Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1155 ggr
JoannaLi
2017-02-16 00:07
0

Berikningstips?

Jag har fastnat lite grann i aktivering istället för berikning, och nu börjar Arrak protestera. 

Och jag har hamnat lite i idétorka! Visst har vi det gamla goa, men jag behöver lite nytt och fräscht, någonting att hänga i granen liksom! 

Vad är era absoluta favoritberikningstips? Små som stora?

Majken!
2017-02-16 08:20
3

Beror ju helt på individen. Min förra fick gräva då det var det bästa hon visste, medan den jag har nu brukar få många olika saker att äta på en tallrik, hon kan sortera och smaka och rangordna i evigheter.

Hornslandet
2017-02-16 10:05
0

Vad definierar berikning?

JoannaLi
2017-02-16 10:38
0

#2 I mina ögon: att ge hunden utlopp för naturliga beteenden, som t.ex. patrullera, vakta, spåra, söka, jaga, slita, riva, gräva, leka, springa :) 

Saker som den vilda vargen/hunden gör, som vår tamhund inte alltid får tillgång till i vardagen.

peafie
2017-02-16 10:44
0

Arrak vill apportera fåglar och spåra bambi, tror jag! 😃

Bloggen     ○    Instagram

JoannaLi
2017-02-16 10:46
0

#5 Haha! Måste erkänna en sak…. Arrak hatar att apportera 🤐🤔 

Och spåra bambi… Nja…. Söka bambi dock! Sätter man honom på ett spår så kan han möjligtvis titta på spåret, och sen så söker han iväg. Men han ska absolut få söka/spåra lite gotta i skog :D

peafie
2017-02-16 10:53
2

#6 Din labrador är trasig. 😂Har du testat honom på riktigt vilt?

JoannaLi
2017-02-16 11:07
0

#7 Jadå, tro mig, det vet vi! :'D 

Nej, det har vi inte gjort! Han har ätit wholeprey tidigare, så vet inte om han skulle koppla att man kan bära vilt, utan det känns som att han skulle lägga sig och äta direkt?

peafie
2017-02-16 12:10
0

#8 Jaa, kanske! Jag tänker att just apportering är (normalt sett) där en retriever verkligen får utlopp för sina instinktiva förmågor och många hundar brukar steppa upp en nivå när det rör sig om riktigt vilt. Men han kanske är undantaget som bekräftar regeln. 😃 Säg till om du har vägarna förbi Linköping någon dag och vill testa. Jag har ett stoort överskott av vilt i frysen så skulle någon bli massakrerad så är inte det hela världen. Glad

JoannaLi
2017-02-16 12:17
2

#9 Haha, ja, han känns väldigt ofta som så när det kommer till labbeegenskaper :'D 

Men du, det är inte helt otroligt att vi har någon gång :D Jag hojtar till isf :)

hemul
2017-02-16 12:21
0

#3 Har också svårt att förstå skillnaden på berikning och aktivering. Om man undantar att gräva, så är ju nästan allt som räknas upp där aktivering också.

Trodde först när jag hörde om det att var just sånt som gräva, som kanske inte kan ges utlopp för på något annat sätt. Men ju mer jag läste, desto krångligare blev det. 🤪

fridarebecka
2017-02-16 13:04
0

För min vallhund:
1. Lösa promenader med opålitlig matte, upplever det som bra för både honom och vår relation att han får ta lite ansvar ute och hålla koll.
2. Kong-glass! Något att fokusera på.
3. Äta råa köttben. Återigen, upplever att han mår bra av att få jobba för/fokusera på sin mat.

För min blandras:
1. Spåra! (Eller annat nosarbete).
2. Kong-glass där också. Han har ett stort slickbehov(?🤔😂) och jag upplever att kong-glassar minskar stress-slickandet på husse/matte.
3. Springa fort!

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Vattnadal
2017-02-16 14:26
3

Det finns en artikel om berikning med lite tips, som jag skrev för ett gäng år sedan nu, inne på spetsarochurhundar.

Berikning är ju att få utlopp för sina naturliga behov, sånt som en individ måste göra för att må bra.  Vissa saker kan ju räknas som både berikning och aktivering. Aktivering är ju bra, men berikning är viktigt och bäst.

Vi har berikning i hundgårdar och rasthägn, som hundarna pysslar med själva utan oss. Gräva, hoppa, balansera, markera revir, gömma ben, tugga ben, umgås med varandra, leka, prata, lösa konflikter.  Sen blir det berikning i matskålarna mellan varven, eller födosök. Äter de torrfoder sprider vi gärna ut det i gårdarna, så att de får sniffa upp varenda kula. Dock inte på vintern, då är det viktigt att de får i sig mer vatten, och alla äter ur individuell skål.

Dragträningen tex, ger massor av berikning. Dels är det så klart uppenbart rörelseberikning, även samarbetsberikning, då hundar och förare gör det tillsammans, men det är även jaktberikning, då draget bygger på jakt.

Sedan pysslar vi med blodspår som berikning. Detta skiljer sig en del från viltspår, då man ska försöka få så lite lukt av människa i spåret, aldrig återanvänder klöv. Jag lägger mest älg, en del hjort, rådjur, vildsvin, mård eller mink åt huskyna/grönländarna. Goldentiken får detsamma, men även spåra räv och grävling som kan slå över i jakt på hund av hundar med för mycket jakt (typ polarhundar och amstaff) samt en del fågel. Jag individanpassar spåren efter hund, så att det kan bli en fågel som flugit iväg sista biten till golden, läskigare byten och snårigt till den som behöver skrämmas lite, kanin åt den som spårar för fort eller tycker älg är för farligt osv.

Promenader, gärna med hela gänget (vilket inte händer när man har 14 hundar) och hela failjen är mycket uppskattat. Promenader vara samarbete, revirberikning (då de får hålla koll, markera och patrullera), röresle om man passar på att hunden får röra sig i alla gångarter, klättra, hoppa och balansera, kanske rent av gräva lite. socialt samspel med andra hundar (extra viktigt om man bara har en, att ta promenader med andra ibland).

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Frida B
2017-02-16 19:08
0

Dobby har ett fruktansvärt tuggbehov. Alltså vi har ett flertal ben och buffelhorn hemma överallt och han kan gnaga i timmar. Får han inte utlopp för tuggandet tuggar han på möbler haha. Men det är nog en av det bästa sysslorna han vet.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)