Inför veterinärbesök
Detta har aldrig hänt mig.. Så jag tänkte fråga har och se hur det ligger till.
Jag har en hund som ska till veterinären på torsdag, Pga "hälta" (han haltar inte han har problem med en tass sens december), Detta kan alltså skjuta iväg i pris fick jag reda på och att jag "skulle kontakta mitt försäkringsbolag", Men ska det inte gå automatiskt? Ska jag ringa försäkringsbolaget?
Det är nämnligen så att hunden står inte på mig, Utan min pappa, även försäkringen, Får dom ens lämna ut infromation till mig då? 🤔 Är jätte tacksam för svar och hur ni gjort när ni behövt åka till veterinären.
Jag har ALDRIG behövt använda försäkringen själv, Så jag är helt lost.
Reglering med försäkring går aldrig automatiskt, utan kliniken i sig skickar iväg en reglering via fax eller mejl (Agria går ofta att ringa). Men lättast för alla är att du själv kontaktar dom om det är några osäkerheter kring om dom kommer att ersätta då detta tydligen är en äldre skada vad jag förstod det som? Istället för att dom på kliniken skickar iväg en reglering, du får vänta, dom får svaret om att dom ändå inte ersätter så har du betalat regleringsavgift och väntat helt i onödan.Så för att bespara alla lite pengar och tid är det bra att i förväg ha kontaktat försäkringsbolaget.
Säg att försäkringen står på din pappa och ha med hans personnr så ska det gå bra. Är ni oroliga så kan din pappa ringa till kliniken och bekräfta att du kommer med hunden och att du får ta del av all information (brukar ändå inte vara några problem men om man är osäker) så antecknar dom det i journalen.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Jag fick samma info när min gamling fick livmoderinflammation. Då sade vetten åt mig att kontakta försäkringsbolaget, som meddelade att de inte tänkte ersätta akut operation (vilket var vettens rekommendation). Så det blev ingen operation, för jag kunde inte som student riskera betala 20000 och inte få ersättning.(Men hon blev bra på antibiotika.) Men hur som helst, om det inte är något alternativ att låta bli att undersöka och behandla, så vet jag inte riktigt varför de ska kopplas in. Det kan ju iofs vara skönt att i förväg veta vad de ersätter och inte, så att det inte blir en chock när du försöker reglera skadan…
Tack för svar! Skadan är inte så gammal, vi har varit hos fysio emellan. då fått info om vad vi kan göra, skulle kontakta om det fortsatte vilket det då gjorde efter ett tag. Ska försöka ringa dom idag. :)
Tack för svar! Skadan är inte så gammal, vi har varit hos fysio emellan. då fått info om vad vi kan göra, skulle kontakta om det fortsatte vilket det då gjorde efter ett tag. Ska försöka ringa dom idag. :)
Tänkte meddela nu, Ringde försäkringen och dom sa att det ska direktregleras m.m. Man behöver alltså inte kontakta dom innan (men hellre det säkra före det osäkra eller hur man ska säga). Detta var folksam. 😃 Nu håller jag bara tummarna att undersökningen inte går upp i 10.000.
Vilka jäkla kostnader det är.. Det är inga dåliga timpenningar inte!
Nope, hela 10.000 och det är endast för UTREDNING, inte behandling. Men hon sa att vanligaste är ett pris på 3.000 något, Men att det lätt går upp emot 10.000.. Yay
Vad för slags undersökning då? Jag har blivit chockad ibland men det har ju inte varit så mycket, såvida det inte är något kirurgiskt. Hoppas det går bra! Folksam har jag för övrigt bara bra erfarenhet av, de har alltid varit vänliga, hjälpsamma och ersatt allt elände jycken råkat ut för…
Det är "haltutredning" tror jag att hon sa? Jag ringde bara och sa vad som är problemet.. Han haltar ju som sagt inte, Han har skrikit till några gånger å lyft vänster framtass, Vi åkte till fysio, dom bad mig frysa tassen 3minuter efter varje aktivitet(promenad eller träning), gjorde det i de dagarna dom sa. Efter ett tag kom det tillbaks, Nu har det gått en vecka utan reaktion, men han reagerar när andra "undersöker" tassen och han skrek till 3gånger väldigt tätt så det är väl helt enkelt lika bra och kolla upp den där jäkla tassen och hoppas på det bästa. HOPPAS att det försvinner av sig självt och att jag slipper någon vidare utredning eller behandling.
Värsta läget är då kanske att de behöver använda DT eller MR för att hitta skadan? Fast det är kanske ännu dyrare? Men det är ju bättre att göra en ordentlig utredning vid ett tillfälle än att man ska komma tillbaka fyra gånger med olika undersökningar varje gång och så ny besöksavgift varje gång…
Jag är helt lost vet inte vad DT och MR står för 😂
Förklara gärna.
Hon sa att dom kanske tar röntgenbild, Men ska kolla "hältan".. Jag hoppas bara inte dom lägger ner 2 timmar på att finns en hälta som inte finns..
Åh, apropå det så kunde min ena hund inte alls gå en morgon, hon skrek och vägrade röra sig. Fick en akuttid två timmar senare och givetvis hade det då helt försvunnit lika fort - vetten kunde inte hitta något någonstans…. Ah, tack för utgiften liksom! Men i ert fall så är det ju uppenbarligen något, det har ju hållt på ett tag och gissar att din hund inte är lika drama queen som min. MR (magnetröntgen) och DT (datortomografi) är två olika former av röntgen som är mer avancerade och visar mer än slätröntgen.
Usch vad hemskt 😮 Det var ungefär så jag kände när min hane skrek till å jag uppsökte fysio.. Innan det återkom. "en sträckt tå" var diagnosen då, nu verkar det ju vara mer än så tyvärr.. Är glad att inget skett på en vecka iallafall. Hoppas det är kylan eller liknande som spökar..
Jaha! Det har jag faktiskt ingen aning om, Men hon sa att han kommer inte sövas för en röntgen, Antagligen lugnande eller vaken bild, Det var det hon sa. Ska ändå inte mata han 6timmar innan 🙂 Skoj.. Ska sitta där inne, på en klinik och försöka locka en hund utan något ätbart, håll tummen för mig.
Håller tummarna! Det är skönt med hundar du kan ta under armen, just saying… ;-)
Jag kunde ta han under armen, när han var 12 veckor 😂 Nu är det lite svårt