Ras för mig?
Hej allihopa!
jag tänkte fråga om lite tips, jag går lite i hundtankar men tvekar ändå med
min nuvarande situation. Jag är 22 år gammal, bor ute på landet på en gård, mina hyresvärdar byggde som en lägenhet ovanpå deras garagebyggnad för deras tonårsbarn, som sedan flyttade ut så de hyr nu ut den till ungdomar osv. Lägenheten är väl ungefär 30 kvm, inte superstor. Har en takterrass som också ligger på 30 kvm så det är ju underbart. Har bara skog och åker runt om mig. Tänkte om man hade vovve kunde man under sommaren alltid ha dörren öppen så kan hunden få ligga ute eller inne. Jag studerar heltid på högskolan, men jag är bara i skolan 1-3 dagar i veckan, oftast halvdagar. Jag har också möjlighet att åka hem på lunchraster för en ca 30 minuter promenad. (då äter jag på språng). Hundvakt har jag sålänge hunden går ihop med mina vänners hundar, men det är individuellt såklart. Jag vet jag har en kurs nästa vår som gör att jag ska resa runt landet på 11 dagar, men bör sådant hindra mig? Hur mycket tycker ni är rimligt att lämpa bort hund till hundvakt?
Jag är extremt aktiv annars och älskar att vistas i natur och skog, fiskar mycket på fritiden så önskar gärna en hund som gillar vatten. Jag studerar till landskapsvetare och kommer jobba i framtiden med att vara utomhus (bevarande/bildning av naturreservat exempelvis), så att ha med hund på jobbet är absolut möjligt. Dock har jag 3 års studier framöver, men så vitt jag kan bedöma här och nu finns allt från tid till ekonomi. Skulle ni i min sits börja leta lite efter en hund eller vänta? Hör mycket åsikter om unga som skaffar hund, men dock vet jag personer i min ålder med som är i mer oberäkneliga situationer än jag. På grund av detta har jag inte möjlighet heller att köpa valp. Jag ser mig i så fall i bästa fall med en omplacering på dryga året som vore optimalt för mig.
När det kommer till kunskap och erfarenhet så har jag haft hund i familjen hela livet. Jag studerade djurvård 3 år på gymnasiet med ett stort antal hundkurser. Arbetat i djurbutik 1,5 år, ställt upp 2 sommrar på min vänninas kennel (Viszla) och varit en del på hunddagis också. Jag hade en Husky på prövoperiod då jag alltid varit väldigt intresserad av drag, men då jag inte hade möjlighet att köpa en kompis och bygga en stor hundgård bedömde jag att jag inte var rätt hem för honom. Jag är bekant med träningsformer av lydnad, agility, rallylydnad och mest jaktformer så som spår och apportering. Jag arbetar med positiv förstärkning och väldigt mycket klicker.
vad jag söker, jo! Jag önskar en medelstor ras, bör ligga mellan 10 - 30 kg, tänker för att jag har en spiraltrappa upp till min lägenhet som inte vilket hund som helst får plats i. Helst en mjuk päls, lång eller kort spelar ingen roll. Jag vill ha en hund som att kan sällskapa mig i soffan och springa runt i skogarna, och träna vad nu för träningsform som passar rasen. Jag är som sagt intresserad av drag, men tränar mycket annat också för en god variation. Jag tror starkt på miljöträning och rutiner. Jag önskar ha en hund som är säker i sig själv och helst lite mer reserverad. Jag tänker daglig tid att lägga på aktiviteter och promenader blir väl ca 4 h om dagen, med mer eller mindre vid behov. jag GILLAR hundar som drar mig upp ur soffan med en rumpspark för att gå ut och hitta på saker. Min hund måste kunna vara ensam relativt korta stunder. Som jag ser blir det oftast aldrig mer än 3 h. Rimligt? Jag är van vid ensamhetsträning av valp men vet ej hur det funkar på omplaceringar. Någon ras som lämpar sig bättre att vara ensam än andra?
Raser jag har funderat på: Tollare, Eurasier, Corgi och Border Collie. Alla är så olika och jag känner det är svårt när jag inte har personlig erfarenhet av dessa raser att känna vilken som skulle passa mig.
Tack på förhand för den som orkar läsa och svara ;)
Bilden är för uppmärksamhet på min mammas berner sennen Zelda som jag tog ute under en promenad.
"Hur mycket tycker ni är rimligt att lämpa bort hund till hundvakt? "
Du skrev att du ska vara borta i 11dagar, och det är inge tkonstigt att lämna bort hunden i 11dagar, Men eftersom du ställer frågan undrar jag vad du menar egentligen? Behöver du lämna bort den oftare, Måste du resa oftare och så vidare ? :)
"Jag är bekant med träningsformer av lydnad, agility, rallylydnad och mest jaktformer så som spår och apportering. "
Vad menard u med att du är bekant med dessa träningsformer, Har du tränat och tävlat i dessa eller är det bara dom du "tycker om" ?
Du får verkligen ursäkta att svaret blir snabbt och lite oigenomtänkt, men jag har bråttom iväg. Tollare är en jaktras(?) eller apporterande ras, minns inte. Border collie är en hund som bör få valla om den nu kräver det, Eurasier och Corgi verkar passa! Även fler raser jag inte ens hinner tänka på nu, Jag bara fastna på dom där två frågorna!
Vet inte huruvida tidpunkten att köpa hund är bra eller dålig, men tycker att en fråga värd att fundera på är, vad gör du om din hund inte kan lämnas ensam? Vissa hundar klarar aldrig det. Och vad gör du om din hund inte går ihop med din väns hund? Sedan tycker jag att dem raser som passar dig bäst är eurasier och Corgi av dem du radat upp! Tollare och border collie är mycket aktiva hundar som behöver JOBBA. Tänk över hur mycket tid till träning av hund du faktiskt har? Och överdriv inte heller den tiden genom att ta bort andra delar av ditt liv, lätt att det inte blir så nämligen. Västgötaspets, japansk spets och Dvärgschnauzer (om man klipper ner dem får de mjuk och lockig päls, men om man trimmar blir den sträv) alternativt en mellan schnauzer, pudel kanske? Vet dock inte hur jaktinstinkten är på dessa hundar, men det kan man hitta! Hoppas det går bra!
Mellanschnauzer kanske? Airedaleterrier ? Sträv päls då förstås.
Tidpunkten blir nog aldrig helt "rätt" att skaffa hund,man måste oavsett prioritera. Men å andra sidan får man mycket tillbaka!
Tollare måste väl jaga? BC låter för aktiv tycker jag.
Tror inte eurasier eller corgi om du vill köra drag sen.
Labbe annars kanske?
Har du bra hundvakter så är det ju ingen fara att hunden passas då o då.
Det finns ju aldrig någon perfekt tid att skaffa hund, livet pågår hela tiden. Har du bara viljan och planeringsförmåga så är det inga problem. Däremot skriver du väldigt lite om vad du vill ha för egenskaper hos hunden och de fyra raser du räknar upp är mycket olika. Släpp detta med raser och tänk ut hur du vill att hunden ska fungera i olika vardagssituationer, och vad du vill kunna göra med den. Utifrån det kanske vi kan ge bra tips!
Oj förlåt - vad slarvigt jag måste ha läst första gången, du skriver ju rätt mycket om vad du vill ha…
Nu ska vi se om jag kan svara på allt utan att missa något.
#1 Nej jag har absolut ingen resa eller planer alls att lämna min hem förutom vid de 11 dagarna nästa år i vår. Det är en kurs helt enkelt. Ska jag någon annanstans så tar jag hunden med mig! då blir det mer hälsa på vänner och familj. Men jag ser mer nöje att vara hemma med en hund än att resa utomlands. När det gäller träningsformerna så ja, jag har tränat och tävlat inofficiellt för skojs skull.
#2 Ja, om jag nu får en hund som absolut inte klarar av att vara ensam så får jag hitta en hundvakt för enstaka tillfällen och ha hunden på hunddagis på deltid, den tiden jag behöver. Jag gillar jobbande hundar som inte bara slöar runt. Försökte en del med mammas Berner men hon var så ointresserad av mig så det fanns inte, och ja jag provade olika belöningar osv. Jag är jaktintresserad, men har inte tid eller engagemang att ta jägarexamen, men jag kan tänka mig träna exempelvis spår och apportering och låta hunden gå på prov. Det har jag gjort med flera viszlor, inte mina men jag har jobbat med dem i ca 2-3 år. Om hunden inte går ihop med min väns hund så får vi kompromissa. Kan hennes hund vara själv hemma en kväll vi ska umgås får det bli så, eller vice versa. Man får kompromissa.
Japansk spets har jag träffat, de är riktigt trevliga hundar!
Labbe kan jag nog tänka mig, men min vän har en jakt-labbe som är alldeles underbar, men han går verkligen i taket om han inte får jaga på typ bara 2 dagar. Är det stor skillnad inom labradorrasen på det viset eller är alla lite så?
Jag gillar ju spetsar som är fluffiga om vi ska prata utseende, men det har inte alls någon riktig betydelse för mig. Det är ju vad som funkar i min vardag och vad jag vill ha ut av att ha en hund.
Bäst är väl att du struntar i jaktraserna, om du inte jagar, helt enkelt. :)
Vill du vara aktiv&träna hund så finns det ju många bruksraser/raser med en hel del go i.. utan att man måste skaffa BC/Malinois :)
Storpudel ska väl vara en väldigt trevlig ras man kan göra "allt" med å? Iaf hört mkt bra om dem!
Jag tänker nån av de större pudelvarianterna (mellan/stor) eller kanske flat :)
Att ta en omplacering låter jättebra, men det är värt att tänka på att det är lite som att ha valp i början. Min vovve kunde vara ensam korta stunder hos sin förra ägare men inte hos oss, till exempel. Det tog ett tag innan han bodde in sig.
Flera säger pudel, men där måste jag tyvärr säga emot mig själv lite… Jag tycker pudeln inte är ett dugg vacker, och jag tror jag kan hitta en annan ras som passar mig minst lika mycket men som inte ser ut som gammal sockervadd. Hoppas ingen pudel-människa tar åt sig där, men det är min ytliga åsikt, inget illa menat mot rasen i sig.
Jag är väl medveten om att ett miljöbyte är stort och att byta familj. Det är lite som att starta om från början, det är jag fullt medveten om och tänker planera så jag i alla fall har 2 veckor hemma med hunden till en början, med förläning om hunden behöver mer tid. Jag kan dock inte vara hemma i 6-7 månader som en valp behöver.
jag uppskattar alla tips och åsikter, tack så mycket!
Jag tycker nog att en tollare eller annan retriever skulle kunna fungera bra. Men det är stor skillnad mellan och inom retrieverraserna, allt från riktiga soffpotatisar till galna arbetsmaskiner. Men en bra retriever är aktiv men med förmåga att koppla av. Känner du till Kooikerhondje? Skulle kunna vara något om du vill ha snäppet mindre hund. Smidiga och aktiva utan att vara extremt krävande. Och så finns det ju andra vattenhundar än pudel, ex perro och portugis. En hel del päls men det går ju att hålla frisyren kort. Japansk spets är kanske i minsta laget enligt din önskan men trevliga jyckar tycker jag.
Jag tänker på welsh springel spaniel. Det är en aktiv ras som man kan göra agility, rallylydnad och även spåra och appotera med .
Har vissligen bara träffat en welsh, men umgås dagligen med denna welsh på hunddagiset jag jobbar på.
Vad SKK skriver om welsh:
Historiskt är rasen en stötande och apporterande hund. I dag får man anse den vara en sportig, allsidig hund. Den lämpar sig väl som viltspårshund, då den har en god spårningsförmåga likaväl som den med rätt träning kan bli en duktig agilityhund. Den kräver en hel del motion, och vill ha meningsfulla, stimulerande uppgifter att utföra.
Hälsningar Emma & Kardemumma
Vila i frid Bianca, Wilda & Mulan
Av dina svar tycker kag mig se att du söker: hund som vill vara ute mycket, troligen i alla typer av väder Inte jättestor, inte jätteliten Mest behov av fysisk motion men även villig att testa lite lydnad m.m. Inte strävhårig Och så gillar du spetsar rent utseendemässigt? Varför inte titta på tex en finsk lapphund?
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
#9 Pudlar är inte så fula om man bara klipper dem "vanligt", dvs jämnt. Måste ju inte ha pompoms..
Schnauzer, airedaleterrier då? Portugisisk vattenhund?
Eller kanske schapendoes?
Ska du ha omplacering är det ju lite lättare att veta vad individen kräver antagligen!
Angående retrievers; de är apporterande jakthundar, förutom tollaren så jobbar samtliga efter skott, dvs när viltet redan är skjutet.
Tollaren jobbar även innan med att locka ("tolla") fåglarna så att de kommer inom skotthåll.
I dag är det ytterst få tollare som avlas för jakt i Sverige (och få jägare som köper dem😉), det är definitivt inte ett måste att en tollare skall få jaga! Däremot gillar de flesta att använda näsan och att bära så det kan vara bra att man är intresserad av någon form av arbete som inkluderar det.
Tollare är en aktiv hundras, tyvärr har de ofta nära till stress.
De blev dessutom väldigt populära väldigt snabbt vilket sällan är bra för en ras utveckling - tollaren är inget undantag.
Mentaliteten är ganska svajig, i synnerhet hos de som är showavlade.
Många tror att tollaren är en "liten, röd golden retriever" vilket inte stämmer alls.
Till skillnad från de andra vanligaste retrieverraserna (labbe, golden och flat) så har tollaren en helt annan självständighet och skärpa, de kan vara riktigt vassa och inte alls sådär "dumma och glada" som man ofta tänker om retrievers, de har heller inte samma självklara will to please.
När det gäller labradorer så ja, det är stor skillnad på jakt- och show/sällskapsavlade.
Jaktlabbar är apportörer ut i klospetsarna och är mer eller mindre enbart avlade på jakt- och apporteringsegenskaper.
De är arbetsmaskiner fullt i klass med bc och bör definitivt få jobba med det de är avlade till, det vill säga jakt.
Labrador är helt klart den retrieverras som är tydligast uppdelad på två typer och utställningslabbarna har inte mycket likhet med jakttypen. Det finns heller inte så mycket "mittemellan", de flesta kennlar som anser sig föda upp sk dual purpose har snarare utställningslinjer men hundarna har viltspårsmeriter och är inte så feta…
Golden retriever är mer allroundavlad, de finns i hela registret från soffpotatisar till fullfjädrade jakthundar. Dock är jakttypen ofta avlad även på bruks- och lydnadsegenskaper, inte enbart på jakt som hos labben.
Vill man ha en "lagom-retriever" att träna och tävla lite av varje med så borde alltså en golden - eller möjligen flatte - passa bättre än en labbe.
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
gud vad ni är hjälpsamma, tack så jättemycket för denna otroligt fina respons! Finsk lapphund har jag tittat på, de är grymt fina, är definitivt ett starkt alternativ! Kooikerhondje är lite för liten för min smak, min farbror har en sådan och vad jag träffat av den så är den liten, lite rädd av sig och inte lika framåt som jag önskar att en hund är.
Japp, jag hoppas jag kan hitta en omplacering och gå utifrån huvudet på hunden med en röd tråd vad för raser jag ska titta på. Individen måste passa och det är viktigt för mig.
Nu har ni gett mig massor med tips så jag ska försöka läsa på lite mer om dessa raser och se om jag kan hitta folk med raserna och få hälsa på! tack allihopa!
#15, Bara roligt med folk som tänker efter innan de köper första bästa hund på Blocket och sedan inser att den där ovtjarka-border collie-amstaff-malle valpen som var så gullig på bild inte var det lämpligaste valet😉😃.
Hundägandet blir otroligt mycket roligare om man hittar en ras och individ som matchar ens önskemål!👍🙂
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
Har du kollat japansk spets, Västgötaspets och schnauzer?
#17 TS tyckte kooiker är för liten, då faller nog de hundarna också.
#9 Haha sockervadd 😂 Måste bara få försvara pudeln lite där. kortklippt ser den lite ut som en smidigare retriever. Jag har ju själv en storpudel och är så nöjd med många fina egenskaper; vänlig, följsam, glad och lättsam, enormt lättlärd, full av energi men lagom aktivitetskrävande och ffa med på allt! Annars tänker jag på Bearded Collie, Engelsk eller Welsh Springer Spaniel. Eller Finsk lapphund-superfina! Så här ser min tjej ut, jag klipper ned henne helt varannan månad.
#18 en schnauzerhane (tex) är större dock än kooiker väl helt klart!
#19 precis som jag tänkte, pudlar är riktigt snygga när de klipps ner jämnt!
Schapendoes då?
En aktiv sällskapshund tolkar jag det som, gärna en som har driv och spring i benen. ;) Spanielhundarna passar utmärkt, men tänk på att welshen kan vara påflugen och jätteglad, det typiska energiska och inte reserverad.
Om du inte gillar nedklippt pudel kanske inte nedklippt portugisisk vattenhund är något heller? :) Barbet tänker jag på också, eftersom du kommer ha mycket tid till din hund. Den kräver en del fysisk aktivitet och den bör vara lagom stor köra drag med samt apportering. Kusinras till pudeln som inte är lika populär. Uppmärksam på föraren, lättlärd och snabb i rörelserna.
Norsk buhund som också har en livlighet och kontaktsökande egenskap, kräver riktig fyskisk aktivitet och att vara med familjen.
En längtan efter träning av hund, en väntan på att det nya livet ska börja
Kan bara hålla med #19 vad gäller pudeln, de är riktigt roliga och aktiva allroundhundar! Vet av en handfull som kör drag med sina, även om de inte direkt kan mäta sig med en Vorsteh så tycker de att det är hemskt roligt. Men tilltalas du inte av pudeln finns det givetvis andra raser som passar, finsk lapphund tycker jag har varit ett bra förslag eller någon retriever. Med en retriever får du ju dock sällan en reserverad hund.
(Lite OT, men så himla fin hon är #19!)
En nättare goldentik är min första tanke, tror du kan få mycket glädje utav en sådan hund :)
-
#22 Nike hälsar och tackar! 😊