Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 938 ggr
parsley
0

Det här med inkallning

Kleinspitzen är snart 1 år. Fram till nu har det gått bra att ha honom lös i skogen. Han har kommit direkt när man ropar. Den senaste veckan har inkallningarna börjat fungera sämre. Han sticker iväg på viltstigar, försvinner utom synhåll eller dröjer med att komma. Jag vill ha  bättre koll på honom än så, om han ska vara lös.

Idag körde jag inkallning i lina när jag var i skogen och då skötte han sig exemplariskt. För att undvika trassel använde jag en 5-meters lina.

Tacksam för tips på hur jag går vidare med inkallningsträningen. Hur länge bör jag träna i lina? Bör jag ha en längre lina?

supernatural
1

Han är nog (om du inte märkt det tidigare) i sin unghundsålder. Då kan det vara jättekul att strunta i husse och matte ;) Det går över när hunden mognar :) Hundpodden Vår bästa vän har ett avsnitt som heter Slyngelåldern eller något sånt. Det är väldigt bra! Finns på Spotify.

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

Zadie
0

Jag hade fortsatt använda lina, och sprungit och gömt mig, vänt och gått åt andra hållet m.m. och så fort hunden kommer av fri vilja berömt (tjoat glatt o högt) och lekt med nån rolig leksak. Så att hunden lät sig att alltid hålla koll på dig och att det är roligt att komma till matte.

Hornslandet
0

Hur jobbar man ner "inkallningsradien" så att säga? Nu är min grabb bara en valp, men funderar på detta. På långlina (särskilt utan för mkt distraktioner) så är inkallningen ganska lätt, helt annat i koppel. Sen när man väl kallar in så brukar han ofta nöja sig med att komma "tillräckligt nära" som för honom kan vara en 5m kanske. Det är lite som att i hans huvud är han "vid mig"när han är 5-10-15 meter bort också. Går jag och gömmer mig bakom en husknut när han är ~10m bort så kommer han, då är jag för långt bort tydligen.

Medans jag förstås kommer behöva kunna ha inkallning från 2-3m till att han är bredvid.. hur jobbar man bäst med detta, samt inkallning från säg, en hel koppellängd till att han kommer intill?

Elsis matte
1

#4, hur belönar du då om du får den effekten? Jag skulle börja om med träning inomhus, proppa på dig smarrigt godis i smyg och när valpen inte gör något särskilt, kalla in den och belöna. Men sträck inte ut handen fram till valpen, det bygger avstånd. Håll istället godiset i knuten hand nära ditt bröst och vrid dig bort samtidigt som du går ner på huk. Låt valpen jobba lite för att komma åt godiset och verkligen komma nära. Du kan variera med att ha godis i munnen och spotta ut lite i taget när valpen slickar dig. När valpen slänger sig om och in i din famn på inkallning inomhus är det dags att ta ut det. Passa på att kalla när valpen inte är speciellt intresserad av något annat. OM den inte reagerar kan du ta några steg bakåt och locka med den. Och fortsätt belöna nära dig!

Elsis matte
1

#0 Du kan börja med kort lina och öva inkallning i den, men efterhand behöver du en betydligt längre för att bättre kunna "simulera" löshet. Tyvärr är långlinor lite klumpiga i skogen, funkar bättre på öppen mark. Jag tycker att en tunn tvättlina i plast brukar vara bra till liten hund, den är lätt och drar inte åt sig smuts. Och koppla den till sele, aldrig halsband. Räkna med att jobba med långlina ett bra tag, faran med att ta av den för tidigt är att hunden lär sig skillnaden och sticker när linan inte är på. Träna mycket följsamhet och kontakt utöver inkallningar, att hunden generellt ska vara uppmärksam och hålla koll på dig.

Majken!
1

Lär in inkallningsord med riktigt bra belöningar, utöka svårigheterna och var tydlig med vad som inte är okej. Det är vad man behöver pyssla med när det kommer till inkallningar.

hemul
0

#5 Det där lät riktigt smart! Ska försöka ha det i minne.

Hornslandet
0

#5 tack för tipsen. Klänger över mig gör han inomhus även utan godis när jag kallar honom..nästan alltid iaf. Utomhus är det svårt att inte ha distraktioner där jag bor, men jobbar på det :)

Elsis matte
0

#9 Fast även om du får den reaktionen utan godis inomhus så bör du ändå belöna rikligt, detta för att bygga upp en stark förstärkninghistorik så att han sedan reagerar på samma sätt utomhus. Du kan under tiden förstärka spontan kontakt ute, så kommer det också bli lättare att få honom att välja dig över störningar.

Hornslandet
0

#10 Ok, förstår. Ja, försöker belöna spontan kontakt ute. Ska dock ärligt säga att jag inte riktigt orkar göra det precis alltid när det är så jäkla buskallt, och valpen bestämmer sig för att antingen strunta i att göra sina behov och lägga sig och tugga på en pinne, helt avslappnad, i snålblåst och -7C..eller försöka använda mig som en klättervägg .. Oj, kom från ämnet lite. Ja, bra tips iaf, tack! Ska komma ihåg det :)