Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1233 ggr
Tjej1982
0

Blandade känslor

Hej allihop! För några veckor sedan sprang på en tjej som jag har jobbat med för några år sedan och började prata hundar. Jag berättade att vi ville skaffa hund till sommaren och att vi hade fastnat för en mellanstor ras. Hon berättade att hon sökte en halv fodervärd till en liten hane, som beräknas födas i vår och frågade mig om jag var intresserad. Jag var först lite osäker då jag egentligen inte är så glad för småhundar… Jag läste på om rasen och tyckte den verkade passa in i vår familj :-) Vi träffade tjejen och hennes 7 hundar och jag föll direkt för dem! Charmiga, pigga, kvicka, lekfulla och dem visade alla de konster dem kan ;-). Tjejen berättade att hon misstänkte att tiken hon parat var dräktig. Dem var på ul efteråt och det visar sig att hon väntar 2 valpar. Från början var dem 3 st men den ena dog :-(. Sist fick hon 2 hanar, så det hade varit så typiskt om där inte är en ända denna gång… Jag vill så gärna skaffa hund denna sommaren och det känns som om det hade varit perfekt tillfälle att hämta hem en liten kille, lagom till semestern. Valparna beräknas födas om några veckor, så här går jag och vet inte hur jag ska känna. Försöker att inte tänka så mycket på det eftersom jag inte kan påverka könen på något sätt. Men samtidigt så kommer jag på mig själv ibland med att planera sådant som jag vill göra med hunden ;-). Mina barn tyckte väldigt mycket om hundarna och hoppas såklart att det ska födas en liten kille till oss. Vi har inte berättat något för dem, så de vet inte att vi ska köpa en om det blir en hane. De vet bara att tiken är dräktig och att vi fick se om vi skaffade en eller inte. Jag sa att jag skulle prata med deras pappa om det… Vill att dessa veckor ska flyga förbi, så att vi får veta om där är en hane eller ej!!! Ack denna väntan :-P. Så, nu har jag fått skriva av mig lite ;-)

Lojs
0

Jag vill bara önska lycka till, hoppas det blir en liten kille till er! Jag är avundsjuk, så himla många som skaffar valp nu och jag har inte möjlighet.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Fisherling
4

Du vet väl att halvfodervärd innebär att uppfödaren har rätt att ta tillbaka hunden för parning? Det är ett väldigt närgånget samarbete och du kommer ha noll att säga till om, även om du skulle tycka att hunden är direkt olämplig att avla på, eller tiken hon väljer till hanen är en katastrof, så måste du ändå skicka iväg hunden på parning. 

Är det en SKK-ansluten uppfödare med friska, stabila hundar? Har de gått BPH/MH? Eftersom det är en liten hundras, hur står det till med tandbortfall, patellaluxation eller liknande åkommor som är vanliga hos små hundar?

Det är viktigt att göra sin läxa. Skulle bara vara så extremt tråkigt om ni skyndar er att skaffa hund och så visar det sig att hunden är rädd för allt och inget, eller har allergi, eller inte kan äta ordentligt pga för få tänder.. Att äga hund ska vara härligt och roligt! 

Hoppas det går bra för er!

Tjej1982
1

Åh, tack! :-) Jag försöker tänka såhär: Är det meningen att vi ska skaffa hund denna sommar, så föds det en liten kille. Det har varit många turer fram och tillbaka, ifall vi skulle skaffa, vilken ras, våra bilar gick sönder, etc. Önskar dig lycka till och hoppas att det löser sig för dig, så du snart kan skaffa en hund :-)

Tjej1982
0

Tack Fisherling! Ditt svar såg jag inte förrän nu. Ja, jag vet vad det innebär med halvfoder värd och hon är SKK-ansluten. Dem är Patellakollade och ögonlysta. Kommer läsa på ännu mer om jag vet att det blir aktuellt :-).

Lon@
0

#2, Bra synpunkter, just tandbortfall är väl i och för sig inte så farligt (om man inte vill ställa ut, avla eller möjligen köra skydd men det var ju ingen bruksras🙂) - även om det givetvis skall undvikas att avlas på så är det inte hela världen för den enskilda individen, relativt sett.

TS; Kul att ni hittat en ras ni fastnat för! Tänk er bara för både en, två och tre gånger innan ni tar en hund på halvfoder. Det ska verkligen kännas RÄTT, givetvis med hunden men definitivt även med uppfödaren! Har ni minsta tvekan om uppfödaren eller hur det "klickar" mellan er så avstå.
Diskutera igenom olika tänkbara scenarion, nu är det ju inte ett lika stort åtagande med en hane på foder som en tik som man måste lämna ifrån sig under en längre period - och som det dessutom alltid är en viss risk att avla på.
Till exempel så kanske ni inte kan flytta hur som helst, eller rättare sagt så kan ni flytta men måste då själva ombesörja att uppfödaren får "tillgång" till er hund för meritering, hälsoundersökningar, parning mm.
Även om det regleras i kontraktet så prata med uppfödaren vad hon förväntar sig av er när det gäller meritering, eventuell pälsvård (om hunden skall ställas ut och har trim/klippäls) och så vidare.
Hon kan inte kräva mer än det som regleras av SKKs kontrakt men det är inte så kul att inte leva upp till uppfödarens förväntningar, har flera vänner som hamnat i den sitsen.
Jag har i och för sig en tendens att alltid måla f-n på väggen men det är rätt ofta som uppfödare och fodervärdar hamnar i clinch med varandra tyvärr.
Å andra sidan är det en fin möjlighet att kunna få lite extra inblick i hundavel, även om ni egentligen inte har rätt till att "få vara med" eller har något att säga till om när det gäller den biten så kan ni säkert få vara med på ett litet hörn i alla fall🙂.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Tjej1982
4

Jag frågade henne vad hon förväntar sig av oss och det är att hunden får villkorslös kärlek ;-). Jag sa klart och tydligt att JAG inte är intresserad av utställning. Då sa hon att hon kan göra det. Hon kommer låna hunden 3 ggr så hon kan para honom. När han fått 3 kullar med minst en levande valp, så är han vår. Vi bor nära varandra (10 minuters bilväg), så avståndet är inga problem. Det är jättebra att ni kommer med era synpunkter, då det säkert finns en del saker man inte tänkt på!

Lona
0

#6, Låter bra! :-)

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com