Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 1508 ggr
lunakees
0

Vilken hundmat rekommenderar ni?

Nu börjar valpens foder ta slut (Acana puppy) och jag vill gärna prova något annat. Dels för att hon är lite åt det smalare hållet (veterinären ville gärna att hon skulle lägga på sig lite) och dels för att jag har hört bra om typ vom och sådant. Vad är era erfarenheter? Hur mycket ska man ge? Jag har varken tid, lust eller ork att BARFA själv men jag ger gärna sådan där färdig-barf om det finns. :P

Fridaaaa
0

Priima NK har jag till mina, färskfoder och supernöjd! :)
Var även nöjd med nordic spannmålsfri

Mush vaisto är med toppen :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

LinaK
0

Kör mush vaisto till unghunden här hemma och han bara älskar det. Blir alldeles till sig när han ska få mat. Smidigt också när det är bollar, man slipper dela och kladda. Hade gärna se mina två äldre herrar äta färskfoder av något slag men dom ratar flera olika typer av färskfoder.

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Hornslandet
0

Kör orijen puppy large just nu. Vill vara mer påläst om jag ska byta, känns som det ändå är bra kvalitet..av vad jag läst mig till lite snabbt förut iaf.

Får man förresten fråga..var du till vet för att valpen var för tunn eller kom det upp ändå? Varför ger du inte en större giva av fodret ?:)

lunakees
0

#1 #2 Okej! Ska kolla in dom :) #3 Nä de sa det på 3-månaderskollen men hon känns smalare nu än då (5 månader nu). Hon får så mycket hon vill men hon äter inte upp tyvärr.

[Tuulikki]
0

Vi kör också Mush här hemma. Som LinaK säger, jättesmidigt med färdiga bollar🙂

Magrat
0

Slår också ett slag för MUSH. Har man en mindre hund blir det heller inte så dyrt.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Fridaaaa
0

Mush vaisto finns även i block numera :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Hornslandet
0

#4 Förstår! Här är maten slut på 5 röda vid serveringsdags.. :) 

Men kom ihåg med att slank valp=bra!

lunakees
0

#5 #6 Är det bevisat att det är bättre än torrfoder? :) Blir så kluven när jag kommer över detta: http://blogg.agria.se/fredriksteen/2013/10/01/hund-dog-av-hundmaten/ http://blogg.agria.se/fredriksteen/2012/01/26/kunde-bara-inte-lata-bli/

Jag citerar:

Angående BARF, så tycker jag att det är viktigt att komma ihåg att det inte finns några bevisade fördelar med att utfodra med detta eller färskfoder jämfört med torrfoder. Tvärtom så finns det dom som har kollat på detta och sett att risken är stor att råka ut för någon typ av näringsmässig obalans när man ger BARF och att ger man rått kött till sina hundar kan dom få olika bakterier som dom kan bli sjuka av.

Genom ett torrfoder av bra kvalitet vet jag att mina hundar får i sig precis vad de behöver. Kanske finns det BARF-dieter som uppfyller alla hundens behov också, men jag skulle inte våga chansa, det är inte min grej. // Fredrik Steen

#7 Tack :)

#8 Vad skönt!! Luna är tyvärr inte så matglad :P Jo, slank valp är väl bra men hon blir riktigt smal emellanåt :/ Revbenen ska väl inte kännas jättetydligt om man knappt nuddar? Veterinären gjorde även en notering på att hon behövde lägga på sig lite. Fast kanske är individuellt på hundar precis som med människor? Min sambo är på gränsen till undervikt av naturen medan jag lägger på mig hur lätt som helst ;P 

Edit: Hon är superpigg och glad och så länge hon är det kanske det inte är någon fara? :) Hon väger ändå 9.7 kg och det kanske inte alls är för lite? Bara att hon är åt det slankare hållet av naturen? 🤔

Estelle13
3

#9 Man har kunnat se att hundar som råutfodras får ett starkare immunförsvar än hundar som äter torrt. Finns en hel del bakterier i BARF ja! Men jag skulle vilja påstå att dessa bakterier bara är bra för hunden. Hundar blir inte sjuka av att äta rått kött som vi däremot skulle bli. Ang näringsbrister så ja, vet man inte vad man håller på med så kan det bli näringsbrister, jag själv tycker numer att det är superlätt att BARF utfodra för att jag har lärt mig mina hundars behov :) Hud och magproblem hos hundar har ökat stadigt samtidigt som alla nya foder kommit ut på marknaden, foder som många gånger kan ha en sammansättning som är helt upp åt väggarna. Har läst lite om Fredrik steens värderingar om foder och så vitt jag kan se så tycker jag inte att han har någon vidare bra kunskap om ämnet, hade han haft det så hade han lätt kunnat BARFa eller ge färskfoder utan att vara rädd för diverse olika saker. Om jag inte minns fel så förespråkade han även torrfodret Rc för nåt år sedan vilket även det säger en hel del om hans kunskap. Så även jag slår ett slag för Mush Vaisto!

lunakees
0

#10 Men att BARF:a själv och ge Mush eller Vom är väl inte samma sak va? BARF som man gör själv (om det görs korrekt) är väl snäppet bättre än den färdiga "barf:en"? Eller har jag förstått det fel? :) Vad är skillnaden på Mush Vaisto och Vom og hundemat? Vilken rekommender du av valp-mushen? Finns två olika vad jag kan se. Mush Vaisto Puppy Lila (gris, kyckling, kalkon) och Mush Vaisto Puppy Isblå (nöt, ren, lax) 🙂

Estelle13
0

#11 Mush är färdig blandad BARF som man redan satt ihop det hunden/katten behöver, lättare för nybörjare som inte har riktigt koll på hur en BARF kost ska vara sammansatt. Nej jag skulle inte vilja påstå att en egenblandad BARF skulle vara bättre än en färdigblandad. Finns nog både för och nackdelar med båda. Nackdelen med färdigblandad kan vara det att man har en hund som kanske är i behov mindre eller mer än vad som är i fodret. Innehållet av lever är inte särskild stor och inte heller ben innehållet. Jag tycker dock inte att det är en big deal eftersom att det är lätt att kunna tillsätta lite extra själv i form av antingen lite extra råa ben eller kalk/äggskal/benmjöl samt lite extra lever eller vitamin tillskott i form av standardt start mix/immun/laga mat. VOM är inte BARF utan färskfoder, skillnaden mellan BARF och färskfoder är att BARF endast innehåller naturliga ingredienser. Vitaminer, proteiner, enzymer och kalcium får hunden i sig genom variation av kött/ben/inälvor av minst tre olika djurslag. I färskfoder har man istället tillsatt olika vitaminer, mineraler osv för att täcka upp behovet. Jag personligen gillar Mush mkt bättre än VOM, många som utfodrar sina hundar med VOM är tvungna att tillsätta rött kött i maten eftersom att VOM är baserat på främst kyckling vilket innehåller för lite järn. Har själv inga erfarenheter av Mush puppy sorterna men utöver vad jag kan se så innehåller den lila varianten med gris kyckling kalkon mer fett och kalcium än den blåa men den blåa innehåller lite mer protein. Man kan ju variera sorterna, det skulle nog jag ha gjort.

lunakees
0

#12 Åh tack så mycket!! Då förstår jag precis :) Då ska jag genast börja införa det lite långsamt.  Men jag försöker räkna ut hur mycket hon ska ha… Tycker det är jättesvårt. Förstår inte alls deras tabell? 

Det står att hunden ska ha 2 % av sin egen kroppsvikt… Och det står:

G/dag = st/dag

40 g = 2 st

100 g = 4 st

200 g = 8 st

400 g = 16 st

600 g = 24 st

800 g = 32 st

1000g = 40 st

1200g = 48 st 

Så… 

2 % av hundens vikt (9,7 kg) = cirka 0.2 kg? = 200 g? = 8 bollar??? :P

Estelle13
0

#13 Varsågod :) Du räknar helt riktig, din hund ska ha 194 gram per dag, ca 200 gram om man inte ska vara så där petnoga. 8 bollar per dag låter bra, börja med det och se om du behöver öka eller minska givan.