktivering :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Minmilou
2

#1 Det gör vi men vill gärna kunna gå lite längre snart med :)

-Aida-
0

Jag fick instruktionerna att gå ute på gården första veckan och successivt öka promenaderna under andra veckan.

Lon@
2

Är han opererad i buken (om han var krypt) eller "bara" pungen?
Har för mig att Charlie skulle koppelrastas tills stygnen var tagna efter 10-12 dagar, de första dagarna gick vi bara korta rastningsrundor.
Om hunden är väldigt pigg och sprallig så är det bättre med något längre, lugna rundor än att den studsar fram på kortrastningar.
Det är ju rejäl skillnad på kastrering av tik respektive hane, om hanen inte var krypt med krånglig placering av testikeln/testiklarna då förstås.

Om du inte tar stygnen själv så kan du fråga vid stygntagningen om det är fritt fram med aktivitet efteråt.👍

Det är vanligt att pungen svullnar de första dagarna om den inte är borttagen, ta då gärna korta promenader och lägg honom sedan på rygg och gosa så att pungen kommer i lite högläge så får svullnaden lättare att gå ner. (Alltså inte någon slags tvångs-alfarullning utan SNÄLLT ryggläge!)

Lycka till, de flesta återhämtar sig snabbt. Charlie verkade inte ens ha ont efteråt, trots att han fick göra ett något större ingrepp (ena testikeln i ljumsken)🙂

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

KaydeN
1

Jag började gå vanliga promenader efter 14 dagar, och undvek då att gå bland grenar på marken, högt gräs osv. Under dessa 14 dagar körde vi mental aktivering samt små korta rundor!

alltidnordin
0

Min kastrerades i december och vi gick korta promenader de första 4-5 dagarna pga svullnaden. Han ville helst inte gå alls. Men efter några dagar gick svullnaden ner och de läkte fint, då gick vi våra vanliga promenader (koppel såklart+lugnt). Efter ca 2 veckor fick han leva precis som vanligt med bus och lösgående!

/ Sofia

TeamBlackShelties på InstagramSkrattar

Frida B
0

Vänta med promenader tills stygntagningen, där ser man ju om det läkt. Annars fråga dom :)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)