RasHjälp.
Hej! Jag är ny här på iFokus och skulle behöva lite hjälp med mitt rasval. 🙂
Det är ett tag kvar tills jag ska köpa en liten valp men jag gillar att vara väl förberedd och påläst. Jag tänkte skriva lite om vad jag söker i en hund och hoppas på att ni vet någon passande ras.
Vad gäller aktivering så blir det promenader och joggingturer, speciellt i skogen, på minst en timme samt lydnad på hobbynivå. Jag kommer att prova på lite allt möjligt med hunden och se vad vi båda tycker är roligt.
Jag söker en lugn hund eftersom att jag själv är ganska lugn och lite då och då så får jag neråt perioder pga min Aspergers, så det skulle vara bra om hunden kunde ta det lite lugnare då, med lite kortare promenader och mindre lydnadsträning.
Jag vill helst ha en korthårig hund, men en långhårig funkar också, bara jag slipper att klippa och trimma osv. Till storleken så söker jag är hund som är ungefär som en Schnauzer eller Dalmatiner.
Jag vill helt enkelt ha en bästa vän i alla lägen som älskar att ta det lugnt och mysa, men som även orkar hänga med på joggingturer och som tycker att det är kul att träna lydnad (individuellt förstås.) Det blir min första egna hund.
Undrar ni över något så är det bara att fråga.
Mvh 🙂
Labrador av DP-linjer?
#1 Labradorer är väldigt fina. Jag ska genast sätta mig och läsa på lite mer om rasen. Tack för tipset. :)
Rakat ner storpudlar är finaste o bästa hundar tycker jag. ;)
Clowns, mysiga, lättlärda, bra med andra djur och människor, vill vara med, lojala, etc.
Jag tänker på spetshundar, de har ju enkla pälsar som sköter sig självt. Eurasier är en sällskapshund som du kan jogga och träna lydnad med. Men om rasen överlag gillar löpning vet jag inte och det kan ju vara så att du får en individ som inte tycker om det. Eurasier ska vara en lugn ras generellt.
Norsk lundehund är en finurlig ras får jag intrycket som. Den trivs att gå eller jogga långa rundor och har sin bakgrund att den har jobbat i de norska fjällen. de har bra balans eftersom de har en extra tå och extra trampdynor. Alltså en hund med en helt annan genetik. ;) medelstor och korthårig. Norsk lundehund är vaken på vad som händer, men den kan säkert slappna av i perioder med lite kortare promenader. Eftersom du säger att du vill pröva på olika aktiviteter kan det vara bra att veta att lundehunden är lite självständig och det är inte alltid som den kommer utföra det ni tränar på om man inte motiverar rätt. Så här får du läsa på lite om olika metoder att aktivera och pröva dig fram. :)
Engelsk springer spaniel kan passa bra. Prata med olika kennlar om vad du söker. Jag har fått intrycket att många engelska springers är riktigt lugna likt labben..
En längtan efter träning av hund, en väntan på att det nya livet ska börja
Jag instämmer med #4, Engelsk Springer Spaniel kan också vara ett alternativ.
Men med engelsk springer spaniel ingår det trimning, och det är ganska mycket päls som trimmas. :)
#6 Den BEHÖVER inte trimmas. Man behöver inte hålla sin springer i utställningspäls.
#3 Pudlar verkar härliga, jag oroar mig dock för pälsen, men det kanske är ganska enkelt att bara raka ner dem då och då. :)
#4 Spetsar är fina. Men jag har för mig att dem har väldigt lätt till skall, stämmer det? Jag är ganska känslig för vissa ljud och då vill jag ju helst inte ha en hund som har lätt till skall. Självklart så skäller alla hundar då och då, vilket jag kan stå ut med, men jag vill inte ha en hund som skäller i tid och otid.
Engelsk springer spaniel vet jag inte så mycket om, jag ska sätta mig och läsa om dem när jag får tid. :)
Tack för svaren allesammans! :)
#8 Aha, jag missade att du inte vill ha en trimras. Jag var osäker också med pudel pga alla trimning som behövs. Men allt som pudel beskrivs att vara är det jag vill ha. Jag googlade efter bilder på rakade pudlar och tycker de ser verkligen fina ut, som en retriever! Och det är de ju avlade fram att göra i förstahand. Tydligen är det lätt att raka ner de varje 6-8 veckor när man väl blir van med det. :)
Hoppas du hittar det du vill ha! <3
Labrador var min första tanke
Tack för tillägget, fisherling. :)
Jag tänkte på fler tips och har fått skissa om den här texten i flera omgångar eftersom jag var klantig och klickade bort mig.
1. Den första jag vill tipsa om; italiensk vinthund. De har en lugn personlighet och är sällskapshundar som inte kräver mycket. De vill sträcka ut benen och behöver springa ofta. tror att det skulle fungera att jogga med en sådan vinthund?! Den här hundtypen springer väldigt snabbt. De behöver kunna släppas fria, antingen i skogen om man tränar inkallning regelbundet eller på en inhängnad mark.
2. Även mexikansk nakenhund kollade jag upp. De föds valpar som har päls och det föds nakna. De pälsade hundarna är nu likvärdiga med de nakna, alltså att de används i avel och även får ställas ut på hundutställning! Den regeln om att de accepteras på utställning kom 2014. :) De är lugna, självständiga och tystlåtna. De varierar i höjd mellan 32 och 38 cm.
3. Även Leonberger tänker jag på. De är sällskapshundar som i perioder kan nöja sig med vardagslivet men som gärna aktiverar huvudet övrig tid. De är storväxta så bra att tänka på är att de troligtvis inte ska jogga under det första året. Även om de är stor beskrivs de som rörliga och passar för jogging under förutsättning att du får en frisk valp. Viktigt att se efter en valpkull som kommer efter föräldrar som har bra betyg på höfter, samt även på föräldrarnas syskon och även tidigare generation. Eftersom de växer till sig snabbt behöver man vara engagerad i hundens växande det första året och inte övermotionera dem.
4. Löwchen behöver inte klippas och är då en långpälsad hund. Den är entusiastisk till att träna och vill vara till lags. Den är livlig när den tycker aktiviteter är roliga. Tror att den sällskapshunden kan passa för jogging.
Om du kan tänka dig att lämna bort hunden för klippning finns även bedlingtonterrier. Det är en sällskapshund som är högre i manken. De kräver inget speciellt men tycker mycket om att pröva på olika sporter.
Om du vill satsa på en spets som inte skäller så mycket ska du satsa på en spets som inte har för mycket vaktinstinkt. Jag upplever att Eurasier inte är en skällig ras i jämförelse med övriga spetsar. Eurasier har både Keeshond och chow chow i generna, medan keeshond skäller när den vaktar och är uppe i varv när träningen är rolig medan chow chow är en mycket tyst spets. Eurasier är värd att kolla upp i alla fall, den är en lugn hund. De mer aktiva spetsarna skäller oftast mer, de är på hugget och reagerar på omgivande hundar, ljud och lukter eller bara kommunicerar med dig.
Den norska lundehunden tror jag inte är bland de skälligaste spetsarna, men lätt till skall har de enligt standard. I det läget får du i så fall prata med ägare och uppfödare om i vilka situationer som hunden ska använda sitt skall. :) Via facebook kan du hitta grupper för de olika raserna. :)
#9 Jag Googlade också på nedrakade pudlar och dem var ju riktigt fina!
Hm… Det kanske är värt det att stå ut med att raka hunden om den passar förövrigt.
Tack, jag hoppas också att jag hittar det jag vill ha. :)
#12 Tack så mycket för bra svar! Jag håller på att fundera mig halvt galen just nu haha. Men jag ska sätta mig och läsa på om raserna som du har tipsat om. Tack ännu än gång. :)
Jag har verkligen mycket att fundera på nu! Att det ska vara så svårt att hitta en passande ras, haha!
Ni får gärna fortsätta att tipsa om ni tycker att det är någon ras som passar. :)