Flytväst
Har en sheltie, vilken flytväst skulle ni rekommendera, vad bör man tänka på? 😊
På min ena sheltie har jag en Hurtta Lifeguard flytväst och på min andra har jag en Ruffwear Float Coat. Något som jag ser som viktigt på en flytväst att att den har en "maglapp" som fördelar hundens kroppsvikt på en större yta när/om man måste lyfta hunden i flytvästen. Det finns annars väldigt många märken på flytvästar på marknaden med endast remmar under magen! Utöver det så ska den såklart synas bra och ha en bra flytförmåga. Något att tänka på är att den sitter bra på hunden dvs inte är för lång och sitter bra runt hals och bröstkorg så att hunden inte riskerar att glida ur den när den är i vattnet.
Jag har en Baltic Mascot och är väldigt nöjd, de gör även flytvästar till människor vilket känns tryggt.
Men skulle säga att det beror på vad du ska ha den till. Själv vill jag ha utan magplatta och en nättare, men då använder min hund flytväst i princip bara när vi simmar. Åker man båt ofta och kanske simmar lite mer sällan, gissar jag att det är att föredra med magplatta iom att det blir mer lyfta. Är hunden en inte så god simmare kanske det behövs mer stöd i form av något rejälare.
Generellt gäller annars att ju längre bak den går, desto mer flythjälp får hunden. Vilket kanske inte är önskvärt om det är simträning man är ute efter. Enligt min fysio är magplatta inte heller att föredra vid sim/rehab eftersom det kan störa.