Valp+märgben
Brukar läsa vissa som säger att man inte ska ge valpar märgben pga för mkt fett+skaderisk för tänder. Jag har gett en gång, men har då tagit ur märgen först så det bara är nån smårest kvar, så att det blir för mkt fett för valpmage borde inte vara nått problem.
Men detta med tänderna.. gör det verkligen nått? Valpen kommer ju tappa tänderna iaf och få nya (samt gnager ju på mkt olika saker ändå, även om man försöker få honom till rätt saker förstås..)?:) Nu vill jag ju inte att han ska paja dem iaf men.. Även sett / hört många som ger utan några problem med att tänderna ska ha skadats av det, uppfödare mm..
Vad tycker ni?
Jag ger inte längre varken valpar eller vuxna märgben, efter att en hund tappade en halv tand när han gnagde på ett sånt. Även på en valp med mjölktänder så lär det ju kunna göra ont om en tand blir skadad. Finns ju så många andra bättre ben man kan ge dessutom :)
Efter att ha läst om andras dåliga erfarenheter av märgben (tänder som skadats) så ger jag inte längre märgben (vuxen hund), utan håller mig till grisöron, tjurmuskel, revben och andra tugg som inte är lika stenhårda som tex märgben.
// Harley
Jo klart det säkerligen kan göra ont. Min valp har dock fått gnaga ibland på ett märgben som är helt "slut" så att säga, han uppskattar att ha nått lite hårdare verkar det som.. Tycker han gnager ganska lugnt, dvs tar inte i för kung och fosterland så det "känns" rätt säkert ändå.
Jag tänkte väl på att tja..vuxna hundar som tappar/tar sönder en tand,där är det ju svårt att ersätta den. Valpar får iaf nya, om det skulle råka sig så illa ut som bara möjligt.. (självklart inget man vill ändå!).
Vilka ben kan jag ge annars? Jag upplever att tuggrullar, hud-tugg osv inte är särskilt bra. Dels så slafsar han ner sig rejält, och de rullas alltid upp vilket kan vara farligt då han glupskt kan sätta i sig stora delar om man hade riktig otur, eller få i sig en lång stor "tråd" av det så att säga.. Har även hört att de kan bli dåliga i magen av hud-tugg..
Kan ju testa köpa några grisöron!
Du kan ge tex revben
Om valpen gillar hårda ben, testa viltben, så som ren eller älg. Renrevben är något Tinja absolut älskar, och medan hon tuggar igenom nötrevben på ett par timmar så håller ett renrevben säkert trippelt så länge. De är rätt mycket hårdare, men inte så hopplöst hårda som märgben.
Skulle aldrig ge märgben, har hört på tok för många berättelser om hundar som brutit av tänder eller fastnat med underkäken i hålet.
Fast vill det sig illa kan tandanlagen till de permanenta tänderna skadas ifall valpen bryter eller rycker ur en mjölktand. Så det är inte riskfritt det heller.
Happ. Får väl försöka få tag i lite andra ben då :) Hans käke kan då inte fastna i hålet på ett märgben iaf, då skulle det nog behöva vara väldans stort.. !
Men alltså, ren- & älgrevben? Låter ju inte som det billigaste?:D (känner ingen jägare heller..)
#7 Du kan ge ben från nöt, lamm och gris också.
#8 Enbart revben eller andra med? Antar enbart råa, men är det bra direkt från frysen?
#7 Jag kunde köpa från Zookompaniet, var ingen större prisskillnad. De hade bara revben från ren. Sen slutade de med de benen, men ska nog fråga dem om de kan beställa in en låda som jag kan köpa.
Annars köper jag lammrevben, lammkotor, hästkotor, nötkotor, hästrevben och nötrevben.
Lammrevbenen tuggar Tinja i sig på en kvart, de är väldigt mjuka och lätta att gnaga sönder, hon äter upp allt. Lammkotorna tar lite längre tid, och hon äter upp allt. Häst- och nötkotorna tar lång tid, då ligger hon nöjt och gnagar länge och väl, finns mycket att pilla loss och hon kan hålla på i evigheter. Hon äter dock inte upp allt ben. Häst- och nötrevbenen är tråkigast enligt henne eftersom det är så lite kött. Hon tuggar i sig upp till hälften innan hon tröttnar, men lägger sig gärna och tuggar igen efter ett tag.
Renrevbenen tyckte hon var såååå goda, så de låg hon och smaskade på länge, men hon fick aldrig i sig mer än ca 5 cm av dem eftersom de är så pass hårda.
Jag brukar inte ge direkt från frysen, utan låter det ligga ute till värsta frosten gett med sig.
Inte för mycket protein /energi eller nått i dem så de kan pajja en valpmage?:)
#11 Så enkelt borde det inte vara att paja en valpmage, då är väl något fel?
En på jobbet har gett sin BC-valp stora köttben varje dag sen hon fick henne. Aldrig varit dålig i magen.
#12 Ok. Frågade eftersom många säger så om märgben. För mycket fett.
Den kan ju bli hård i magen ifall den får i sig mycket ben. I början kan du vara lite restriktiv och utvärdera hur magen blir. Du kan motverka hård mage med lite extra olja och vätska i maten.
#13 Jo, men märgben är ju i princip bara en jättemängd rent fett, det kan paja vilken mage som helst. Med vanliga ben får de i sig både ben, kött, brosk och lite fett.
Och som #14 sa, bra att ge extra vatten i maten eller olja. Jag ger alltid Tinja rätt mycket vatten i maten, plus laxolja.
Som många redan sagt så ger vi inte märgben längre efter att vår labbe fick en spricka i en av sina tänder (som sen fick dras ut) och vår veterinär sagt att man aldrig ska ge märgben till hund! Hon har sett många skador efter det. (Hon har även sagt att man aldrig ska ge hundar tennisbollar för det har hon också sett en hel del skador med nedslipade tänder).
Puffen har ju (som många nakenhundar har) dåliga tänder så han får ju inte tugga på för hårda saker, har nu senast testat ge rå kycklingvinge (som han var skeptisk mot först). Har tidigare också gett de broskiga ändarna på kyckling när jag har gjort hel kyckling till mig själv. Och nu senast fick han en ankhals.
Jag brukar alltid gå och snegla efter kort datumgrejer i mataffären när jag handlar och, iallafall i den jag handlar, har de lite allt möjligt där ben ingår (tex svans, vingar, revben mm). Sen är det ju bara att "stycka upp" köttet till sig själv innan man tillagar det och ge benet till hunden. Har även gjort långkok på en del saker (med ben) och har då haft lite ättika i vattnet (först låtit det dra och sen kokat med) och då blir benen i en lite annan konsistens och ger inte såna där vassa bitar man ska passa sig för (såklart får man ju kontrollera först så de legat i ättikan tillräckligt länge). Dock blir ju benen lite mjukare då också och ger ju inte samma tuggmotstånd som råa ben.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Jag gav märgben, men slutade för några månader sen.
Jag ger grisknorrar(råa), revben, slaktben ifrån min vän jag får (olika varje gång). Men allt förutom "stora" köttben tar slut på högst 5min med min hane. Ett grisrevben är ju borta på 30sekunder :)
Horn finns också, och RAUH! benen, Även andra ben att beställa ifrån hundsidor (kanske dom tagit bort? men typ färska ben såg jag?). På Arkenzoo säljer dom olika frysta tuggben, kalkonhals, revben(?), ja massa olika äckligt bläblä :)
#17 Ska åka och kolla på arkenzoo, orkar inte hålla på och beställa helst..
Massa bra tips iaf, tack! Jag har själv egentligen inte "gett" märgben än till valpen, fast jag har haft ett tomt märgben som jag låtit honom gnaga på ibland, en av de få saker han faktiskt lägger sig och pysslar med en stund så var en bra avledare.. Men ska tänka till nu!
Charken på närmsta större livsmedelsbutik. De kan ta hem vad som helst och tycker ofta det är kul. CG är guld om de finns där du bor.
Jag tror att det är väldigt individuellt hur valpmagen klarar av kött/fett. Felix har fått märgben från att han var pytteliten och hans mage har det aldrig varit problem med. Han fick även revben från vildsvin när han var runt 12 veckor. Aldrig några problem. Dock vet jag andra hundar som inte klarar av att få märgben för att magarna pajar på en gång.
Vi ger inte märgben till Felix längre, mest för att han får mycket tjurnackar, kycklingvingar och revben från olika djur men också för allt negativt man har hört om märgben.
En bekant till mig hade gamla märgben liggandes hemma och en av hennes hundar lyckades bita av en bit som fastnade i hans tarmsystem. Det blev sjukhusvistelse och mycket pengar. Nu mår hunden bra igen!
Det kan nog också, precis som för människor, vara en vanesak. Kan tänka mig att en hund som äter en relativt fettfsnål kost normalt reagarar på större mängder fett av ren ovana. Magen är inte beredd att ta hand om det liksom.
Har nu fixat olika ben mm.. Grisöron är väldans poppis, försöker se till att han inte sätter i sig alldeles för mkt.
Hur är torkad kohud tycker ni? Dvs inte dessa vanliga rullar utan bara dehär vanliga torkade hudbitarna? Känns likvärdigt med typ tjurmuskel. Funkar alla såna torkade bra för valp?