Bravecto granskas
Fästingmedlet Bravecto kan i vissa fall ge allvarliga biverkningar, enligt en artikel i Land Lantbruk.
http://www.atl.nu/lantbruk/fastingmedel-granskas-efter-larm/
Tack för artikeln, använde själv Bravecto förra sommaren och planerade att göra så igen. Men detta fick mig att tänka om…
"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama
Jo.. men vilket fästingmedel är lika effektivt och har inte i sig andra skadliga biverkningar? Att vara utan fästingmedel ger ju också en väldigt obehaglig risk för farliga fästingburna smittor.
Tycker även TS beskriver artikeln felaktigt. Det framgår inte att "det kan ge allvarliga biverkningar" som om det vore en sanning. Tre dödsfall i Sverige nämns, två kunde visas bero på andra orsaker, ett kunde man inte säkerställa. Av de dödsfall som uppmärksammats är även en viss andel (står inte hur stor?) valpar som dött. Så jag skulle kanske fundera en extra gång om jag ville ge det till en dräktig tik.
Men som sagt, gäller att komma ihåg hur hemskt tex borrelia är också. Tror personligen bravecto är mycket säkrare om man befinner sig i ett fästingrikt område än att chansa med att hunden inte ska få en smitta.
Har också använt Bravecto förra och förrförra sommaren utan problem på båda våra hundar, den ena reagera starkt på Scalibor efter ca 7 sommrars användande. Har märkt att fästingarna inte gärna sätter sig på hunden när den fått Bravecto vilket ju ger extra skydd då (har faktiskt på den långhåriga hunden sett fästingar som krupit ut ur pälsen utan att ha satt sig och ätit). Vet för två somrar sen när jag efter en timmes promenad plockade fler än 30 fästingar (slutade räkna när jag kom till 30) på ena hunden och efter han fått Bravecto inte plocka en enda på resten av sommaren. Då kändes det värt eventuella risker med Bravecton i hans fall.
Är ju bra de ska göra nya undersökningar (tycker inte man kan få för mycket av sånt på läkemedel). Sen så får man ju så klart väga fördelar mot nackdelar som med all medicin (äter ju själv en medicin vars ena biverkning är plötslig död).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Det jag tycker är mest obehagligt med Bravecto är att det inte går att få ur kroppen hur som helst om hunden skulle reagera på det. Charlie hade det förra året, enda (eventuella) biverkningen var att han blev dålig i magen dagen därpå. Är trots det lite tveksam, tror att jag gör som i höstas, låter hundarna dela på ett Scalibor - de har det varannan dag. Det förekommer ju alltid massa spekulationer på nätet, i synnerhet när det gäller fästingmedlen. "Min systers svågers grannes fasters hund fick Bravecto förra veckan och igår blev den överkörd av en bil = Bravecto är livsfarligt", ungefär ;-P . Det vore önskvärt om alla som verkligen upplevt biverkningar på SIN hund kunde RAPPORTERA DEM TILL LÄKEMEDELSVERKET och inte bara sprida runt det på sociala medier… Däremot vet jag faktiskt flera uppfödare som inte brukar "larma" i onödan och som haft tikar som oförklarligt gått tomma efter att de fått Bravecto tidigare på säsongen. Bra att det utreds!
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#4 Bra sagt.. Men samtidigt går ju tikar tomma även på vintern, utan bravecto. Anledning? Vem sjutton vet.. Folk måste i allmänhet lära sig förstå orsak-verkansamband.. Bara för att A hände före B betyder det inte att A ledde till B. Men folk vill ofta veta "varför" nått händer, och ibland är det bekvämt om det finns ett läkemedel som orsakat allt besvär.
Det betyder förstås inte att det inte KAN finnas biverkningar eller faror med bravecto. Det kan det säkert. Vanliga biverkningar som jag märkt själv eller hört från andra är lös mage några dagar. Det tas även upp i artikeln, den absoluta majoriteten av alla fall där man märkt biverkningar är just det. Bra om man undersöker om det kan finnas andra faror.
Men även OM det finns en mycket liten risk för allvarliga biverkningar..vad är alternativet som är lika effektivt mot fästingsmittor? Läser man på internet står det exakt samma saker eller värre om fästinghalsband som sprider ut gift på hundens kropp. Hunden kan ändå då mycket väl få i sig det när den slickar på pälsen eller whatever. Samt att det sprids ev. till människor som är i kontakt med hunden, andra djur, naturen osv. Är det bättre? Vettesjutton.
Håller absolut med, rapportera biverkningar isf på RIKTIGT istället för nån jäkla facebookgrupp. Så man kan undersöka, obducera mm.
Jag håller oavsett fast på att NÅTT fästingmedel behöver väldigt många av oss..fästingsmittor är ett helvete.
#0 och #1: i artikeln står det i princip att Bravecto har extremt låg biverkningsfrekvens och att det endast fanns ett fall (den med mag- och tarminfektion) där ett samband inte kunde uteslutas (men inte heller styrkas).
Håller med #2 om att beskrivningen i #0 är direkt felaktig (eller alternativa fakta? 😃) och även om det såklart är sunt att vara lite skeptisk är det viktigt att hålla sig till fakta snarare än spekulation och anekdotisk bevisföring. Och just därför är det ju toppen att de gör en granskning nu, så det undersöks en gång för alla. 🙂
#4 och #5 : min favoritkorrelation : orsakar det minskade antalet pirater global uppvärmning?
Edit: Förtydligade :) skrev lite otydligt.
#6 Uppenbarligen så innebär färre pirater = högre global temperatur :) Var är aftonbladets larm om detta??
#7 Precis! 😃På våra statistikkurser brukar vi dra exemplet om att hur glassförsäljningen går har en väldigt stark korrelation med antalet drunkningsolyckor. Glass orsakar drunkning! Och antalet personer som dör genom att ha strypts till döds av sina egna lakan korrelerar väldigt starkt (0.97) med de totala intäkterna av skidanläggningar i USA. Coincidence? I think not!
Kanske är på gränsen till off topic nu men ontopic är i alla fall: korrelation != kausalitet.
#6 Flying spaghetti monster ^^ Pratar de inte om att människornas ökade längd har något med att antalet människor ökar också? Har för mig det nämndes något om det när jag läste The Gospel of the Flying Spaghetti Monster för många år sen. (Sorry för helt OT)_.
_
#9 Yeay, någon tog referensen. 😃 Minns inte, men det låter rimligt.
… och så någonting för att hålla oss on topic…. hrmm… jag kommer ge Bravecto i år igen, liksom de två senaste somrarna. Jag tycker det är fantastiskt och önskar att det fanns till människor också, hade tuggat i mig en tablett utan att tveka.
#6 Men hallå eller… det beror ju på att alla pirater numera kör bil!
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Jag kommer sannolikt också ge Bravecto. Bor man inte där det inte finns fästingar måste man IMO ge NÅTT, som dessutom är effektivt. Jag är inte övertygad om att gift utanpå kroppen är bättre, hundar "tvättar" sig ju en del, dessutom sprids det då i hemmet/till människor/djur/whatever. Och vad kan det göra med päls och/eller hud? Jag bara menar att risker finns ju där å..
Och jag tror faktiskt inte bärnstenshalsband har lika stor effekt.
#12 På min mosters hund funkar iaf inte bärnstenshalsband för han brukar alltid ha fästingar på sommaren (hon har inte vågat ge något fästingmedel till honom och försöker köra med annat som bärnsten och örter men får som sagt en hel del fästingar medan våra två hundar är fästingfria efter att ha fått tex Bravecto och då tillåts våra springa mer i gräs och skog och "fästingvänliga" områden än mosters hund).
#13 Ja, det jag menade.. har svårt att tro att bärnstenshalsband har just någon effekt öht. Isf vill jag se nån slags undersökning på varför..?
Har inte läst just denna artikeln men en annan och säger samma som jag sa i den gruppen: vad jag vet finns inga dödsfall konstaterat vara berodda på bravecto. Men det vet jag finns på halsband osv. Jag vet hundar som fått ihållande kramper mm av spot on. Och bravecto är det enda fästingmedlet som dom gjort alla vetenskapliga tester som skall göras, källa många veterinärer som inte tjänar ngt på att rekommendera bravecto. Den enda dokumenterade biverkningen är diarre och kräkningar, det kan jag stå ut med. Jämför man med biverkningarna på de andra fästingmedlen så ja… Nej bravecto funkade super för Dobby. Men hade väl inte gett bravecto till dräktiga tikar men där handlar det om sunt förnuft, finns många läkemedel man inte ger till dräktiga tikar. Samma med valpar under typ 6 månader i alla fall.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#15 Precis! Och det finns mycket en gravid kvinna inte borde ha i sig, men som samtidigt inte är nån fara när de inte är gravida. Inga konstigheter som jag ser det.
Hallå! Bravecto har funnits ett par år bara. Alltså vet man inte någonting om eventuella långsiktiga biverkningar, man kan bara gissa. Betvivlar starkt att läkemedelsföretaget gjorde annat än korta studier innan det släpptes. Det handlar om djur. Då har man råd med lite misstag. Billigare än studier.
Ämnet det innehåller räknas som ett systemiskt bekämpningsmedel och det har effekt även på däggdjur, bara i lägre grad än på insekter.
Bravecto kanske är guds gåva till hundligheten, vad vet jag? Men jag vet att det är för tidigt att säga varken bu eller bä.
Nja, eftersom det bevisligen har en bra effekt på just ändamålet (döda fästingar) så kan man absolut säga "bä" iaf delvis :) Annars har du nog rätt, jag vet inte hur mycket tester som gjordes. Men att säga "man har råd med lite misstag" är nog inte riktigt rättvist, tror inte dessa företag vill bli kända för "dödsläkemedel". Förstår inte hur det är "billigare än studier", det är stora pengar i att sälja dessa mediciner, vilket man inte gör om de bevisligen har farliga biverkningar i stor utsträckning.
Jag bara poängterar igen att man ska inte glömma meningen "vad är alternativet?". Chansa med borrelia? Ge annat "gift" som sitter utanpå hunden? Testa hokus-pokus utan framgång?
Skojar du? De prånglar ju ut läkemedel som har mycket allvarliga biverkningar på människor. När bubblan ibland spricker och läkemedlet dras in verkar det inte bekomma dem nämnvärt.
Vad jag ville ha sagt var att även om det är bra att hundar får lindriga biverkningar eller inga alls så säger det tyvärr ingeting om långsiktiga effekter och det är ändå ett preparat som hunden antagligen kommer att äta hela sitt liv, inte ett akutpiller man tar vid ett enstaka tillfälle. Jag tvivlar starkt på att man bryr sig om att genomföra lånsiktiga tester för djurmedicin.
Klart det är en avvägning om man vill använda det eller inte. Men man ska nog inte uttala sig om hur säkert det är när man bara vet att det inte ger (allvarliga) akuta biverkningar.
#19 Exempel/bevis på att "de" "prånglar ut läkemedel med mycket allvarliga biverkningar på människor" ? Läkemedel HAR biverkningar, väldigt ofta. Vi tar dem ändå av en anledning.
Nej, man kan inte veta alla biverkningar, tex långsiktiga. Återigen, vi vet dock vad alternativet är (risk för fästingsmittor, eller andra "läkemedel").
Sen är det ju inte ett piller hunden tar regelbundet hela sitt liv, utan säsongsvis.
Väntar fortfarande på det perfekta fästingmedlet åt mina hundar, har haft hund i 16 år och aldrig använt något fästingmedel. Bravecto är nog det sista jag vill använda. På nåt vis säger det sig självt, att hunden aktivt har någonting i kroppen i flera veckor som tar död på fästingar, klart det är ett gift som även hunden utsätts för.
Har haft min hund i tre somrar.
De två somrarna som jag gett bravecto har han uppvisat en del symtom. Tänkte först att det bara är värmen, men kom på att så är nog inte fallet då problemen kvarstår även när han är helrakad, nyss badat, svalt ute osv.
I övrigt har inga fel hittats.
Symtomen har börjat när dosen getts och avtar när dosens verkningstid börjar ta slut.
De symtom jag upptäckt båda somrarna med bravecto är:
Druckit ovanligt mycket
Trött/seg
Ovillig att träna
Blir lätt flåsig
Äter mycket ”kort” gräs som han aldrig brukar
Tappat matlusten men äter fortfarande det godaste
Svullen lymfa på halsen
Dålig i magen till och från
Varit pigg i början på promenader men blir trött fort
Som sagt, inga fel har hittats på honom och han blir normal igen på sensommaren.
Detta har ju inte säkert med bravecto att göra såklart - men konstigt sammanträffande. I år testar jag utan bravecto och ser om symtomen uppkommer ändå, om dem inte kommer detta år utan bravecto så.,.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Jag kommer fortsätta med NexGard detta året. Likvärdigt med Bravecto men stannar inte i kroppen lika länge.
Bravecto håller i 3 månader.
NexGard håller i 1 månad så man ger en ny tablett var månad. Tycker det känns bättre då dom får en lägre dos i sig och har varit effektivt på mina och mina vänners hundar.
#23 Låter mycket bättre.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Jag brukar tänka att om det var så ofarligt, varför finns det inget lika effektivt fästingmedel till oss människor?
Nu bor jag där det räcker med ört/bärnstenshalsband, b-vitamin och spraya med renons ed. Jag har inte behövt ta ställning på riktigt än. Spot-on eller halsband utsätts jag oxå för när de sover i sängen. Piller kan de reagera på, och effekten sitter i ett bra tag, kan inte tas bort.
Har dessutom hört om hundar där effekten av bravecto suttit i mycket länge, över vintern och en bit in på våren.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter