Drös av "kunskap"?
Som djurägare stöter man på folk som hela tiden anser sig sitta på "kunskap" en slags kunskap som jag tar med en nypa salt.
Min hane blev kastrerad i torsdags och jag håller på att explodera av denna "kunskap".
Det är svårt att undvika grannar när man bor i ett lägenhetsområde, grannar som hela tiden måste öppna truten och dela med sig av denna "kunskap".
Det jag pratar om är denna "kunskap" vs veterinär kunskaper.
Jag har fått tydliga instruktioner om hur man ska ta hand om sin kastrerade hund vilket är: korta koppel promenader utanför på gården i en vecka, ingen onödig aktivitet, vila och ta sin medicin, tratt på i sju dagar, inget hopp eller stoj.
Sen kommer det folk med denna "kunskap" och säger: klipp till tratten så den blir mindre, låt hunden springa av sig, jag låter dom ha normal aktivitet iallafall, rörelse är bra för läkning.
Eftersom jag fått intstruktioner utav min veterinär så kommer jag naturligtvis att följa dom och känner att jag måste vara otrevlig mot mina grannar, jag vet helt enkelt inte hur jag ska hantera såna här bemötanden.
När folk kommer med nån slags icke medicinsk "kunskap" eller tror sig basera sin information på nån slags fakta, brukar jag alltid ignorera och gå därifrån.
Min hund är en hög energi ras och reagrera nu på tredje dagen på varenda människa och hund han ser, det blir svårare att hålla honom lugn och sansad ute, med alla korkade folk runtomkring är jag rädd att stygnen kommer gå upp på grund av att han lyckas rispa upp i snön eller den frusna marken eller råka rycka upp det i hopp och stoj för att folk bara måste anse att sådant är okej när jag inte tycker det.
Råd/tips? känner mig en aning förtvivlad.
Jag tycker du gör rätt som följer vet.s instruktioner.
Kan inte uttala mig om ifall veterinären alltid vet bäst, men i detta fall håller jag som sagt med.
Jag fick som tur var aldrig en massa "goda råd" när min egen kastrat läkte, men om jag hade fått det hade jag svarat: Tack, men jag litar på min vet. om detta.
Blir folk sura så får dom bli det, jag vill inte riskera slitna stygn för att vara andra till lags.
Kan du ge honom lite lugn hjärngympa, tex olika sorters nosarbete eller går han loss på högsta växeln då också?
// Harley
Om stygnen slits upp eller om det kommer in smuts blir det lätt längre läketid än vad man tänkt, det är ännu mindre roligt :/ Att klippa tratten gör du som du vill, bara hunden inte når att slicka så det inte kommer in bakterier i stygnen ju :) Har tyvärr inget riktigt konkret tips på det där med energi. Kanske att det skulle funka att sätta klövjeväska med lite tyngd eller låta honom dra något, så man får lite mer lågintensiv träning? Men du kanske kan kolla med veterinären om det :)
❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta
Inte mycket du kan göra mer än att tacka för tipset och vänligt informera om att du tänker följa veterinärens råd i alla fall.
Vad trevliga ni är, jag brukar va allmänt otrevlig mot folk ute
Lägger meningen från #1 och #3 på minnet.
Han avskyr hjärngympa och blir lätt uttråkad men nosarbete va ingen dum ide dock, de enda han kan tänka sig äta är burkmat som belöning så då får jag tåla att det blir lite kladdigt.
Han bör inte gå in på högsta växel, får försöka ta det i lugnare tempo, han är som en av och på knapp, så det är svårt ibland.
Oh, vad jag känner igen det där. Min förra hund var ofta hos veterinären pga diverse åkommor, och särskilt pga en kronisk tarmsjukdom. Det var ingen ände på dessa färskfoderivrare, som trodde sig känna till min hund och hur hon reagerar på olika typer av foder(!?).
Men - det kan vara åt andra hållet också. Då tänker jag särskilt på den gången som hunden genomgick en stor biopsitagning i hela tarmsystemet. Det resulterade i ett stort sår på magen. Hunden hade synbarligen ont, så ont att hon bet mig om jag tog på henne. Men veterinären sa "det är bäst att hon inte får för mycket smärtstillande, det fördröjer sårläkningen". Horribelt!
Åh, jag känner igen det där. när vår tik fick magomvridning var det strikt vila som gällde i tre(!) veckor. Nu var hon såpass dålig att hon inte blev jobbig inomhus förrän de sista dagarna. Men hon var ju rejält smärtpåverkad, även med morfinpreparat. Vi hade grannar som tyckte att hon kunde ju i alla fall få gå den vanliga nattrundan på ca 700 meter. Aldrig i livet! Jag sa varje gång bara att jag tänkte följa vad veterinären sagt och att jag inte planerade att riskera min hunds liv genom att agera på annat sätt. Det fick tyst på de flesta.
Däremot så tror jag kanske inte att du kan hänvisa till just livhanken på hunden då en magomvridning ger en något mer omfattande operation än en kastration. Det är trist med alla förstå-sig-påare som finns där ute.
Det bästa du kan göra i den situation är väl att hänvisa till vad veterinären och påpeka att du inte vill ha komplikationer. Alternativt bara säga Min hund, jag vet bäst.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
Jag brukar vara artig och lyssna, sen göra som jag vill och tycker själv är bäst. Känner inte att det är värt att ta en diskussion med folk jag inte känner, de kan ha sina åsikter men jag kommer ändå bestämma vad jag kommer göra. Självklart kan jag vara öppen för bra råd, som jag isf överväger.
Råkade på en herre för en vecka sen med min valp. Tydligen ska jag vid 6 månaders ålder göra vissa exerciser som befäster att det är jag som bestämmer, så min hund då fattar det in i vuxna dagar. Han hade ju haft 5 schäfrar, så så är det. Nu var han inte otrevlig, men jag tog ju inte till mig just det rådet kan jag väl säga. Men jag har viktigare saker för mig än att försöka bevisa nått för den herren.
Känner igen fenomenet… av någon anledning verkar alla som någonsin hållit i ett koppel eller sett något hundprogram på TV omedelbart bli experter på hundar…
Finns allt för många som tror sig kunna … lyssna på veterinären.
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Jag tänker att folk vill ge goda råd mest för att vara hyggliga, låt det rinna av och gör som veterinären sagt. Nosaktiviteter är super. Gör små godissök på promenaden, köttbulleträd tex. En vecka är snart över, lycka till 😊