Ras för mig?
Hej allihopa!
jag tänkte fråga om lite tips, jag går lite i hundtankar men tvekar ändå med
min nuvarande situation. Jag är 22 år gammal, bor ute på landet på en gård, mina hyresvärdar byggde som en lägenhet ovanpå deras garagebyggnad för deras tonårsbarn, som sedan flyttade ut så de hyr nu ut den till ungdomar osv. Lägenheten är väl ungefär 30 kvm, inte superstor. Har en takterrass som också ligger på 30 kvm så det är ju underbart. Har bara skog och åker runt om mig. Tänkte om man hade vovve kunde man under sommaren alltid ha dörren öppen så kan hunden få ligga ute eller inne. Jag studerar heltid på högskolan, men jag är bara i skolan 1-3 dagar i veckan, oftast halvdagar. Jag har också möjlighet att åka hem på lunchraster för en ca 30 minuter promenad. (då äter jag på språng). Hundvakt har jag sålänge hunden går ihop med mina vänners hundar, men det är individuellt såklart. Jag vet jag har en kurs nästa vår som gör att jag ska resa runt landet på 11 dagar, men bör sådant hindra mig? Hur mycket tycker ni är rimligt att lämpa bort hund till hundvakt?
Jag är extremt aktiv annars och älskar att vistas i natur och skog, fiskar mycket på fritiden så önskar gärna en hund som gillar vatten. Jag studerar till landskapsvetare och kommer jobba i framtiden med att vara utomhus (bevarande/bildning av naturreservat exempelvis), så att ha med hund på jobbet är absolut möjligt. Dock har jag 3 års studier framöver, men så vitt jag kan bedöma här och nu finns allt från tid till ekonomi. Skulle ni i min sits börja leta lite efter en hund eller vänta? Hör mycket åsikter om unga som skaffar hund, men dock vet jag personer i min ålder med som är i mer oberäkneliga situationer än jag. På grund av detta har jag inte möjlighet heller att köpa valp. Jag ser mig i så fall i bästa fall med en omplacering på dryga året som vore optimalt för mig.