Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 6465 ggr
[Daniela1983]
0

Hjälp, skölja snoppen

Finns det någon video som visar hur man ska rengöra förhuden vid förhudskatarr? Köpte förhudsrens men det finns inga instruktioner, jag lade ner hund ikväll på rygg och provade spruta in men gick inget bra. Tror jag knappt fick in någon vätska. Hur mycket ska man fylla i också?

Först fick jag panik när den avtagbara sprutspetsen var borta, trodde den var kvar i snoppen. Som tur var hittade jag den efter en stund.

Estelle13
0

Ingen big deal att skölja förhuden, dra upp föruden och spruta in vätskan. För att skölja rent förhuden så kan du använda dig av lättsaltat vatten 10 ml, när det gäller förhudsrens fyll endast några ml. Precis som mycket annat så har förhudskatarr med kosten stt göra :)

hemul
5

Min hund fick ett sår på snoppen en gång och det skulle desinficeras med väteperoxid flera gånger per dag. Veterinären sa till mig att köpa en gummituta med pip (finns på apoteket). En sån här.
https://www.europeana.eu/api/v2/thumbnail-by-url.json?size=w400&uri=http%3A%2F%2Fcarl.kulturen.com%2Fmedi%2Fweb%2Fimage%2F%2Azoom%2F112836%2Fimage.jpg&type=IMAGE

Man drar ut förhuden (så den blir längre alltså) och för försiktigt in pipen, håller åt med handen så förhuden kläms åt runt pipen, sprutar in vätskan, kniper ihop öppningen på förhuden samtidigt som man drar ut tutan, fortsätter klämma åt och dra ut förhuden lite samtidigt som man masserar lätt med andra handen så vätskan sprider sig ordentligt.

Lätt som en plätt, men min hund var väldigt snäll och tålmodig. Han himlade lite med ögonen dock. Väteperoxid "kokar" ju liksom. Måste ha känts som sockerdricka därinne.😂

[Daniela1983]
0

#2 Nu tror jag att jag förstår. Skit bara, jag verkar ha gjort helt fel igår. Jag drog upp förhuden så lite penis blottades. Inte konstigt att han protesterade. Så man dra Ut denna förhud, ska prova sen. Förstår dock inte ska man fylla på med mycket vätska eller lite?

Har ni kunnat göra det här själva eller haft en till person som håller i hunden?

Estelle13
0

Jag har gjort detta helt själv, tycker det är lätt som en plätt om man har en hund som ligger still. Du ska fylla hela förhuden med vätskan så det sköljs ur ordentligt. Så mkt vätska som det går. Håll kvar vätskan en stund innan du låter det rinna ur.

hemul
0

Jag gjorde det själv. Men det var min berner. Man kunde göra vad som helst med honom.

Skadan orsakdes av en veterinär, tro det eller ej, senil fick jag senare veta. Det var hemskt. Hunden hade blött någon droppe från snoppen när han kissat. Jag blev ju jätterädd. Min vanliga vet var på semester och jag fick tag på den här idioten. Upp med hunden på ett bord. Jag står och håller hundens huvud och lugnar honom medan veterinären börjar kolla därnere. Hunden står snällt still, men börjar andas stötigt och konstigt och efter ett tag börjar han darra. Jag kliver åt sidan och får se vad gubbjäveln gör. Hunden har får stånd och han står och försöker bända tränga tillbaks penis i fodralet med en sax! Idag förstår jag inte att jag inte att jag inte klippte till gubben och åkte direkt och polisanmälde honom, men jag ville bara därifrån fortast möjligt. När vi kom hem var hundstackarn blodig långt upp på bröstet och han hade en djup rispa nästan längs hela snoppen. Usch, jag blir fortfarande upprörd när jag berättar det här.

Så den hunden kunde man göra vad som helt med. Han fann sig stoiskt.

[Daniela1983]
0

#5 Oj vad hemskt.

Tack för hjälpen.

hemul
0

Ja. Jag skäms så forfarande när jag tänker på det. Konstigt att hundar forfarande litar på en efter att man utsatt dem för något sådant. Det är märkligt.