Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1702 ggr
nobsan
0

Abortspruta

Man hör både för och nack delar angående abortsprutan. Skulle vara intressant att få ta del av dessa. Har använt den en gång bara och som jag tolkade veterinären så var abortsprutan= löpsprutan. Och det vill man ju inte använda på en avelstik eftersom dom kan få problem med löpningen långt efteråt. Jag kan ha förstått fel.

Missy
0

Tänker du på p-spruta då du skriver löpspruta så är det inte samma sak som abortspruta. ja nackdelarna är många fördelarna kan nog tyvärr inte mäta sig med dom. vanligaste nackdelen är väl livmoderinflamation men definitivt inte den enda. Fördelen skulle väl vara att inte oönskade redan tillverkade valpar föds.

nobsan
0

Jag var tvungen att använda abort sprutan på en tik för många år sedan som öppnade dörren och smet ut och jagade snygga killar. Senare använde jag löp sprutan=p-sprutan men visste inte då konsekvenserna.Hon opererade bort juver tumörer två gånger och tog bort livmodern som var en tickande bomb. Vägde ett kilo. När hon blev äldre fick hon något som växte i magen, men då gjorde vi inget mer. Veterinären trodde det var tumör där också. Kan allt ha påverkats av sprutan? Hon fick flera pga att vi hade hanar och vi ändå inte skulle ha några valpar på henne. Använder det aldrig mer kan jag tillägga. Men det sägs att det kommit bättre medel. Stämmer det?

Vattnadal
0

Vi p-sprutar en av våra tikar. Kommer att fortsätta med det så länge hon finns kvar, eller till vi har råd att kastrera henne på riktigt.

Inga som helst problem än så länge, efter, hmmm är det 3 år nu i vinter???

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Karmatarerskanise
0

Vattnadal; Vad kostar sprutor per år?
Och vad kostar en operation?

Vattnadal
0

Operationen vi gjorde på den andra tiken som inte ska gå i avel gick på drygt 7000 kr, tikom gjorde lite antibiotika och smärtstuillande från apoteket. Freja sprutar vi var 5.e månad, i stan var det dyrare, hos lilla lokalal veterinären går det på 2-300 kr per spruta.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter