Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1032 ggr
khaleesi
0

Bra tips mot mjäll!

Nalle har mjäll på ryggen! Det är kollat hos vet så det är inte mjällkvalster utan bara helt vanligt mjäll han har! Någon som har något bra tips på shampoo eller dylikt som är bra mot mjäll?

[Forest]
0

fiskolja kan jag tipsa om det har hjälpt våran ena hund en del nu får hon lite mjäll på vintern men tror även det beror på att det blir torrare miljö inomhus vintertid :P

khaleesi
0

Ah, okej! Får testa att ge han det.

reverse
0

Är det stressmjäll är det svårt att bli av med det mer än tillfälligt. Generellt tycker jag (prob) tjärschampo har god effekt, särskilt om man låter det sitta i ett tag innan man sköljer ur, så huden verkligen får "suga" ett tag liksom.

//Lina

khaleesi
0

Mycket möjligt att det kan vara stressmjäll. Han är väldigt understimulerad och därför väldigt stressig och har svårt att slappna av. Vi får hem honom nån dag nästa vecka så får vi hoppas att det blir bättre med lite olja i maten, nått bra schampoo och lite mer motion och hjärngympa.

khaleesi
0

Hur vet man om det är stressmjäll eller bara vanligt mjäll?

JoannaLi
0

#5 Hunden mjällar enbart/mjällar mycket mer vid stress än vid lugna perioder. :)

khaleesi
0

#6 det är väldigt sällan han är lugn utan stressar i stort sett hela tiden. Han har väldigt svårt för att lägga sig ned och slappna av utan om han väl lägger sig så ser man att det kryper i honom. Svårt att förklara men man ser att han är inte avslappnad. Senast jag var och hälsade på honom så var han väldigt mjällig på rygg och rumpa.

JoannaLi
0

#7 Jag förstår precis, min labbeomplacering var preciiis likadan. Det tog nästan ett år innan han slutade stressa dygnet runt. 

Det jag gjorde med honom var att ge stora mängder laxolja, fettrik mat (färskfoder), och duscha + borsta igenom honom grundligt ofta. Det hjälpte bra mot mjällandet, även om det inte hjälpte själva grundorsaken, som vi tacklade parallellt :) Själva mjällen/mjällandet kliade väldigt mycket, vilket inte hjälpte mina försök till att stressreducera, därför tacklade jag det väldigt hårt.

khaleesi
0

#7 Vi har endel att jobba på när han kommer sen men så får det va! 😊 Förhoppningsvis så blir han bättre med olja i maten, bad och mer motion!