Hur hade ni gjort?
Om er hund började äta av någon annans mat (till exempel annan hund eller katt) och högg mot dig och morrade när ni skulle ta bort hen därifrån, hur hade ni hanterat situationen? Jag blev arg och sa åt honom att gå och lägga sig i sovrummet, gjorde jag fel?
Jag kan inte säga om du gjort fel men om jag var medveten om att min hund gör så vid mat så hade jag tränat på det med hjälp av att ta något som typ en förlängd arm för att öva när hunden får sin mat, så att den inte biter i dig i så fall. Så att du med den förlängda armen sträcker till matskålen och tar undan maten med hjälp av det och sen när hunden är lugn och snäll igen får den maten tillbaka och så får man träna så mycket. (Kom ihåg att det inte är säkert att det funkar men kan vara ett förslag). Det är ju ett ganska stort problem så det måste ju försvinna. Förlåt för lite otydligt svar.
#1 Han brukar inte göra så när han får sin egen mat, han vet att han inte får röra de andras skålar så det var antagligen därför.
Ja, så kan det vara men du får väl hoppas att det inte leder till något annat ;)
Enligt vad jag tycker och tror och hur jag behandlar mina hundar - så gjorde du fel. Men det betyder inte att du eller andra tycker det.
Jag skulle byta, ta fram en superrolig leksak, ett skitgott godis, godaste benet eller kanske koppel och sele och fråga om vi ska gå ut (vad just din hund tycker bäst om)?
Så som du gjorde skulle jag endast göra ifall det var någon fara för hunden och den MÅSTE BORT, tex gift eller en huggorm. För risken när man gör sådär är att förutom att relationen kan ta stryk så kan hundens resursförsvar bli värre iom att matte/husse tar det jag vill ha ifrån mig och lyssnar inte när jag varnar.
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
Det beror väl på dig och din hund.
Med min hund så gäller det att:
Allt som är ditt får du ha ifred, om det vaktas så tränar jag byte eftersom hon ska kunna vara trygg med att henne grejer är hennes.
Att äta av andras mat, t.ex. föräldrarnas katter, är strängt förbjudet, och då säger jag faktiskt till henne rejält. Det vet hon om, och därför lyssnar hon på ett "loss" om hon t.ex. skulle hitta något ute som hon inte får äta.
Men som Turast nämner så kan det få bakslag, huruvida det får det eller inte märker du, och då vet du att den taktiken inte funkade.
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
I mina ögon ser jag inget fel i vad du gjorde. Men allt är upp till var och en.
För mig är det oacceptabelt att hunden ska vakta maten och att ens ta andra djurs mat med. Skulle den få tag på något farligt ute och vaktar så kan det värsta hända.
Det man kan göra är att börja med en eller två varning. Säga hundens namn t.ex. Lyssnar den inte ja då får man säga till den på skarpen helt enkelt.
Hälsningar Emma & Kardemumma
Vila i frid Bianca, Wilda & Mulan

Jag tänker att det är två olika "moment". Det ena är att hunden vaktar och känner sig otrygg med att få behålla "sina" grejer. Här skulle jag inte säga till hunden, då jag helt enkelt tror att det kommer skapa mer otrygghet och mer vakt. Har hunden redan börjat vakta skulle jag istället försöka byta det den har mot något annat, träna byteshandel vid sidan av och ha som vana att aldrig ta ifrån hunden saker som den får. Tar hunden något som den inte får byter jag med någonting annat. Det andra är förbudsträning. Att kunna stoppa hunden innan den hamnar i ett sådant läge. Detta skulle jag börja träna med godis och leksak först och inte börja använda i skarpt läge innan det sitter under träning, tills dess är det enklast att hindra beteendet genom att ställa undan sådant som den kan få för sig att vakta, kanske kan katten ha sin mat stående lite högre upp?
Beror på vilken relation man har till sin hund. Har man en god och trygg relation hade jag varit väldigt tydlig med att beteendet inte är okej, men litar vi inte på varandra från start så behöver man nog vara lite mer analyserande och försiktig.
Det där skulle inte hända här, visst kan ena vara vaktig på sina saker när vi har besök av annan hund men allt plockas undan för slippa vaktande. Jag skulle bli mycket förvånad om någon av våra hundar skulle bete sig som din hund.
Har varit i samma sits som dig TS. Min hund va yngre och åt av annan hunds mat och blev tjurig på mig eftersom jag skulle avlägsna honom därifrån.
Jag tar inte i min hund när han är vaktig på något sätt, att ta i honom känns bara hotfullt tror jag ifrån hans perspektiv.
Jag säger åt honom att gå därifrån på ett säkert avstånd, typ hans bädd eller lägga sig i sängen, hallen etc.
Han gjorde sen nya försök, jag satte foten på matskålen och stog kvar där tills han gick ifrån, han blängde på mig en stund men sen va detta ur världen.