Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 652 ggr
Accipiter97
0

Aggressivitet

Min mormor har två hundar hon införskaffade vid två olika tillfällen. Den äldsta av dom är kastrerad, dock inte den yngsta. 

I början fungerade dessa två hundar bra tillsammans, båda var glada och positiva men nu efter ca 2år så fungerar hundarna verkligen inte tillsammans. 

Den äldsta biter främlingar utan förvarning.. Den yngsta är generellt väldigt osäker och bråkar väldigt mycket med den äldre hunden. När min mormor separerat dom så hugger dom rejält och de har punkterat min mormors hud. Det är bråk på liv och död. Visst kan de fortfarande inte bråka om rang? De har ju levt med varandra så länge nu, kan det handla om att de behöver en stark ledare och det är därför de är osäkra? Vad kan man göra? Jag rekommenderade min mormor att omplacera ena hunden då jag tycker att man ska se efter hundens bästa, men detta är inget hon vill göra. Några råd?

Elsis matte
0

Det låter kanske inte som att hundarna mår bra överhuvudtaget, om de var glada och positiva förut men nu osäker respektive biter främlingar, utöver att de slåss. Jag tror man måste göra en total översyn över hundarnas livssituation: hälsa, motion, aktiviteter/berikning, träning osv. Hundar brukar inte hålla på och slåss "om rangen". Det kan vara så att hundarna helt enkelt inte trivs ihop, de har ju inte valt varandra är viktigt att komma ihåg. Men som sagt mycket möjligt att de reagerar på något annat i sin miljö och tar ut frustrationen på varann.

Accipiter97
0

#1 En veterinär sa till min mormor att om hon kastrerar den andra hunden så skulle detta hjälpa. Men bägge är ju tikar. Låter konstigt tycker jag.. eller?

jenmjao
0

Är båda tikar? Tikar har lätt till att "grubba" och slåss, Spelar ingen roll om dom är kastrerade eller ej av allt jag upplevt.
Däremot har kastrering inget med behov att göra, Om hunden inte får motion och aktivitet som den kräver kommer den bli galen oavsett om den är kastrerad eller inte.
Och vissa hundar funkar inte ihop, och just med tikar brukar det inte märkas förns efter en stund (om dom växer upp ihop osv)

Herveaux
1

Vad är det för raser?

Vet du hur mycket och hur hundarna motioneras och aktiveras?

// Harley

hemul
0

Ingen erfarenhet, men lyssnade på ett avsnitt av podden Vår bästa vän som handlade om detta. Minns tyvärr inte vilket, men jag minns att Eva Bodfäldt sa att det var mycket värre när tikar inte gillar varanda och ofta finns ingen annan lösning än att permanent skilja tanterna åt innan nåt allvarligt händer.

Ska se om jag kan hitta avsnittet.

Accipiter97
0

# Bichon havanais och Szit szu

Accipiter97
0

#4 Nej det vet jag tyvärr inte hur ofta och hur mkt :(

hemul
0

Hittade två möjliga, eller rättare sagt 3. Snabbspolade men hörde inte det jag sökte, så det kan vara ett helt annat avsnitt. Sorry.

20150720 Orsaker till hundars aggression, del 1 av 2
20150727 Orsaker till hundars aggression, del 2 av 2
20151207 Att ha fler än en hund

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=4834

Elsis matte
0

#7 Det är ju jättesvårt att ge råd utan att veta hur hundarnas vardag ser ut… Om din mormor vill behålla båda så behöver hon ta hjälp av någon som kan komma och se över miljön, hundarnas samspel osv. Vare sig havanais eller Shih Tzu är såvitt jag vet inte hundar som brukar slåss, utan fungerar normalt bra i grupp.