Hundar iFokus

Hundar

Etikett: lydnad
Läst 1954 ggr
[Sandi92]
0

Vad gör du vid oönskade beteenden?

Om hunden drar i kopplet, skäller på andra hundar/människor eller gör annat som den inte får göra, vad gör du då för att få den att sluta?

Herveaux
2

Så här gör jag med min hund:

Drar i kopplet - jag stannar tills kopplet inte längre är spänt, går sen vidare och stannar på nytt om/när kopplet sträcks igen.

Skäller på andra hundar - min hund tycker hundmöten kan bli obehagliga om mötande ekipaget kommer för tätt inpå så jag går undan så mycket som behövs för att Pitch inte ska reagera på mötet. Alt. så vänder vi om och går en annan väg.

Vaktar och larmar om intrång på "tomten" - vi bor i lägenhetshus och Pitch har bestämt att gräsmattan och fotbollsplanen utanför huset är våran tomt och som ska vaktas mot intrång. När han vaktar går jag bara fram till honom och säger "Tack, nu räcker det." och leder bort honom från fönstret. Ibland räcker det att säga samma sak på håll och om han lyssnar får han gottis.

Hmm… min raggsocka verkar inte ha så mycket fasoner för sig ändå, kommer inte på några fler exempel nu iaf. 🙂

// Harley

Sugar Mist
0

Vid koppeldrag har jag börjat att se till att vara lugn från början och om han drar så stannar jag tills han kommit tillbaka in till sidan, och det gör jag så ofta det händer. Vid hundmöten(även vissa människomöten) går jag ut i sidan och sätter mig ner och stryker honom längs med kinden och halsen för att lugna ner honom, det är det som fungerat bäst helt enkelt då han blir så exalterad och får överslagshandlingar.

-

Snuffles
0

Om han drar i kopplet bryr jag mig inte eftersom att han är så liten och det påverkar inte mig (kommer säkert få massa skit för detta men…) han drar inte i kopplet särskilt ofta ändå så. Skäller han på någon hund eller människa och det verkligen inte går att bryta ser jag till att ha kopplet kort och försöka lugna ner honom genom att få honom att sitta ner, om han är lätt att bryta så säger jag bara nej, får honom att gå bredvid mig, då tar han oftast ögonkontakt med mig istället.

Changrila
2

Kör en inkallning och sedan får hunden att följa med mig, lockar med godis om nödvändigt (kan behövas vid bökiga hundmöten). I absoluta nödfall, när det finns risk att någon blir skadad, då gör jag vad som krävs för att avstyra även om det innebär att jag måste korrigera rejält. Det ser jag däremot inte någonstans som en inlärningsmetod. Jag jobbar dock mest med att förebygga än att avbryta, dvs, jag försöker att alltid ligga några steg före hunden och hindra att den hamnar i ett läge där den känner ett behov av att bete sig på ett oönskat sätt. Det blir trevligast för alla då.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

peafie
2

Drar i kopplet: med valp/unghund som inte vet vad som är rätt och fel så  gör jag som #1 och #2 , d.v.s. stannar tills hunden kommer in till sidan igen. Med unghund/vuxen som vet vad som förväntas av den kan jag säga ett mjukt "nej" eller "fot" om de smiter ur fotposition. Har en väldigt mjuk hund nu så det brukar räcka. 

Skäller på andra hundar eller människor… hm, det har jag nog aldrig varit med om.

Försöker liksom #4 att förebygga snarare än någonting annat, och se till att det alltid finns ett trevligare alternativ än felbeteenden. Behövs det kan jag ryta till eller ta tag i hunden, men det är ju när situationen kräver.

Min nuvarande hund åt mängder av  hästskit i skogen när hon var liten och det skvallertränade jag henne på så numera kommer hon i triumf och berättar för mig att hon hittat en fin hög med färskt bajs för att få lite baconost. 😃 Alla sätt är bra utom de dåliga!

Bloggen     ○    Instagram

Mysisa
0

Drar nån i kopplet så är det för att dom fått vittring på något oftast så jag följer med och låter hunden lukta, om jag inte har för många hundar med mig då fortsätter jag bara gå åt mitt håll så slutar dragandet ganska snart.
Är jag på en ensam promenad med en hund som skäller på andra hundar så försöker jag dra bort fokus från den hunden  genom att locka med godis om hunden är fastlåst redan, annars genom att ge kommandon som sitt, ligg, tass osv för att fokus ska hamna på mig istället. Har jag flera hundar med mig så vänder jag på klacken och tar en annan väg.
Skäller dom i onödan (grannen kommer hem/ katten hoppar in i garderoben/ barnen knackar i bordet osv) så säger jag att nu är det bra
I de flesta andra situationer jag kan komma på så är det ett ordentligt Nej! som gäller.
Tigger vid matbordet: Gå!
Rymmer från tomten: Stanna!
Tar mat jag tappar när jag lagar mat: Stopp!
Hoppar på gäster: Ner!

minavitas.wix.com/kennel

Herseruds
2

Dra i koppel: Stanna-vänta in -belöna Om hunden gör något förbjudet: säger Nej!-belöna när den slutar Om hunden springer iväg för långt: stopp/inkallningskommando- stanna! Kom! Häråt! Skulle hon inte komma jagar jag efter och säger ifrån- direkt belöning när hon gör rätt. Viktigast är väl att förstå och förebygga/åtgärda orsaken till ett felbeteende: varför skäller/hoppar hunden (osäker, rädd,annat?) och inte glömma att belöna när den gör rätt. Belöning är godis/lek/kel

-Aida-
0

Drar i kopplet: Han drar typ inget, han går i flexi och det löste alla problem med dragandet, han  har långa ben och behöver gå i högre takt, drar han med flit mot nåt han bara måste nosa på, då stannar jag och säger sluta.

Skäller på hundar/folk/annat: Han skäller typ inte men det händer att han kan bli för uppspelt i vissa möten eller nåt han sett, då säger jag nej, lyssnar han inte alls, säger jag stopp kommandot och drar in till kort koppel, ser han i ögonen och säger att så gör vi inte, sen är det bara att vandra vidare.
Ser jag att han kommer reagera på nåt, säger jag till i förväg så han vet om hur han ska göra annars kommer han gå efter eget initiativ.

Han gör inte så mycket fel egentligen, är väl bara små grejer utomhus, han skulle till exempel aldrig sno mat eller ens flyga fram på golvet om jag råkar tappa nåt.
Han jagar inte ankorna heller men det tog träning varje dag och visade sig sen funka lika bra på rådjur i skogen.

Grodan
1

Just nu har jag en hund som förstår ordet NEJ.

Det är rätt intressant hur alla hundar som bott här innan honom INTE förstått det.

Jag behöver alltså bara säga NEJ. 

😃

Japp, i min hundvardag finns ordet NEJ!

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

smellcaramell
0

Beror på anledningen bakom det oönskade beteendet och vad hunden "kan" vs inte "kan". Alltså en valp som inte vet hur jag vill att den ska gå i koppel hanterar jag inte på samma sätt som min 11 åriga tik som vet hur man ska gå i koppel. Men i stort: kan hunden något men skiter i det säger jag "Nej" och korrigerar(drag i koppel=för hunden till min sida och väntar på att fokus hamnat på mig innan vi fortsätter frammåt, kommer inte på inkallning=nej, hämtar hunden och kopplar den) Hade en valp dragit i kopplet hade jag vänt och gått i motsatt riktning tills valpen följer med i slakt koppel och då belönat. Går lite efter mottot "gör det svårt att göra fel och lätt att göra rätt" Är det något hunden inte "kan" så korrigerar jag inte på samma sätt. Till exempel är min tik rädd för andra djur och skäller då, om hon "börjar" gå igång så säger jag nej för hon vet ändå att man inte ska skälla, och sedan försöker jag avleda med godis/kel, gå längre ifrån det som skrämmer henne och visar att djuret inte är farligt. Nu har jag ju lyxen att ha en hund som förstår "nej" vilket i stort innebär sluta med det du håller på med och fokusera på mig, använder det typ dagligen när man påminner om saker hon egentligen kan. Till exempel brukar hon "fuska" när jag ber henne sitta innan maten och försöker gå fram innan jag sagt varsegod. Då säger jag bara ett kort "nej", låter henne sitta några sekunder innan jag säger varsegod.

[Sandi92]
0

Tack för alla svar! Det här med att stanna så fort hunden drar funkar inte riktigt för mig då jag går i grupp med andra och oftast längst bak. Då skulle jag till slut hamna jättelångt efter de andra och det vill jag inte. Jag går oftast med 3-5 hundar samtidigt också vilket gör det lite jobbigare. Säger jag nej eller drar tillbaka i kopplet så är det lätt hänt att någon av de andra hundarna som sköter sig tror att det är dem jag korrigerar.

Jag ska försöka stanna så ofta det går, men kan som sagt inte göra det hela tiden. Om jag säger hundens namn kanske det är lättare? Då bör ju inte de andra hundarna ta till sig, eller? Har dock hört något om att man inte bör säga hundens namn i negativ mening, utan bara vid inkallning. Stämmer det?

Elsis matte
0

#11 Det är inte så bra förutsättningar att träna hunden i sådana situationer, utan gå ut med honom själv och träna innan du begär att han går fint i grupp. Så länge kan han kanske ha sele på grupprundorna (om du inte kan undvika dem)? Sedan måste du ha en korrigering som du kan vara konsekvent med, om du inte alltid kan stanna i den situationen ska du inte använda det. Ett alternativ (som dock inte fungerar om du håller i flera hundar) är att hunden varje gång kopplet spänns måste vända om och gå runt dig ett varv innan han får fortsätta framåt. Det funkar bra på min yngsta som bara blir frustrerad och motvalls om jag stannar.

Elsis matte
0

Förresten, jobbar du på hunddagis och pratar om en kunds hund? Låter lite så på situationen och det är ju ett annat läge…

[Sandi92]
0

#13 Jag är på ett hunddagis, ja. Är dock inte anställd. Är där 2-3 dagar i veckan och hjälper till med diverse saker som att gå ut med hundar, städa mm. Så ja, det är andras hundar och inte mina egna. De flesta hundarna är uppfostrade och går fint och lyssnar direkt. Vissa är dock knappt uppfostrade alls och kan inte ens kommandot sitt. *suck*

Elsis matte
0

Men har inte hunddagiset rutiner för detta? Kan ju inte vara meningen att du ska prova metoder efter eget huvud från vad du läst på nätet?

Herveaux
0

#14 Om du inte redan vet så hör efter med den fasta personalen om ägarna till dom mer besvärliga hundarna har bett om att man tex inte får träna deras hundar alt. om man inte får träna dom på annat sätt än vad ägarna vill.

På ett av dagisen jag jobbade på hade vi ett par hundar som det var strikt förbjudet att ens lära sitt, det ville ägarna ordna själva utan att vi var in och petade.

Kolla också med personalen på dagiset om det går att dela upp hundarna på annat sätt så ni kanske kan ta stökiga hundar i en mindre grupp för att kunna lägga extra mycket fokus på den hunden.

Tycker dock det är lite märkligt att du får ansvara för hundar som inte riktigt sköter sig om du inte ens är anställd.

// Harley

[Sandi92]
0

#15 Jo, de har sina metoder, men jag är inte riktigt bekväm med dem. De tycker att jag ska skälla/skrika på hundarna som inte sköter sig, eller dra tillbaka hårt i kopplet. Om det är riktigt illa, ta tag i örat på dem. Jag vill helst inte göra det, särskilt inte på andras hundar, och frågar därför om ni vet några andra metoder.

[Sandi92]
0

#16 De har inte sagt något om att det är några hundar som vi inte får träna.

Det är inga extrema problemhundar jag går med på långrundorna. (De går vi separat med och oftast i flexikoppel och då är det ju lättare.) Men det är likväl jobbigt om det när någon/några som drar lite när man går med så många samtidigt. Får armmusklerna tränade så det är iaf något positivt. 🤪

Elsis matte
0

#17 Det låter inte alls bra! Jag är väl inte helt förvånad för jag har sett och hört en del från olika hunddagis, men givetvis inte ok att hålla på så med en hund som man är anställd för att ta hand om. Men som sagt svårt att vara pedagogisk och konsekvent med flera hundar i koppel samtidigt, så jag har ingen bra lösning. Det kan vara lättare om du tar den dragigas koppel i en hand och de övrigas i andra.