Vad blir er nästa hund?
Tycker det är så spännande att läsa om, när planerar ni att skaffa hund igen? Vad blir det för ras då? Varför? Vad har ni för planer med hunden? Berätta! 😃
Om jag får som jag vill blir nästa hund en grandis. Velat ha en sen jag var liten. Men med mindre barn är det inte läge nu. Nu har vi en 13 mån leonberger/ amstaff. Omplacering. Men känner jag mig själv rätt blir det en omplacering igen i framtiden o säkert någon udda mix.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Rottweiler utan tvekan. Jag älskar rasen. Kanske är det dags nästa år? Jag hade önskat det i alla fall, om ekonomin tillåter.
Förhoppningsvis blir det en riktigt jobbig jäkel. En sådan där som bara bits och har sönder inredningen, och som vill jobba och leka över allt annat, med en grymt föremålsintresse och fina bett.
Nita är toppen, visst, en extremt enkel hund, men det är jag som får stå för arbetsmotivationen och även om det börjar ge fina resultat nu så har det varit en jobbig uppförsbacke.
Hane eller tik spelar ingen roll, det blir personligheten som får bestämma, men visst hade det varit kul att prova på en hane.
Planen är IPO på hög nivå, SM och VM, men också att inte göra någon momentträning alls med valpen förrän den är mogen. Bara lek och kontakt och belöningsträning ute på plan första året… och ok.. kanske platsliggning med, den är nyttig.
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Nästa hund blir troligtvis en malle eller en holländare. Pga att jag vill sporta mycket (skydd, lydnad, sök och barmarksdrag framförallt, men alla sporter som vi tycker är roliga pysslar vi med :) ) och för att jag älskar själva malle-mentaliteten.
Hunden efter det blir (som det känns just nu), en vorsteh. Kan drömma om en okomplicerad hund med jaktdriv som kan haka på skogsaktiviteter (spår, sök, viltspår, apportering etc), ev kan tänka sig att gå lite lydnad och så, men framförallt en snäll, okomplicerad hund. Och så kan jag drömma om vorstar i barmarksdraget om nätterna. Så himla underbara hundar.
Det ska bara forskas lite i hur jag löser själva jaktbiten (om det eventuellt kan räcka med jaktträning, eller om jag har bekanta som skulle kunna tänka sig att låna hunden och ta på jakt). :)
Förmodligen en omplacering. Men man vet aldrig. Allting kan hända.
Just nu planerar vi inget med fler hundar eftersom vi har två st :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Rasen eller blandningen är oviktig, jag kommer leta efter en individ som ska bli servicehund (om ansökan jag då gör går igenom). Vill dock att den är hyfsat liten, så den blir lättare att ta med sig.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Det skulle kunna bli en ny jaktlabbe - om någon träningskompis har en som av någon anledning inte funkar på jakt. En valp är dock inte aktuellt, jag anser att jaktlabbar skall ha en ägare som brinner för jakt och retrieverträning och det gör inte jag.
Showlabbarna intresserar mig inte för fem öre.
Annars är det solklart cairnterrier som gäller, i synnerhet som jag nu hittat en uppfödare som jag verkligen gillar - jag hade nästan gett upp hoppet och börjat titta på borderterrier istället.
Jag älskar deras charm, att de är så robusta både fysiskt och mentalt, att de alltid är pigga och glada, anpassningsbara och kavata. Lite jävlar anamma och egensinnighet får man på köpet men jag uppskattar det faktiskt. Man får vara lite finurlig, helt enkelt.
I mina ögon är de väldigt okomplicerade hundar, just för att de är så stabila mentalt och trivs i de flesta lägen. Dessutom väldigt praktisk storlek och funktionell päls.
Det är inte en slump att jag har just cairn och labbe - den sociala biten är jätteviktig för mig, jag vill inte ha en hund med brister i tillgängligheten igen.
Planerna är väl i princip en hund som hänger med på det mesta, en aktiv sällskapshund helt enkelt. Drälla i stallet, långpromenader, gå lite kurser mm.
Jag gillar att träna utan direkta mål, vi gör vad vi känner för, oavsett om det är tramsaktivering, brukssök, agility, apportering, spår/viltspår eller något annat.
Att utvecklas och ha kul tillsammans är ett mål i sig, inte specifika tävlingsresultat👍.
Sen har jag en liiiten dröm om att någon gång få en riktigt bra hund som skulle ha något att tillföra i aveln. Jag har inte möjlighet att ta någon kull själv men jag hade kunnat tänka mig en tik på foder alternativt att uppfödaren får leasa den för en kull - och att jag får vara med på ett hörn.
Snacka om att både äta kakan och ha den kvar, alla fördelar med uppfödning utan de ekonomiska riskerna eller ansvarsbiten även om det naturligtvis alltid är en liten risk för tiken med dräktighet och valpning.
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
Dubbelpost😛😊
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
En till shelte! Förhoppningsvis föds det valpar om ungefär en månad, så då håller vi tummarna för en passande hane. Anledningen till en sheltie är vovven vi redan har, sheltiesar föredrar att vara med andra sheltiesar, så det kändes naturligt att det blev så. Plus att vi blivit helt kära i rasen 😃
Jag har lite små planer för honom. Då 2-åringen här hemma har dåliga höfter har jag inte kunnat träna agility med honom, så det hoppas jag att jag ska kunna göra med nästa. Och så blir det kanske lite rallylydnad också, om han tycker att det är roligt.
Nästa hund bli en till Australian Shepherd. En tik från arbetande linjer, vilket är lättare sagt än gjort..
Jag är väldigt petig, hälsan och mentalitet är inget jag är villig att tumma på. Släkten ska ha genomgående fria höfter, armbågar och ögon. Avstickare är okej, det kan alltid råka bli fel. Mentalt vill jag ha jämna hundar - hellre en kull där alla är bra än en där hälften är dåliga och hälften fantastiska. Jag vill ha en hund med mycket leklust, stor nyfikenhet, snabba avreaktioner och den ska så klart vara skottfast och socialt trygg.
Jag har redan ett namn 😍
Working kelpie… eller en till aussie. ;d
Blir det en till högaktiv hund så blire en Kelpie, men det kan likaväl bli en ren sällis… Då vet jag inte haha! Vem vet kanske en vinthund
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Tror inte det blir nån på ett bra tag. Med två jackisar varav den ena 3,5 år och den andra knappt 4 månader är det full rulle länge än.
Blir nog inte en ny hund här förrens 2019 då jag har tagit studenten, och just nu så är jag väldigt inne på att jag ska ha en Welsh Springer Spaniel men det hinner säkert att ändras innan det blir dags för valp 😛
Jag håller på att luska ut hur jag ska kombinera mitt jobb med hund, just nu är det inte optimalt men jag har velat ha hund i flera år så förhoppningsvis kommer jag på en lösning snart! Det kommer i alla fall bli en sheltie, har varit helt fast i den rasen i över tio år.
Johanna - Instagram

Det blir en malle för ipo, drag, lydnad och gärna bruksgrenen spår. En hanhund eftersom jag dels är ganska trött på löp och skendräktighet och dels för att jag tror att en hane kommer passa bättre in med tiken som jag redan har. En hund som jag ska satsa med och komma så långt som det bara går! Har kontakt med två uppfödare där mycket handlar om vilka hundar de väljer inför nästa kull och att det föds en hane under rätt period, tidigast hösten 2017 men gärna senare.
En importerad avkomma efter min egen hane. Förhoppningsvis redan i höst.
Kennel Flatian's 
http://flatians.weebly.com
#9 vad är namnet? :3
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
Min yngsta är 1 1/2 år nu och det kommer inte någon ny hund här förrän hon är åtminstone 4 år gammal. Beroende på hur livet ser ut och vad det finns för planerade kullar osv så blir det antingen saluki eller azawakh, är tanken nu i alla fall. Hunden kommer likt mina tidigare att bli aktiv sällskapshund som tävlas i allt som är kul för oss båda. Jag är mycket(!) kräsen med hundval, så vi får se. Jag håller sedan många år tillbaka koll på azawakhen och är väl insatt i salukivärlden.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Som det ser ut nu kommer jag och mamma skaffa Löwchen tillsammans när Gletta och Fjant inte finns längre. En av de raser som jag tycker passar bäst in på mammas krav av vad hon vill ha för hund (finns ju andra men antingen vill inte hon ha just den rasen eller så tycker inte jag det riktigt passar för mig). Men sen i slutänden får man väl se vad det faktiskt blir.
Den dag jag skaffar ny helt egen hund så är siktet inställt på Saluki!
Även om Rottweiler är en drömhund så tror jag inte jag kommer komma i ett sånt läge att det skulle passa mig att skaffa en.
Mamma vill ha valp, själv är jag mer för att ta en äldre omplacering.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Nästa blir troligtvis en malle tik, det är i dagsläget det jag är ute efter iallafall!
Först måste Alpha lugna ner sig och bli behaglig men vill iallafall skaffa en till innan han går bort. Vill ha ett mindre format som är fulltös medvetslös! Älskar verkligen rottisar men tror inte jag orkar en lika stor hund till när det kommer till det praktiska, därav en malle tik ist för hane. Vill ha en hund med stort föremålsintresse, intensiv och mycket ork. Mitt mål med nästa hund är att tävla högt i lydnad och köra IPO!
Något korthårigt! Längre än så har jag inte kommit…
Inte spikat, men som det ser ut - Eurasier. En ras vi tittat på i många år nu och tycks komma tillbaka till hela tiden. Verkar passa oss. Planerar (tyvärr) inte valp förrän tidigast nästa år.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Jag vill helst ha en till berger, det är rasen mitt hjärta klappar för, men eftersom jag vill kunna jobba och vara aktiv med mina hundar kommer det nog bli en bruksmalle som nästa. Min egna berger är fantastisk och underbar att jobba med, men aveln är bedrövlig om man som jag vill ha lite garanti (eller ställer krav) på att få en hund som håller måttet. Mor min har precis skaffat en urhäftig liten sak från Blackneck's, det gör mig verkligen inte mindre sugen på en egen.
Svårt att veta då jag vill ha omplacering, men inget arbetsmonster och inget mindre än den jag har nu (7kg)🙂
Troligen en till Aussie men kanske en Koolie i framtiden 🙂
#17 Jitza 😃
Min nästa hund blir en till sheltiehane. När är osäkert, kanske efter 2019. Om min hane går i avel så blir det en valp efter honom. Skulle min drömkombination hända så kan det råka bli en hund tidigare…😊
Sen så ska familjen ha en hund efter vår äldsta har gått bort. Lutar mycket åt Engelsk Cocker Spaniel eller en Lhasa Apso. Beror på om vi lyckas övertala pappa om att skaffa Cocker då han tycker de är skitäckliga (men det är rasen som passar bäst). Detta blir också en hane. Väldigt osäkert när då den äldsta kan avlida detta året eller om 3, beror mycket på om han någonsin får krampanfall igen eller inte.
Border collie eller Aussie, för att de passar mig bäst.
Så snart som möjligt hoppas jag ju, men det kan ju lika gärna dröja flera år..
Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤
Nu blev det precis en schäfervalp, men förhoppningen är att den ska gå till tjänst så det kommer ju antagligen bli en till tävlingshund efter det.
Är väldigt sugen på en till vit herdehund, men jag har väldigt höga krav så det är lättare sagt än gjort. Förhoppningen är en valp efter min egna tik, hittills ser allt bra ut för att det kan bli så :) Annars vet jag inte riktigt vad det kan bli, men vill köra bruksspår och rapport så det begränsar ju lite i all fall.
En mellanpinscher valp, en liten tik! 😍
Förhoppningen är att skaffa nästa hund om något år. Först ska vi köpa hus och "flytta hemåt" igen. Jag är fortfarande inte helt säker på vilken ras det blir, mer än att det inte blir en till staff. Har lite olika raser jag kikar på, bland annat Eurasier, Welsh corgi cardigan och Sheltie.
Antagligen en aussie eller en till isländsk fårhund (har en nu) vill ha en arbetshund som älskar att hänga med på allt! Och träna o tävla i olika grenar som agility, spår, rally, freestyle osv!
Antingen en adopterad vinthund eller en whippet 😁
Lär dröja men när det väl händer så har jag ingen aning. Sambon och jag tänker inte lika ang det.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Tycker det är så spännande att läsa om alla era planer! 🙂
Min yngsta förmåga är bara drygt 6 månader så jag har inga planer på en till hund på några år åtminstone, men tycker ändå det är roligt att fundera och göra efterforskningar. Som det känns nu kommer jag inte vilja ha fler än 2 stora hundar, så nästa blir antagligen en liten hund och då blir det mest troligt en dvärgpudel.
Någon gång vill jag dock verkligen ha en hund av bruksras. Jag tror inte det blir nästa hund, men vi får se. Det beror helt på hur livet ser ut då, för skaffar jag en brukshund är det för att satsa ordentligt på brukset. Då tror jag att det kommer bli en riesenschnauzer, alternativt en briard men då ska kombinationen vara helt rätt. I dagsläget känns det enklare att hitta en bra riesen för arbete.
Sen kommer det antagligen bli fler storpudlar också 😃
Storpudeln Nike är 15 mån nu så inte aktuellt m fler hundar på ett tag. Jag tycker jag blir kär i så många raser jag träffar, men närmast hjärtat är nog jaktlabbe och Springer spaniel. Och så blir jag bara mer och mer nöjd med Nike, hon är så trevlig att jobba med! Kanske en mellanpudel så småningom, en lite mindre Pudel av praktiska skäl 😊
Blir ju inte min nästa, utan min första hund, en Västgötaspets!
Nästa blir en aussiehane :) När? När den föds, det kan bli när som helst ingen vet ännu :)